خشایار نادی درباره احتمال بازگشت کی‌روش به ایران گفت: چیزی که می‌دانم این است که چه کی‌روش چه هر مربی دیگری در این سطح از فدراسیون ما انتظاراتی دارد که باید دید می‌توانیم آن را برآورده کنیم یا خیر.

نادی: دنبال بهانه بودند کی‌روش را برکنار کنند

سلام نو – سرویس ورزشی: این روزها بحث سرمربی تیم فوتبال ایران از همیشه داغ‌تر است. دراگان اسکوچیچ برخلاف تمام مواضع قبلی فدراسیون از سرمربی‌گری تیم ملی برکنار شده و حالا اسم‌های زیادی برای جانشینی او مطرح است. از علی دایی و امیر قلعه‌نویی و مربیان مختلف خارجی نام‌های بسیاری برای تکیه بر صندلی سرمربی تیم ملی برده شده است، با این همه بی‌تردید مهم‌ترین نام، نام کارلوس کی‌روش است.

کی‌روش سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال است و هنوز که هنوز است چهره محبوبی بین هواداران فوتبال در ایران است. بسیاری تنها راه رستگاری تیم فوتبال ایران در قطر را کی‌روش می‌دانند و معتقدند باید دوباره به سراغ او رفت. برخی شایعات نیز از گفت‌وگوهای غیررسمی ایران با کی‌روش خبر می‌دهند.

به بهانه مطرح شدن دوباره نام کی‌روش با تنها چهره‌ای که شب خروج کی‌روش از ایران به بدرقه او رفت گفت‌وگو کردیم. خشایار نادی که اکنون دبیرکل حزب ایران قوی است در میانه بهمن ۱۳۹۷ به فرودگاه امام خمینی رفت تا کی‌روش را بدرقه کند.

متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

اگر اشتباه نکنم شما تنها کسی بودید که بعد از کلی حادثه به بدرقه کارلوس کی روش رفتید. چطور شد که شما این کار را کردید.

باخت ایران به ژاپن به برکناری کارلوس کی‌روش از سرمربی‌گری تیم ملی ختم شد و همکاری او فدراسیون فوتبال با ایران پایان یافت. بعد از این قرار شد ایشان ایران را ترک کنند. چهارشنبه ۱۰ بهمن سال ۱۳۹۷ از دفتر رییس جمهور اسبق با من تماس گرفتند و از من خواستند که برای بدرقه کی‌روش به بروم. من تلاش داشتم این اتفاق قبل از حضور ایشان در فرودگاه رخ دهد که به دلایل مختلف میسر نشد.

با ارتباطاتی که داشتم توانستم از ساعت پرواز ایشان مطلع شوم و خودم را در لحظات آخر برای بدرقه ایشان برسانم. به خاطر دارم که نیمه شب بود و گل‌فروشی‌ها بسته بودند و ما به سختی توانستیم یک دسته گل کوچک تهیه کنیم. این دسته گل را با صنایع دستی که از دفتر رییس جمهور اسبق کشور فرستاده شده بود همراه کردیم و با یکی از دوستان برای بدرقه آقای کی‌روش به سمت فرودگاه امام رفتیم.

وقتی در فرودگاه حاضر شدیم نماینده فدراسیون فوتبال اجازه در ابتدا اجازه ملاقات ما با کی‌روش را نداد، اما در نهایت پس از صحبت‌های بسیار اجازه دیدار با کی‌روش را دادند. نکته جالب و تاسف برانگیز این بود که هیچ مسئولی برای بدرقه کی‌روش در فرودگاه حاضر نبود. همین مسئله باعث استقبال بسیار گرم‌تر کی‌روش از ما شد و از گل و هدیه بسیار تشکر کرد. تنها شخص حاضر همان نماینده فدارسیون بود که مسئولیتش جلوگیری کردن از دیدار یا مصاحبه کی‌روش بود.

دقایقی با آقای کی‌روش گپ زدیم و امکان گفت‌وگوی آقای احمدی‌نژاد و کی‌روش را مهیا کردیم. همان گل و هدیه و تماس کوتاه باعث تغییر فضا و روحیه کی‌روش شد و حال او را بهتر کرد.

چه چیزی در رفتار کی روش برای شما مشهود بود؟

کی‌روش در سال‌هایی که سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ساختار تیم ملی را عوض کرد و فرهنگ جدیدی را در آن حاکم کرد. به جز این به پرورش نسل جدید فوتبال ایران کمکی جدی کرد. در دیداری هم که من با او داشتم هیچ چیزی جز صداقت، جدیت و وقار ندیدم. در همان مدت کوتاه بارها از مردم ایران به نیکی یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که بتواند روزی به ایران بازگردد، هرچند در مقابل از عدم حمایت مسئولین وقت فدراسیون گلایه داشت.

خشایار نادی در کنار کارلوس کی‌روش و مارکار آقاجانیان
خشایار نادی در کنار کارلوس کی‌روش و مارکار آقاجانیان

برداشت من از شخصیت کی‌روش قبل از آن دیدار این بود که شخصی مجرب، با دانش، کاربلد و پخته است که حرف‌هایی اصولی، جدی و حساب شده دارد. بعد از آن دیدار هم تنها و تنها احترامم نسبت به او بیشتر شد.

چرا کار کی‌روش با ایران به آن جا رسید و از یک استقبال گرم به یک بدرقه سرد رسیدیم؟

آن چیزی که از رسانه‌ها بر می‌آمد وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در دولت یازدهم و دوازدهم چندان با کی‌روش همدل نبودند چون او را مربی‌ای می‌دانستند که در دولت‌های نهم و دهم به ایران آمده است. همین مسئله باعث کوک شدن ساز مخالف با ایشان و دخالت‌های بی‌مورد شد. شاید بتوان گفت همین نگاه در بسیاری از نقاط مانع بزرگی بر سر راه کی‌روش بود.

متاسفانه در آن دوره فضا طوری شده بود که باشگاه‌ها علیه تیم ملی موضع می‌گرفتند و حتی گاهی مشاهده می‌شد که برخی از نتایج مثبت تیم ملی ناراضی بودند. در نهایت بعد از بازی ژاپن بهانه‌ای که برخی دنبال آن بودند مهیا شد و عذر کی‌روش را خواستند. شاید اگر آن موانع نبود و از کی‌روش حمایت می‌شد امروز شرایط ما متفاوت بود.

حالا چند سال بعد از کی روش ظاهرا اسکوچیچ هم به بدترین شکل در حال بدرقه شدن است. راز این بد بدرقه بودن ما به خصوص در فوتبال چیست؟

واقعا نمی‌دانم چه پاسخی بدهم. به جز این نمی‌دانم چرا قبل از یافتن سرمربی جدید عذر سرمربی فعلی تیم ملی را خواستند، آن هم در این فاصله کوتاه تا جام جهانی که هیچ بازی جدی و اردویی برای تیم ملی قطعی نشده است.

چرا هیچ کس به بدرقه کی‌روش نرفت؟ / نادی: کی‌روش امیدوار بود روزی به ایران باز گردد / دنبال بهانه بودند کی‌روش را برکنار کنند

کاش قبل از خواستن عذر آقای اسکوچیچ ایشان را فرا می‌خواندند و دلایل خود را به ایشان می‌گفتند، بعد هم از ایشان، تلاش‌ها و دست‌آوردهای ایشان تشکر می‌کردند. بالاخره اسکوچیچ این تیم ملی را با آن باخت‌های عجیب از ویلموتس تحویل گرفت و با یک روند فوق‌العاده به جام جهانی رساند.

چه با شانس چه بدون شانس ،تیم ملی ما به هر شکل حالا به جام جهانی رفته است و این دست‌آورد آقای اسکوچیچ است و باید از ایشان به درستی تشکر و شان ایشان حفظ می‌شد. متاسفانه ما عادت کرده‌ایم خوب استقبال و بد بدرقه کنیم. باید کمی ملاحظه حال انسان‌ها را کنیم.

این روزها شایعه بازگشت کی‌روش به ایران مطرح است. آن کارلوس کی روش که شما دیدید آیا حاضر است در این شرایط به ایران باز گردد؟

آن کی‌روشی که من دیدم به ایران علاقه داشت و دوست داشت در ایران بماند، ولی درباره امروز هیچ نظری ندارم و نمی‌دانم چه فکری دارد. چیزی که می‌دانم این است که چه کی‌روش چه هر مربی دیگری در این سطح از فدارسیون ما انتظاراتی دارد که باید دید می‌توانیم آن را برآورده کنیم یا خیر.

من به عنوان یک کنشگر سیاسی و یک هوادار فوتبال حضور ایشان برای فوتبال ایران را مثبت می‌دانم. توان مدیریت و فنی ایشان می‌تواند باعث ارتقای فوتبال ما شود.

به هر شکل امیدوارم هر مربی که انتخاب می‌شود نتایج خوبی در جام جهانی بگیرد و دل مردم ایران را شاد کند، چون امروز مردم ما بیش از همیشه به این شادی نیاز دارند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    کیروش حیف شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید