با گذشت چند روز از استعفای بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، رقابت نامزدها برای رسیدن به مقام نخست‌وزیری این کشور ادامه دارد.

کدام نامزد شانس بیشتری برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری انگلیس دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، در پایان هفته نخست از رقابت‌ها برای تعیین جانشین بوریس جانسون، نمودارها از میان پنج نامزد باقی‌مانده، سه نفر را دارای بیشترین شانس برای پیروزی در انتخابات و تصاحب کرسی نخست وزیری معرفی می‌کنند.

ریشی سوناک وزیر پیشین دارایی، پنی موردانت وزیر اسبق دفاع، تام توگندهات رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی، لیز تراس وزیر امور خارجه و کامی بادنوک معاون پیشین نخست وزیر در امور زنان گزینه‌های اصلی جانشینی بوریس جانسون هستند که موفق شده‌اند با حمایت سایر نمایندگان حزب محافظه‌کار از سد دو رای‌گیری به‌عمل آمده در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته عبور کنند.

آن‌ها در روزهای آینده به تشریح برنامه‌های خود برای اداره کشور خواهند پرداخت تا در دورهای بعدی رای‌گیری که گفته می‌شود روز سه‌شنبه ازسرگرفته خواهد شد شمار نامزدها ریزش کند.

انتخابات برای تعیین رهبر جدید حزب محافظه‌کار پس از کناره‌گیری بوریس جانسون از قدرت آغاز شد. در رای گیری دو دور اخیر ناظم زهاوی وزیر دارایی انگلیس، جرمی هانت رئیس کمیته پارلمانی بهداشت و سوئلا بریورمن دادستان پیشین از دور رقابت‌ها حذف شدند.

طبق رویه حزب محافظه‌کار، انتخابات در دو مرحله انجام می‌شود. نخست نامزدها برای کسب تائید نمایندگان حزب رقابت می کنند. بر همین اساس چندین دور رای گیری انجام می‌شود تا زمانی که تنها دو نفر باقی بمانند. سپس نام آنها برابر ۱۸۰ هزار عضو عمومی حزب محافظه‌کار قرار می گیرد تا رهبر جدید را انتخاب کنند.

با توجه به اینکه حزب محافظه‌کار دارای اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان است، پیروز انتخابات، نخست وزیر خواهد شد. دو نامزد نهایی پایان این هفته مشخص خواهد شد و سپس تصمیم‌گیری به اعضای عمومی حزب محافظه‌کار سپرده می‌شود تا ۱۴ شهریور نخست وزیر جدید کشور را تعیین کنند.

اما چه کسی انتظار می‌رود که به خط پایان برسد؟

نتایج رای‌گیری

در رای‌گیری دو دور اخیر، ریشی سوناک و پنی موردانت موفق شدند تا بیشترین آراء را از سوی نمایندگان حزب محافظه‌کار کسب کنند. پس از آن لیز تراس در مقام سوم قرار دارد و مابقی نامزدها با فاصله زیادی نسبت به آراء نفرات اول تا سوم، از سد رقابت‌ها عبور کردند.

در رای‌گیری روز چهارشنبه، سوناک موفق شد ۸۸ رای، موردانت ۶۷ رای، تراس ۵۰ رای، کامی بادنوک ۴۰ رای، سوئلا بریورمن ۳۲ رای و توگندهات ۳۷ رای، کسب کنند. روز پنجشنبه سوناک با کسب حمایت ۱۳ رای بیشتر موفق شد تا در مجموع ۱۰۱ رای و موردانت هم با ۱۶ رای بیشتر ۸۳ رای کسب کند.

سایر رقبا هم به ترتیب ۶۴ رای برای تراس، ۴۹ رای برای بادنوک و ۳۲ رای برای توگندهات اختصاص یافت.

بیشتر شرط‌بندی‌ها در انگلیس نشان می‌دهد که خانم موردانت در انتخابات درونی حزب محافظه‌کار پیروز خواهد شد. این درحالیست که شمار قابل توجهی از اعضای حزب معتقدند که او گزینه مناسبی برای این کار نیست.

نظر اعضای عمومی حزب محافظه‌کار چیست

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته از اعضای حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس نشان می‌دهد که خانم «پنی موردانت» وزیر دفاع اسبق انگلیس از شانس بالاتری به نسبت سایر رقبا، برای پیروزی در انتخابات رهبری حزب و تصاحب کرسی نخست وزیری برخوردار است.

بر اساس نظرسنجی موسسه یوگاو (YouGov) پنی موردانت ۲۷ درصد آراء را بلحاظ محبوبیت کسب کرده است. پس از او کامی بادنوچ معاون پیشین بوریس جانسون در امور زنان قرار دارد که ۱۵ درصد آراء را به خود اختصاص داده است.

بر اساس نظر سنجی یادشده، اگر خانم موردانت به مرحله نهایی راه پیدا کند، او باز هم از شانس بالاتری نسبت به دیگر رقبا برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. یافته‌های موسسه یوگاو نشان می‌دهد که بخت پیروزی خانم موردانت دربرابر خانم تراس ۵۵ به ۳۷ درصد، خانم بادنوک ۵۹ به ۳۰ درصد، اقای توگندهات ۶۴ به ۲۶ درصد و آقای سوناک ۶۷ به ۲۸ درصد است.

در نظر سنجی اخیر، پیش‌بینی مثبتی از احتمال پیروزی سوناک ارائه نشده و او فقط در برابر جرمی هانت که در دور نخست رقابت‌ها حذف شد از شانس بالاتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است.

ناظران معتقدند ریشی سوناک، لیز تراس و پنی موردانت از شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات برخوردار هستند و تا تصاحب کرسی نخست وزیری فقط یک قدم فاصله دارند. یک منبع نزدیک به بوریس جانسون به روزنامه تایمز چاپ لندن گفته است نخست وزیر از ریشی سوناک متنفر است و به هم‌حزبی‌های خود توصیه کرده، به هر کدام از نامزدها بغیر از سوناک رای دهند. وی افزود که لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس، گزینه مورد نظر جانسون برای تصدی کرسی نخست وزیری است.

«لیز تراس» در کارزار تبلیغاتی خود از ادامه سیاست‌های بوریس جانسون سخن می‌راند، در حالی که ریشی سوناک که با استعفا از وزارت دارایی (بعنوان دومین مقام ارشد دولت) زلزله‌ای به جان کابینه انداخت تا جانسون را از قدرت کنار بزند بدنبال تحول در سیاست‌های اقتصادی کشور است.

اگر این مطلب برایتان جالب است احتمالا از مطالب زیر هم خوشتان می‌آید:

سفر رییس‌جمهور مصر به عربستان

تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال یک تحریم جدید علیه روسیه

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید