باغ دولت‌آباد با انبوهی از فواره‌ها، درختان سرو و انار، می‌توان گفت که طبیعت باغ ایرانی را به تصویر می‌کشد.

۹ جاذبه گردشگری برتر یزد + عکس

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: شهر کویری یزد به اندازه شهرهای خاور میانه زیباست. شهر قدیمی که خشتی بودن آن به خوبی حفظ شده است، بادگیرهای متمایز، یا پراکنده در اطراف خط افق و مکان‌های تاریخی متعدد، آن را به مقصدی ضروری برای هر گردشگری که از ایران بازدید می‌کند، تبدیل کرده است. در اینجا به بررسی ۵ مورد برتر برای دیدن و انجام دادن در یزد می‌پردازیم.

مجتمع امیر چخماق

۹ جاذبه گردشگری برتر یزد + عکس

مرکز معماری یزد، مجموعه امیر چخماق در قلب شهر و در میدانی به همین نام واقع شده است. نمای سه طبقه با ابهت تعدادی از ایوان‌های متقارن زیبا را به نمایش می‌گذارد که پس از غروب آفتاب روشن و می‌درخشند. این حسینیه یکی از بزرگترین حسینیه‌های کشور (ساختمان‌های مورد استفاده در مراسم بزرگداشت امام حسین(ع)) است و قدمت آن به قرن پانزدهم برمی‌گردد، هرچند بازسازی‌های متعددی در آن انجام شده است. میدان اطراف تعدادی مغازه شیرینی و بستنی فروشی خوب دارد.

زورخانه صاحب الزمان

۹ جاذبه گردشگری برتر یزد + عکس

این زورخانه محبوب (که به معنای واقعی کلمه به خانه نیرو نامگذاری شده) در ساختمانی تاریخی در ضلع شمالی میدان امیر چخماق واقع شده است. اغلب به روی گردشگران باز است، نه تنها می‌توانید تمرین کنندگان این فعالیت کنجکاو رقص و وزنه برداری را که در عرفان شیعی آغشته است، مشاهده کنید، بلکه در مورد مخزن آبی قرن پانزدهمی که در زیر ساختمان قرار دارد نیز تحقیق کنید و اثرات خنک کننده یزدی را تجربه کنید.

آتشکده زرتشتی

۹ جاذبه گردشگری برتر یزد + عکس

دین زرتشتی، دینی توحیدی کهن که قدمت آن به حدود ۳۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، پیش از فتوحات اسلامی، دین اصلی ایران بوده و هنوز هم در برخی از نقاط کشور این جامعه به حیات خود ادامه می‌دهد. یزد مرکز دین زرتشتی در ایران است و مکان‌های دیدنی و تاریخی متعددی در آن وجود دارد. این آتشکده مهم‌ترین آتشکده‌ای است که حاوی یک آتش مرکزی است که گفته می‌شود از قرن پنجم پس از میلاد در حال سوختن بوده است.

چاک چاک

۹ جاذبه گردشگری برتر یزد + عکس

در کویر، در حدود ۷۰ کیلومتری یزد، مهم‌ترین زیارتگاه زرتشتیان ایران، چاک چاک، قرار دارد. دهکده‌ای کوچک در کنار صخره، طبق افسانه، صخره باز شد و به نیک بانو، دختر آخرین حاکم پیش از اسلام، از مهاجمان متجاوز عرب پناه آورد. معبد چاک چاک که در فارسی به معنای «چکه چکه» است، حاوی چشمه‌ای است که همیشه می‌چکد و گفته می‌شود کوهی است که به یاد شاهزاده نیک‌بانو می‌گریند.

شهر قدیمی

شهر قدیمی یزد که به خوبی حفظ شده و هنوز مسکونی است، با خیابان‌های جنگ‌افزار و گوشه‌های جذاب، لذتی است که هنگام قدم زدن بعدازظهر در آن گم شوید. رنگ زرد مایل به قهوه‌ای ساختمان‌های خشتی نشان می‌دهد که این شهر چقدر خشک است و بادگیرهایی که به طور متناوب بیرون می‌آیند، یادآوری بدیع معماری سنتی یزد است. برای دیدن مناظر فراموش نشدنی مراقب دسترسی به پشت بام باشید، اما به یاد داشته باشید که به حریم خصوصی ساکنان محلی احترام بگذارید.

مسجد جامع

۹ جاذبه گردشگری برتر یزد + عکس

از اطراف شهر قدیمی، مسجد جامع نفیس قابل مشاهده است. بنا بر گزارش‌ها، بنای قرن چهاردهمی دارای مرتفع‌ترین مناره‌ها در کشور است و با کاشی کاری ظریف آبی موزاییکی خود نمونه‌ای از معماری ایرانی اسلامی است. قدمت برخی از عناصر مسجد حتی به قرن دوازدهم می‌رسد. پیچیدگی‌ها و کتیبه‌های ایوان بزرگ از نکات برجسته است.

باغ دولت آباد

۹ جاذبه گردشگری برتر یزد + عکس

باغ دولت‌آباد با انبوهی از فواره‌ها، درختان سرو و انار، می‌توان گفت که طبیعت باغ ایرانی را به تصویر می‌کشد. این اقامتگاه متعلق به قرن هجدهم، سایه فراوان و ساختمان‌های زیبا دارد که در تمام طول سال گردشگران را به خود جذب می‌کند. بادگیر مرکزی ۳۳ متری و همچنین مجموعه‌ای از پنجره‌های شیشه‌ای رنگی، زیبایی‌شناسی عجیب و غریبی را ایجاد می‌کند که مانند آن را در جای دیگری نخواهید یافت یا به زودی فراموش نخواهید کرد.

قلعه سریزد

۹ جاذبه گردشگری برتر یزد + عکس

ویرانه‌های قلعه در روستای مجاور سریز که به عنوان یک مقصد توریستی مورد توجه قرار نگرفته است، شایستگی سفر ۴۵ دقیقه‌ای از یزد را دارد. بنای دفاعی دوره ساسانی که در قسمت‌هایی دو جداره و سه طبقه است به‌طور قابل‌توجهی حفظ شده است. این قلعه که توسط صفویان ساخته شده است، در برخی مناطق در حال فروپاشی است، با این حال، پس از چند ساعت در اینجا، سخت نیست که بفهمیم چرا یزد از نظر تاریخی فتح ناپذیر بوده است. برای باز کردن قفل ورودی باید سرایدار را پیدا کنید.

روستای خرانق

۹ جاذبه گردشگری برتر یزد + عکس

هیچ سفر یک روزه‌ای به اطراف استان یزد بدون گشت و گذار در روستای چند صد ساله خرانق کامل نمی‌شود. دهکده خشتی که گفته می‌شود برای بیش از ۱۰۰۰ سال سکونت دارد، این روزها عملاًمتروکه شده است، اما چند کشاورز را می‌بینید که هنوز در اطراف سفالگری می‌کنند. به طرز وصف ناپذیری زیبا، بازدیدکنندگان می‌توانند آزادانه بقایای متروکه را کشف کنند. موارد برجسته شامل مسجد دوره قاجار و یک قنات باستانی در دره زیر است.

کد خبرنگار: ۲۱
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    9 1
    سلام زیارتگاه چک چک در سته نه چاک چاک که مربوط به زرتشتیان یزد میباشد جایی که آب به صورت چکه چکه میریزد
  • علی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 2
    عکس ذیل امیرچخماق مربوط به آتشکده است.
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      1 1
      درست میگه یه خبر زدی درست بزن
  • محمدحسین شاکر IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 1
    سلام اولا چک چک درسته نه چاک چاک. دوما هم چک چک و هم روستای خرانق در شهرستان اردکان واقع شده، همچنین سریزد هم متعلق به شهرستان مهریز هست و نه یزد. کاش در گزارشات جنبه امانتداری را رعایت کنید درسته که این مکانها در گستره استان یزد هست اما همانطور که بیان شد این مکانها در شهرستانهای مختلف استان یزد هست که گستره جغرافیایی مختص به خودش را داره و در پهنه جغرافیایی شهرستان یزد قرار نمیگیره. امیدوارم این موارد تصحیح شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید