۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 55373416

مبین کروندی در سفری به استان لرستان، این سرزمین دیدنی‌های متنوع یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر داشته و طی این سفر ۵ جاذبه طبیعی هیجان‌انگیز رو تجربه می‌کنه. با ما همراه باشید تا اطلاعات ضروری و مهم این ۵ جاذبه رو به دست بیاریم.

۵ جاذبه طبیعی در استان لرستان

سلام نو – سرویس گردشگری: مبین کروندی؛ طبیعت‌گرد، آبشارگرد و دره نورده. اون با روحیه ماجراجویی که داره به مقاصد مختلفی در ایران سفر کرده و با رفتن به استان لرستان زیبا، پنج نقطه دیدنی این استان رو دیده و نکات کاربردی و جالب توجهی از تجربه حضورش در دره و آبشارهای این استان ارائه می‌ده.

۱- شباهت دره خزینه لرستان و دره گرندکنیون آریزونا

اون با رفتن به دره خزینه، از شگفتی‌ها و شباهت این دره با یک جاذبه در آمریکا می‌گه: "دره خزینه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان لرستان است که با گذشت سال در اثر فرسایش به وجود آمده و شباهت بسیار زیادی به گرندکانیون در آمریکا دارد. دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان و جاهای دیدنی پل دختر است که در میانه‌های جاده پل‌دختر به اندیمشک و در همسایگی روستایی به همین نام قرار دارد.

این دره پس از فرسایش در طی سالیان دراز به وجود آمده است. رودخانه سیمره (از سرشاخه‌های سیمره) از میان این دره عبور می‌کند و سبب زیبایی هر چه تمام‌تر دره خزینه می‌شود. این دره به گرندکانیون آمریکا (Grand Canyon National Park) بسیار شبیه است."

مبین در این سفر بهترین زمان برای دیدن دره خزینه و مسیر دسترسی به این جاذبه رو این طور تعریف می‌کنه: "استان لرستان منطقه‌ای کوهستانی است که در فصل بهار و تابستان آب و هوای معتدل دارد. از طرفی، دره خزینه در منطقه‌ای قرار دارد که در معرض تابش خورشید است. به همین خاطر بهار و اوایل پاییز بهترین زمان برای بازدید است. مسیر دسترسی: استان لرستان، شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم آباد- اندیمشک، روستای دره خزینه."

۵ جاذبه طبیعی در استان لرستان
دره خزینه لرستان

۲- آبشار نوژیان، آبشاری خونوادگی

اون در لرستان به خرم‌آباد می‌ره تا ۴۶امین اثر ملی ثبت شده در میراث فرهنگی رو ببینه و درباره این آبشار دیدنی، امکانات و نحوه دسترسی بهش این‌طور می‌گه: "از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران در استان لرستان واقع شده‌است. آبشار نوژیان بعد از آبشار بیشه معروف‌ترین آبشار لرستان به حساب می‌آید. این آبشار در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد و در بخش پاپی قرار دارد که ارتفاع آن ۹۵ متر و عرض تاج ۵ متر است. آبشار نوژیان چهل و ششمین اثر ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

از جمله آبشارهای خانوادگی هست با امکانات رفاهی پارکینگ ماشین، سکو برای چادر زدن و سوپر مارکت و هر سال خانواده‌ها و گردشگران زیادی برای بازدید از آبشار راهی می‌شوند. مسیر دسترسی: دسترسی به این آبشار از طریق مسیر خرم‌آباد به سنگتراشان می باشد و تا نزدیکی آبشار نوژیان جاده آسفالته وجود دارد و بعد از پارک ماشین حدود ده دقیقه پیاده روی سبک کنار آبشار هستید."

۵ جاذبه طبیعی در استان لرستان
آبشار نوژیان

۳- آبشار چکان، با درجه سختی بالا در الیگودرز

مبین در لرستان‌گردی خودش به جذاب‌ترین دامنه‌های زاگرس می‌ره و از آبشار چکان دیدن می‌کنه، اون ویژگی‌های این مقصد رو این طور توصیف می‌کنه: "یکی از آبشارهای استان لرستان است که در جنوب غربی شهر الیگودرز واقع شده‌ است. آبشار چکان از درون غاری که رو به روی زمین‌های کشاورزی چکان قرار دارد جاری می شود ۳۰ متر ارتفاع دارد و عرض تاج آن به ۴ متر می رسد. این آبشار در جنوب شرقی استان لرستان و در دامنه کوه‌های زاگرس در الیگودرز مشرف بر دره چکان و در نزدیکی روستاهای حسین‌آباد و دهقادی قرار گرفته‌ است.

ورودی این آبشار در ۸ کیلومتری جاده الیگودرز-شول‌آباد قرار دارد. مسیر پیمایش آبشار حدودا یک ساعت و نیم همراه با شیب تند و بعضی از قسمت‌های آن دست به سنگ دارد، در کل مسیر رسیدن به آبشار بیشتر کوهپیمایی است. مسیر دسترسی: برای دسترسی به آبشار چکان از خرم‌آباد تا سپیددشت و سپس‌ شول‌آباد جاده آسفالته بوده که از سپیددشت تا آبشار بخش‌هایی از مسیر نامناسب یا در دست ترمیم است و حدوداً تا پنج کیلومتری آبشار، جاده خاکی وجود دارد."

۵ جاذبه طبیعی در استان لرستان
آبشار چکان

۴- آبشار وارک، آبشاری طبقاتی و بی‌مانند

این پسر طبیعتگرد چهارمین مقصدش رو در خرم‌آباد انتخاب می‌کنه و به آبشار وارک می‌ره تا حسابی چشمانش رو با دیدن زیبایی‌های این آبشار طبقاتی نوازش بده. مبین راجع به وجه ممیز، بهترین زمان برای سفر و مسیر دسترسی به آبشار وارک خرم آباد میگه: "آبشار وارک واقع در ۵۰ کیلومتری مسیر خرم آباد یکی دیگر از زیبایی های کم نظیر سرزمین آبشارها، لرستان است که از نوع آبشار دوقلو است. این آبشار در جنگلی از درختان زیبای بلوط، انجیر کوهی، گلابی و زالزالک قرار دارد. بنابراین برای تمام علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی این آبشار مقصدی ایده‌آل است.

ارتفاع آبشار اصلی از مجموعه آبشار پلکانی وارک ۵۷ متر است و در دیگر آبشارهای این مجموعه آب از ارتفاع‌های ۷ و ۱۵ متری به سمت زمین جاری می‌شود، اما آنچه این آبشار را متمایز می‌کند عرض نسبتا زیاد آن است. آبشار وارک لرستان بالغ بر ۵۰ متر عرض دارد. بهترین زمان سفر به آبشار وارک از اردیبهشت ماه تا مهر ماه محسوب می‌شود. مسیر دسترسی: در ۴۸ کیلومتری جنوب‌شرقی خرم‌آباد روستای زیبایی به نام وارک وجود دارد. پس از رسیدن به این روستا باید لوازم سفر خود را بردارید و بقیه مسیر را از میان درختان بلوط و حدوداً دوساعت پیاده طی کنید تا به آبشار وارک برسید."

۵ جاذبه طبیعی در استان لرستان
آبشار وارک

۵- آبشار افرینه، آبشاری با دسترسی آسان

مبین در نهایت به آبشار افرینه میره و لرستان گردی خودش رو کامل می‌کنه، اون صفا و خلوص این فضای طبیعی رو این چنین وصف می‌کنه: "آبشار آفرینه در استان لرستان و در کنار جاده خرم آباد به پل دختر واقع شده است. آبشار افرینه در کنار روستایی به همین نام قرار دارد.

این آبشار زیبا در فصل بهار و تابستان خانواده‌ها و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند و از جمله آبشارهای کنار جاده‌ای هست که خانوادها کنار آبشار پیک نیک کرده و دسترسی به آبشار راحت و بدون پیمایش هست. مسیر دسترسی: استان لرستان، ۸۰ کیلومتری جنوب غرب خرم آباد، قبل از رسیدن به پلدختر، آبشار آفرینه."(باز نشر از صفحه اینستاگرام مبین کروندی mobin_karvandi)

۵ جاذبه طبیعی در استان لرستان
آبشار افرینه
کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    سلام سپاس از تصاویر زیبا و مطلب مفید تون من آبشار وارک و افرینه رو رفتم محشره 😍 توصیه میکنم ب شما عزیزان برای یکبار هم ک شده برید 🤍💚💛⁦❤️⁩💙
  • فاطمه IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    آبشار شوی از زیباترین آبشارهای لرستان رو فراموش کردین
  • مصطفی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    3 0
    تنگه شیرز کوهدشت
  • مهدی IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    3 0
    گل سرسبد آبشارهای لرستان آبشار آب سفید هست تعجب میکنم چرا نامی از آبشار آب سفید نشده مندخودم آبشار بیشه را هم دیده ام ولی به پای آبشار آب سفید الیگودرز نمیرسد قطعا
  • علی IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    2 0
    آبشار آب سفید و برنجه در الیگودرز از زیباترین آبشارهای ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید