فونداسیون جزء اصلی پشتیبان هر سازه ساختمانی است. پایین‌ترین قسمت ساختمان است که با خاک در تماس است و تمام بارهای سازه‌ای را به طور ایمن به خاک منتقل می‌کند.

۱۰ نکته طلایی که باید در مورد فونداسیون بدانید

هدف از فونداسیون بالا نگه داشتن سازه بالای آن است. برخلاف تجربه روزمره ما، زمین کاملا ثابت نیست و در بسیاری از موارد کاملا محکم نیست. خانه‌ای که به‌تازگی بر روی زمین لخت فرو می‌رود، به احتمال زیاد در طول زمان توسط نیروهای طبیعی شکسته یا آسیب می‌بیند. فونداسیونی که به درستی ساخته شده باشد میزان سوء استفاده از یک ساختمان خانه را افزایش می‌دهد و برای افراد داخل آن ایمن باقی می‌ماند.

همه ما با اصلاح فونداسیون در صنعت ساختمان‌سازی آشنا هستیم و در این مطلب قصد داریم چند نکته مهم درباره فونداسیون و بتن به اشتراک بگذاریم. مطابق با یک فلسفه طراحی مدرن، فونداسیون باید آنقدر ساده و مرغوب به نظر برسد که پس از تکمیل ساختار، ویژگی نسبتا نامرئی داشته باشد. اما این موضوع لزوما به این معنی نیست که نصب آسان یا بی‌اهمیت است. یکی دیگر از بخش‌های کلیدی فلسفه مدرن این است که زمان، تلاش و تفکر برای محصول نهایی که «ساده» به نظر می‌رسد، حیاتی هستند. در ادامه ۱۰ نکته طلایی برای ساخت یک فونداسیون عالی را ذکر کرده ایم.

نکته اول: فونداسیون را تا حد امکان در مرحله اول ساده طراحی کنید

طراحی و ساخت چندین مرحله فونداسیون در مراحل اولیه هزینه‌های بسیاری را بر روی دست شما می‌گذارد و در طول بازدید از پروژه، بررسی‌های پیچیده‌ای از کار ساخته شده تجربه خواهد شد. مراحل طوری باید تنظیم شوند که در نهایت شما با مشکلات عمده‌ای مواجه نشوید. لازم به ذکر است مصالح ساختمانی مرغوب همچون گروت سیمانی تاثیر به سزایی دارند.

نکته دوم: نقاط مبنا عنصر کلیدی هستند

۱۰ نکته طلایی که باید در مورد فونداسیون بدانید

چند نقطه ساده را ایجاد کنید که پیمانکاران بیل مکانیکی و بتن بتوانند آن را درک کنند. پایین فونداسیون (و خط حفاری) و بالای نقاط کلیدی مکان‌های دیوار بسیار مهم هستند. ما قبلا بیشتر به خطوط درجه تکیه می‌کردیم اما وقتی کل محوطه ساختمان حفاری شد و انبوهی از خاک در اطراف انباشته شد، خطوط درجه دیگر قابل مشاهده نیستند.

نکته سوم: فونداسیون را به تعداد انگشت شماری از جزئیات ساده نگه دارید

با توجه به الزامات سخت افزاری، ابعاد مهم و سایر اطلاعاتی چالش برانگیز است که «نمی توان از دست داد» که طرح کلی ساختمان و ابعاد قاب شما را مشخص می‌کند. ما متوجه شدیم که برجسته کردن یا خط قرمز کردن طرح شالوده سازه با چند مورد کلیدی که به سایر داده‌ها کمک می‌کند تا در یک راستا قرار گیرند، می‌تواند مفید باشد.

نکته چهارم: اطمینان حاصل کنید که تمام لبه های دیوار پوشیده شده اند

شما نمی‌خواهید خط اتصال دال/دیوار پس از اتمام کامل نمایان شود. گاهی اوقات این بدان معنی است که پیمانکار بتن مجبور است با استفاده از یک ضایعات چوبی، قسمت بالای دیوار را جمع کند تا دال زیر دیوار قاب کشیده شود، اما ارزش آن را دارد که بعدا مجبور نشوید که آن خط را تعمیر کند. این امر به ویژه در پروژه‌های مدرن با پایه محدود یا بدون پوشش بسیار مهم است.

نکته پنجم: با پیمانکار بتن ریز خود درباره جزئیات مشورت کنید

با پیمانکار بتن خود صحبت کنید تا تمام پیچ‌های مورد نیاز را نصب کند، حتی اگر شامل دستکاری (یا سوراخ کردن) پانل‌های قالب باشد. آن‌ها می‌توانند از پانل‌های بسیار قدیمی استفاده کنند که می‌توانید برای خراب کردن آن‌ها با کمک حفاری هزینه کنید اما مزیت استفاده از پیچ و مهره‌های ریخته‌شده به جای اینکه بعدا مته‌کاری یا دوغاب اپوکسی شود، بسیار زیاد است.

نکته ششم: راه های ساده و کم هزینه شاید بعدا سبب پشیمانی شما شوند

۱۰ نکته طلایی که باید در مورد فونداسیون بدانید

مراقب باشید که پیمانکاران ممکن است وسوسه شوند که مسیر آسان را انتخاب کنند، حتی این کار بعدا مسیر بسیار سخت‌تری برای شما ایجاد کند. درست مانند پیچ‌های بالا، گام‌های کوچک دیگری نیز وجود دارد که می‌توان انجام داد، مانند مهاربندی اضافی برای بالای پانل‌ها برای اطمینان از دیوارهای بسیار مستعد که به همه افراد دیگری کمک می‌کند که آن‌ها را در کار دنبال می‌کنند. مواظب باشید که مصالح شیمیایی ساختمانی نامرغوب و ارزان شما را وسوسه نکند و از جاهای معتبر موادی همچون پوشش سخت کننده بتن را خریداری کنید.

نکته هفتم: برق، آب و گاز به درستی تعبیه شوند

مکان‌های خدمات شهری (به ویژه خدمات برق)، سرازیری‌های داخلی و غیره را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها می‌توانند به طور مناسب تعبیه شوند. اگر نوعی از لوله در داخل دیوار قاب شده اجرا می‌شود، ممکن است بخواهید که از دیوار زیر درجه خارج شود تا هرگز قابل مشاهده نباشد. هیچ چیز کاملا شبیه لوله‌ای نیست که از دیوار بیرون می‌آید و قبل از اینکه بتن در زمین پنهان شود، تغییراتی نامناسب در اطراف بتن ایجاد می‌کند. یک قطره کوچک ۱ اینچی در فرم می‌تواند به شما امکان دهد مخفیانه آن را داخل زمین بگذارید.

نکته هشتم:بالای سر لوله کش و برقکار خود بمانید

اگر لوله کشی یا جریان‌های برق در ریختن بتن نقش داشته باشد، این کارها می‌تواند زیر بتن را تعبیه شوند و زمان گرانبهایی را به همراه داشته باشد.

نکته نهم: افزودن رنگ مشکی یا مشابه آن را در نظر بگیرید

اگر مقدار قابل توجهی از بتن یا روان کننده بتن وجود داشته باشد، ممکن است بخواهید رنگ سیاه را به مخلوط اضافه کنید. رنگ معمولی بتن معمولی را می‌گیرد و آن را کمی خاص‌تر می‌کند. ما معمولا سعی می‌کنیم دیوارهای خود را به حداقل برسانیم (بنابراین نیازی به رنگ نیست) و از بودجه رنگی خود در دال نهایی قابل مشاهده‌تر استفاده می‌کنیم.

نکته دهم: برنامه ریزی کنید

شاید هیچ چیز به اندازه تمام شدن کار لذت بخش نباشد اما مواظب باشید که در انتهای کار با یک فونداسیون نازک و نامطمئن رو به رو نشوید. اگر برنامه ریزی صحیح از ابتدای کار داشته باشید و با پیمانکاران مناسب دیدار کنید، در آینده با مشکلات و هزینه‌های زیادی رو به رو نمی‌شوید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید