۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 55373647

زیباترین شهر جنوب ایران آبادان، خرمشهر، دزفول، بوشهر یا شوش است؟ برای پاسخ به این پرسش با ما همراه باشید و این شهر را بشناسید.

زیباترین شهر جنوب ایران

سلام نو – سرویس گردشگری: زیباترین شهر جنوب ایران کجاست؟ دزفول، آبادان، شوش، بندر عباس، بندر دیلم، بوشهر و چابهار یا کیش، قشم، هرمز و هنگام؟ پاسخ به این پرسش واقعا دشوار است. حتی شاید بتوان به چنین پرسشی ایراد گرفت و گفت نمی‌توان زیباترین شهر جنوب، شمال، شرق یا تمام ایران را مشخص کرد.

آیا می‌توان زیباترین شهر جنوب ایران را به سادگی انتخاب کرد؟

این حرف درست است. سخت است بگوییم اصفهان، شیراز، هرمز، کیش، تبریز، شهرکرد یا رشت زیباتر است. باران رشت دلرباتر است یا کویر اصفهان؟ آب‌وهوای شهرکرد جذاب‌تر است یا ساحل جادویی هرمز؟

با وجود این می‌توان با اعمال سلیقه و در نظر گرفتن عوامل خاص زیباترین مقصد در یک خطه خاص را مشخص کرد. می‌توان گفت اولین مقصد در شمال ایران رشت است، متفاوت‌ترین گرگان است و لوکس‌ترین مقصد متل قو است.

با توجه به این مقدمه یک بار دیگر این سوال را بپرسیم که زیباترین شهر جنوب ایران کجا است؟ برای این که راحت‌تر به پاسخ برسیم پیش از هر کاری جزایر را از شهرها جدا می‌کنیم. پس گزینه‌هایی مثل هرمز، قشم و کیش- که هر کدام رقیبی قدرتمند هستند- به طور اتوماتیک از لیست حذف می‌شوند.

چرا چنین کاری را کردیم؟ برای این که جزایر امتیاز خاصی دارند که خاص‌ترین شهرها و حتی شهرهای ساحلی از آن بی‌بهره هستند. در مرحله دوم این کار باعث کوچک‌تر شدن لیست مقاصد می‌شود.

زیباترین شهر جنوب ایران
بلوار ساحلی بندر عباس

زیباترین شهر جنوب ایران کجاست؟

برای انتخاب زیباترین شهر جنوب ایران اول باید گزینه‌های اصلی را بشناسیم و بدانیم کدام شهرها می‌توانند نامزد این عنوان باشند.

خرمشهر؛ شهر کارون

خرمشهر میزبان کارون، نماد ایستادگی در جنگ و یکی از محبوب‌ترین شهرهای تمام ایران است. خرمشهر تا قبل از جنگ یکی از زیباترین، پرجنب‌وجوش‌ترین و دلپذیرترین شهرهای تمام ایران بود. کارون زیبا از خرمشهر عبور می‌کند.

آبادان؛ شهر اولین‌ها

آبادن شهر اولین‌ها است. اولین پیتزافروشی، آتش‌نشانی، سینمای روباز، تاکسی تلفنی، سالن بیلیارد و پیست ماشین‌سواری و موتورسواری در این شهر شکل گرفتند. آبادان شهری است که رودخانه بهمنشیر را در آغوش گرفته است.

بوشهر؛ گرم و دوست داشتنی

بوشهر با تاریخ، صنعت و مردم خون‌گرم شناخته می‌شود. معماری بوشهر هنوز رنگ و بوی دوران کهن را دارد و شما می‌توانید ردپای حاکمان مختلفی را در آن پیدا کنید.

بندرعباس؛ بزرگ‌ترین بندر ایران

بندرعباس بزرگ‌ترین بندر ایران و البته یادگار مقاومت در برابر تجاوز پرتغالی‌ها است. از آبشار تا بنای تاریخی بندرعباس میهمانانش را با شگفتی‌های بسیاری همراه خواهد کرد.

دزفول؛ شهر جنگ و تاریخ

دزفول برای ما بیشتر با جنگ و خاطراتش گره خورده است، اما این شهر تاریخی کهن و جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که از رودخانه دز تا پل ساسانی را شامل می‌شود.

شوش؛ زیباترین شهر جنوب ایران

با معرفی پنج شهر جذاب جنوب ایران حالا به سراغ شوش می‌رویم، شهری که می‌توان آن را زیباترین شهر جنوب ایران دانست. شوش از کهن‌ترین شهرهای ایران، میزبان دو تمدن کهن ایرانی، مدفن یک پیامبر و نمایش دهنده هوش مهندسی ایرانیان است.

یکی از مراکز تمدن ایلام و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. شوش در دوران کهن پایتخت چند هزار ساله مملکت تمدن ایلام و پایتخت زمستانی شاهنشاهی هخامنشی بوده است. نشان و نماد هر دو نیز در شوش به چشم می‌خورد.

زیباترین شهر جنوب ایران
شوش را می‌توان زیباترین شهر جنوب ایران دانست

به جز این شوش را باید محل تلاقی ویژگی‌های اقلیمی جذاب خاص جنوب و تاریخ کهن ایران دانست. شاید بتوان گفت که تاریخ ایران، اقلیم جنوب و سنت‌های آن هیچ کجا مثل شوش به یک دیگر نمی‌رسد. شوش همانقدر که شهری در جنوب ایران است، همان‌قدر هم یادآور شهرهای تمدن سازی مثل همدان و اصفهان است.

آشنایی با تاریخ زیباترین شهر جنوب ایران

شوش از اوایل هزاره چهارم پیش از میلاد در تاریخ حضور داشته و از همان ابتدا به عنوان مرکزی هنری، صنعتی، تجاری و سیاسی محسوب شناخته می‌شده است. همین ویژگی شوش را به پایتخت سیاسی مذهبی ایلامی‌ها بدل کرد.

شوش از حدود 2700 قبل از میلاد تا پایان دوران هخامنشی به عنوان پایتخت ایران انتخاب می‌شود. این یعنی این شهر 3000 سال پایتخت شاهان و امپراتورهای مختلف بوده است. همین مسئله باعث شد تا شوش یکی از منابع آثار تاریخی مختلف ایران باشد.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری زیباترین شهر جنوب ایران

زیگورات چغازنبیل: اگر و تنها اگر قرار باشد یک اثر تاریخی را در تمام جنوب ایران تماشا کنید آن اثر تاریخی حتما چغازنبیل است زیگورات چغازنبیل یا همان معبد چغازنبیل به دستور اونتاش ناپیریشا، یکی از پادشاهان مقتدر ایلامی، بنا شد. نام کهن این بنا ال اونتاش یعنی شهر یا قلعه اونتاش و یک عبادتگاه کهن است.

زیباترین شهر جنوب ایران
زیگورات چغازنبیل مهم‌ترین جاذبه زیباترین شهر جنوب ایران

کاخ آپادانای شوش: میراث دوران فرمانروایی داریوش هخامنشی هر چند با بی‌مهری‌های بسیاری مواجه شده اما هنوز شکوهمند است. آپادانا شما را به شیراز و تخت جمشید می‌برد و دقیقا متوجه می‌شوید که در میانه پایتخت هخامنشی‌ها ایستاده‌اید.

آرامگاه دانیال نبی: مقبره دانیال نبی از دو جهت بسیار مهم است. نخست این که او از پیامبران بنی اسرائیل است و دیگر آن که معماری آرامگاهش با تمام زیارتگاه‌های مرسوم ایران متفاوت است. گنبد 20 متری آرامگاه دانیال نبی 25 طبقه مضرس و دو پوسته دارد.

منطقه باستانی و موزه‌ هفت‌ تپه، رودخانه‌ شاوور، محوطه‌ باستانی ایوان کرخه، تپه باستانی آکروپل، قلعه شوش و مقبره دعبل خزاعی از دیگر نقاط دیدنی شوش هستند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید