با سفر بایدن به تل آویو و امضای «بیانیه مشترک بیت‌المقدس» نرخ دلار افزایش یافت و وارد کانال جدید شد.

پیام صعودی نرخ درهم و دلار سلیمانیه به تهران / نرخ دلار شتاب گرفت

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد نیوز، عده ای از معامله گران با توجه به تنش ایجاد شده در منطقه و پیام صعودی نرخ درهم و دلار سلیمانیه به تهران در انتظار افزایش قیمت دلار در بازار امروز هستند با این حال عده ای دیگر از مداخله ارزی بازار ساز می ترسند.

موتور دلار چند وقتی به دلیل اعمال سیاست های جدید ارزی در تهران خاموش شد و اسکناس آمریکایی در یک محدوده خاص توقف کرد.

زمزمه یک توافق در بازار ارز/ نرخ دلار شتاب گرفت

از روز پنجشنبه گذشته با سفر بایدن به تل آویو زمزمه های درباره امضای یک بیانیه مشترک بین آمریکا و اسرائیل در بین معامله گران دلار پیچید و به تبع آن نرخ دلار شتاب گرفت و به سمت کانال جدید حرکت کرد.

بیانیه آمریکا و اسرائیل

رئیس‌جمهور ایالات متحده و نخست‌وزیر اسرائیل «بیانیه مشترک بیت‌المقدس» را امضا کردند که در آن بر لزوم توسعه روابط بیشتر رژیم اسرائیل با کشورهای منطقه تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است که واشنگتن به امنیت و حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه همچنان پایبند است و اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد و آمریکا آماده است تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این نتیجه استفاده کند و همچنین خود را متعهد به مقابله با فعالیت‌های مستقیم ایران یا فعالیت‌هایی که از طریق گروه های همسو با خود همچون حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی انجام می‌دهد، می‌داند.

سیگنال عربستان به بازار دلار

روز گذشته این بیانیه پس لرزه هایی را تجربه کرد. عربستان سعودی آسمان خودش را به روی «همه وسیله‌های حمل و نقل هوایی» باز کرد. مهم ترین تبعات این تصمیم این است که از این پس هواپیماهای اسرائیل اجازه خواهند داشت از آسمان عربستان سعودی برای پرواز به سمت هند و چین استفاده کنند. جوبایدن هم دیروز رسما از تل آویو وارد خاک عربستان شد.

البته این موضوع با واکنش تند مقامات ایرانی روبرو شد.

ارسال اخبار منفی برجام به بازار دلار

از سوی دیگر اخبار مثبتی از برجام به هسته مرکزی بازار مخابره نشد. لارا روزن روزنامه نگار آمریکایی به نقل از دیپلمات های اروپایی نوشت: تحرکات قابل توجهی برای نهایی کردن توافق احیای برجام وجود ندارد و متاسفانه چیزی نیست که باعث خوش‌بینی شود. این مقام ارشد اروپایی مدعی شد که پایان مذاکرات احیای برجام نزدیک است و شاید به نتیجه نرسد.

علی واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین‌المللی بحران هم در مصاحبه‌ای گفت: «صادقانه بگویم، دارم فکر می‌کنم که توافق دیگر امکان‌پذیر نیست.»

مشاور امنیت ملی آمریکا هم گفته همزمان با کار در میز مذاکره برای بازگشت به برجام، به تحمیل فشار اقتصادی بیشتر به ایران ادامه خواهیم داد و به صورت نامحدود برای مذاکره آماده نخواهیم بود و دور تاریخی هم روی تقویم خط نکشیده‌ایم.

اثر تنش منطقه در بازار دلار ایران

مجموع این اخبار باعث شده که نرخ دلار در معاملات پشت خطی بالای کانال جدید معامله شود.

معامله گران تصور می کنند که اقدامات اخیر آمریکا و اسرائیل در منطقه موجب افزایش تنش ها بین ایران و غرب شود و از سوی دیگر احتمال چالش جدید در مذاکرات برجام وجود دارد.

خریدهای احتیاطی در بازار ارز

بنابراین چنین نگاه هایی در بازار موجب شده است که خریدهای احتیاطی بسیار بیشتر شود و دلار در معاملات پشت خطی بالای کانال جدید قرار بگیرد.

پیام صعودی نرخ درهم و دلار سلیمانیه به تهران

البته قیمت دلار در معاملات سلیمانیه هم در حال یکه تازی است و از نیمه کانال جدید عبور گرده است.

از طرفی هم قیمت درهم امارات آرایش صعودی به خود گرفته که می تواند بازار ارز امروز شنبه ۲۵ تیر ماه را افزایشی کند.

ترس از مداخله ارزی بازارساز

با این حال عده ای از معامله گران همچنان از مداخله ارزی بازار ساز و تزریق ارز می ترسند. این دسته از بازیگران ارزی معتقدند که احتمال دفاع سنگین بازارساز و جلوگیری از نوسان دلار در مرز جدید وجود دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید