ماه صفر یکی از ماه‌های سنگین قمری است که شهادت‌های مختلفی در آن وجود دارد. رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن (ع) نیز در این ماه و در روز ۲۸ صفر واقع شده است.

تاریخ شهادت امام حسن مجتبی(ع) و رحلت حضرت محمد(ص) چه روزی است؟

فرهنگ و هنر: تاریخ دقیق و روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت محمد(ص) در تقویم سال ۱۴۰۰ چندشنبه و در چه روزی می باشد؟

حضرت محمد (ص ) پیامبر رحمت و آخرین پیامبر خدا در ۶۳ سالگی و ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری قمری چشم از جهان فرو بست. به روایتی در چنین روزی، بیست و هشتم صفر سال ۵۰ هجری قمری نوه پاک رسول گرامی اسلام (ص)، امام حسن مجتبی ( ع ) نیز به شهادت رسیدند. تاریخ دقیق رحلت حضرت محمد(ص ) وشهادت امام حسن (ع) در سال ۱۴۰۰ مصادف است با ۲۸ صفر که به تقویم میلادی و شمسی مبدل شده است.

تاریخ رحلت پیامبر اکرم در سال ۱۴۰۰

حضرت محمد (ص) ۵۲ سال قبل از هجرت، در شهر مکه متولد شد و در ۴۰ سالگی، به امر خداوند متعال به مقام بلند نبوت مبعوث شد تا مردم را به سوی خداوند یکتا، عدالت و برادری دعوت کند. رسول گرامی اسلام پس از بیست و سه سال دعوت مردم به دین اسلام در روز دوشنبه بیست و هشتم ماه صفر سال یازدهم هجری و در ۶۳ سالگی و پس از چهارده روز بیماری و کسالت، رحلت فرمودند و در حجرۀ مسکونی خویش در مدینه و در جوار مسجدی که تاسیس کرده بود، به خاک سپرده شدند.

رحلت حضرت محمد (ص) در سال ۱۴۰۰ چند شنبه و چه روزی است ؟

تاریخ رحلت پیامبر اکرم (ص) در تقویم شمسی مصادف است با روز سه شنبه ، ۱۳ مهر [ میزان ] ۱۴۰۰ ، ۱۳ / ۷ / ۱۴۰۰

تاریخ رحلت پیامبر اکرم (ص) در تقویم قمری سال ۱۴۴۲ برابر است با روز الثلاثاء ، ۲۸ صفر ۱۴۴۳ ، ۲۸ / ۲ / ۱۴۴۳

تاریخ شهادت حضرت محمد در تقویم میلادی سال ۲۰۲۱ برابر است با روز ۲۰۲۱، October ۵ , Tuesday ،۵ / ۱۰ / ۲۰۲۱

رحلت رسول اکرم

تاریخ شهادت امام حسن (ع) در سال ۱۴۰۰

امام حسن (ع) فرزند حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع ) در سومین سال هجرت پیامبر اسلام به مدینه، در این شهر متولد شد و در ۳۷ سالگی پس از شهادت پدرش به امامت رسید و به مدت ۱۰ سال این مقام را بر عهده داشت. معاویه وقتی تصمیم گرفت برای ولایتعهدی پسرش یزید بیعت بگیرد، امام را توسط همسرش مسموم نمود و به شهادت رسانید.

اختلافات در تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع)

منابع تاریخی، سال شهادت امام حسن(ع) را به اختلاف، ۴۹ یا ۵۰ یا ۵۱هجری ذکر کرده اند. (بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴). در مورد ماه وقوع شهادت امام حسن(ع)، منابع شیعه، ماه صفر(شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵) و اکثر منابع اهل سنت، ماه ربیع الاول(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۶) را گزارش داده اند.

روز شهادت نیز در منابع شیعی متفاوت نقل شده است:بسیاری همچون شیخ مفید(شیخ مفید، مسار الشیعة، قم، ۴۶-۴۷) و شیخ طوسی(شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۷۹۰) (درگذشته ۴۶۰ق) و طبرسی(طبرسی، اعلام الوری، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۴۰۳) (درگذشته ۵۴۸ق) و ابن شهرآشوب (ابن شهرآشوب‏، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹) (درگذشته ۵۸۸ق)، روز ۲۸ صفر را ذکر کرده اند. در مقابل، شهید اول (درگذشته ۷۸۶ق) روز ۷ صفر(شهید اول، الدروس الشرعیه، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۷) و کلینی(کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱) روز آخر صفر را ذکر کرده است. «یدالله مقدسی» با تحقیق در مورد سند اقوال مختلف، قول ۲۸ صفر را معتبر دانسته است. (مقدسی، یدالله، بررسی و نقد گزارش های تاریخ شهادت امام حسن مجتبی(ع)، ۱۳۸۹ق، ص۱۰۹-۱۱۰)

در ایران روز ۲۸ صفر به عنوان رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام مجتبی(ع) تعطیل رسمی است و مردم به عزاداری می پردازند، ولی در برخی از کشورها از جمله عراق روز ۷ صفربرای امام حسن(ع) عزاداری می شود و در حوزه علمیه نجف از زمان های دور، ۷ صفر را روز شهادت می دانسته اند.

شهادت امام حسن مجتبی (ع) در سال ۱۴۰۰ چند شنبه و چه روزی است ؟

تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) در تقویم شمسی مصادف است با روز سه شنبه ، ۱۳ مهر [ میزان ] ۱۴۰۰ ، ۱۳ / ۷ / ۱۴۰۰

تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) در تقویم قمری سال ۱۴۴۲ برابر است با روز الثلاثاء ، ۲۸ صفر ۱۴۴۳ ، ۲۸ / ۲ / ۱۴۴۳

تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) در تقویم میلادی سال ۲۰۲۱ برابر است با روز ۲۰۲۱، October ۵ , Tuesday ،۵ / ۱۰ / ۲۰۲۱

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید