تا چندی پیش سکونت در خوابگاه راه خوبی برای کم کردن هزینه زندگی برای افرادی بود که شهرهای دیگر برای تحصیل و کار به تهران می آمدند اما حالا دیگر این گزینه هم گران شده است.

قیمت سرسام آور اجاره اتاق یک تخته در خوابگاه‌های تهران!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، اجاره خوابگاه قبلا می‌توانست بخش زیادی از هزینه‌ها را کم کند. اما حالا تنها امتیازش نسبت به اجاره خانه، فقط رهن کمتر است.

اجاره خوابگاه، در شرایطی که کرایه مسکن سر به فلک می‌کشد، گزینه برخی از شهروندان تهرانی برای کم کردن هزینه‌های زندگی است. اما برای اجاره یک اتاق در این خوابگاه‌ها هم باید از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا پنج میلیون تومان پرداخت کرد. شرایطی که برخی را را برای ماندن در پایتخت ناامید کرده است.

برخی از ساکنان تهران از شهرهای دیگر برای تحصیل و کار به اینجا آمده‌اند. در شرایطی که امکان اشتغال در شهرهای خود را ندارند. در شهرهای مبدا آنها کار نیست، اگر هم باشد دستمزدها آنقدر کم است که به پای افزایش قیمت کالا و خدمات نمی‌رسد. اما در تهران و شهرهای بزرگ هم پابه‌پای دستمزد نسبتا بالاتر، هزینه مسکن و… نیز بالا می‌رود. از همین نظر، سکونت در خوابگاه راهی بود برای کم کردن هزینه زندگی در شهرهای بزرگ.

اما حالا این گزینه هم چندان ارزان نیست. این روزها خوابگاه‌های دولتی تعطیل هستند و برخی از دانشجویان سراغ خوابگاه‌های خصوصی(پانسیون) می‌روند. به عبارتی این روزها پیک اجاره خوابگاه است. از همین رو ظرفیت برخی از پانسیون‌ها پر شده.

میزان اجاره در خوابگاه‌ها بستگی به موقعیت آن و چند نفره بودن اتاق دارد. هر چقدر به سمت مناطق بالای تهران بروید، اجاره خوابگاه هم بیشتر می‌شود.

هزینه اجاره خوابگاه؛ اتاق یک تخته، ۲۰۰ میلیون تومان رهن!

مسئول یکی از خوابگاه‌های حوالی میدان ولیعصر می‌گوید: «اجاره اتاق ۶ تخته، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. ودیعه آن نیز دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.»

آنطور که او می‌گوید اجاره اتاق چهار تخته، دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. ضمن اینکه سه میلیون تومان هم باید ودیعه بدهید.

اما اتاق یک تخته هزینه بالاتری دارد. برای این اتاق حدود هشت متری باید چهار میلیون تومان ودیعه و ماهانه چهار میلیون تومان هم اجاره پرداخت شود. البته این اتاق‌های یک تخته را می‌توان رهن کامل کرد. آنطور که مسئول این خوابگاه می‌گوید در حال حاضر برای شش ماه، پرداخت ۹۰ میلیون تومان رهن کامل لازم است.

سرپرست یک خوابگاه حوالی اتوبان یادگار امام می‌گوید: «اجاره اتاق یک تخته، پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ودیعه آن هفت میلیون تومان است.»

او ادامه می‌دهد: «برای رهن کامل اتاق، با هر چهل میلیون تومان ودیعه، یک میلیون تومان از اجاره کم می شود. به عبارتی حدود متفاضی باید ۲۰۰ میلیون تومان رهن کامل پرداخت کند.»

اتاقی که از نظر امکانات، تنها امتیاز آن داشتن یک یخچال جداگانه است. از سایر امکانات مانند اتو و ماشین لباسشویی فرد باید با دیگر ساکنان خوابگاه مشترک استفاده کنند.

اما اگر کسی بخواهد در حوالی میدان ولیعصر یک سوییت کوچک اجاره کند، چقدر باید رهن و اجاره داشته باشد؟ یک مشاور املاک در این مورد می‌گوید: «در حال حاضر یک فایل ۳۰ متری، زیرهمکف دارم. ۳۰۰ میلیون رهن کامل می‌خواهد. این کم‌متراژترین فایلی است که دارم.»

یک مشاور دیگر می‌گوید: «سوییت‌های ۲۰ متری و ۳۰ متری اگر پیدا شود، کمتر از ۳۰۰ میلیون رهن نیست.» شاید برای همین است که ساکنان این اتاق‌های یک تخته، رهن در خوابگاه را ترجیح می‌دهند. زیرا هزینه تمام شده کم‌متراژترین خانه‌ها در این مناطق به چند برابر بیشتر می‌رسد.

تفاوت در اجاره تخت بالا و پایین

با کمی جست‌وجو، خوابگاه ارزان‌تر هم پیدا می‌شود. اما تنها با حدود ۲۰۰ هزار تومان اجاره کمتر. سرپرست یک خوابگاه دیگر حوالی میدان ولیعصر تهران می‌گوید: «ارزان‌ترین اتاق ما در خوابگاه، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. دو میلیون تومان هم باید ودیعه پرداخت کنید.»

نکته دیگر تفاوت اجاره تخت بالا یا پایین در برخی خوابگاه‌های تهران است. سرپرست یک پانسیون می‌گوید: «تخت بالا برای اتاق شش نفره، دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. اما برای تخت پایین دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باید اجاره بدهید. ودیعه اتاق هم چهار میلیون تومان است.»

او ادامه می‌دهد: «اجاره تخت بالا در یک اتاق چهار تخته، دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و تخت پایین دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. ودیعه اتاق هم چهار میلیون تومان.»

نکته دیگر در این خوابگاه‌ها، هزینه اجاره اتاق مهمان است. اجاره اتاق مهمان برای هر شب نیز بستگی به موقعیت خوابگاه دارد. یکی در سعادآباد ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرد و آن یکی در انقلاب ۱۵۰ هزار تومان.

جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای تأخیر شبانه

خوابگاه‌های خصوصی قوانین خاص خود را دارند. یکی از این قوانین زمان رفت‌وآمد است. برخی از خوابگاه‌ها برای تاخیر شبانه، جریمه نقدی از ساکنان می‌گیرند.

جریمه تاخیر در یک خوابگاه دخترانه، حوالی تئاتر شهر بستگی به هماهنگی با سرپرست دارد. اگر ساکنان پانسیون پیش از تاخیر با او هماهنگ شوند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. اگر با او قبل از تاخیر هماهنگ نکنند، باید ۲۰۰ هزار تومان جریمه بپردازند. این جریمه‌ها برای کسانی که بعد از ساعت ۲۲ به خوابگاه بروند، اعمال می‌شود.

یکی از ساکنان خوابگاه حوالی خیابان فلسطین می‌گوید: «بعد از ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه، در خوابگاه را می‌بندند. اگر حتی پنج دقیقه هم تاخیر داشته باشیم، باید ۱۰۰ هزار تومان جریمه پرداخت کنیم تا بتوانیم وارد شویم.»

شرایطی که باعث می‌شود، برخی از تهران بروند و راهی شهر خود یا شهرهای دیگر شوند. آنهم در حالی که از شهر مبدا برای پیدا کردن شغل ناامید هستند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید