جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی جدید اعلام کرد که واشنگتن منتظر پاسخ ایران در رابطه با احیای توافق هسته‌ای برجام است؛ اما تا ابد منتظر این پاسخ نخواهد ماند.

تهدید جدید بایدن علیه ایران | رییس جمهور آمریکا: تا ابد منتظر پاسخ ایران نمی‌مانیم

به گزارش سلام نو، ایسنا، به نقل از رویترز نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایالات متحده تا ابد منتظر پاسخ ایران در رابطه با بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نخواهد ماند.

وی در این باره گفت: ما برای سران ایران مشخص کردیم که حاضریم جهت بازگشت به برجام چه چیزهایی را قبول کنیم. ما منتظر پاسخ آن‌ها هستیم. درباره اینکه این اتفاق چه زمانی می‌افتد، مطمئن نیستم اما ما تا ابد منتظر نخواهیم ماند.

همچنین ایندیپندنت نوشت که بایدن درخصوص "جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران" و "تعهد آمریکا به اطمینان حاصل کردن از عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای" با لاپید گفت‌وگو کرده است.

لاپید نیز مخالفت خود با احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را ابراز کرد و رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا فشارها علیه ایران را افزایش دهد.

وی در ادامه مدعی شد که "دیپماسی جلوی ایران را نخواهد گرفت".

لاپید پس از این دیدار با بایدن در راستای سیاست‌های ایران‌هراسی علیه ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان گفته بود: ما درباره تهدید هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردیم. هیچ ایران هسته‌ای وجود نخواهد داشت، چراکه نه تنها تهدیدی علیه اسرائیل است بلکه برای کل جهان نیز تهدید به شمار می‌آید.

پیش از این رسانه‌ها و برخی مقامات صهیونیستی اعلام کرده‌ بودند که سران آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد دارند در پایان این سفر یک سند مشترک موسوم به “اعلانیه بیت‌المقدس” منتشر کنند که روابط راهبردی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی را در سال‌های آینده تشریح خواهد کرد و شامل بندهایی علیه ایران خواهد بود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که اعلانیه ضدایرانی صبح روز پنج‌شنبه به امضای بایدن و لاپید رسیده است.

رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی ادعا کرده بود که به احیای توافق هسته‌ای با ایران متعهد است.

وی در ادامه بدون توجه اشاره به این که در دکترین دفاعی ایران سلاح هسته ای جایی ندارد گفت: آنچه بد است، ایران با سلاح هسته‌ای است. ما با توافق می‌توانیم آن‌ها رو محدود کنیم.

بایدن همچنین تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای را اشتباهی بزرگ خواند و اظهار کرد که ایران از آن زمان به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشیده است اما امیدواریم که استفاده از زور آخرین ابزار ما علیه ایران باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه با اشاره به نظرش درخصوص بازگشت به برجام، تلاش کرد توپ را به زمین ایران بیندازد و افزود: ما توافق را بر روی میز گذاشتیم و پیشنهاداتمان را ارائه کردیم. حال همه چیز به ایران بستگی دارد.

بایدن همچنین در این گفت‌وگو ادعا کرد که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا خارج نخواهد کرد.

علی‌رغم تاکیدهای متعدد جو بایدن مبنی بر تعهدش برای احیای برجام، دولت وی رویکرد سازنده‌ای را برای حصول یک توافق خوب در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در پیش نگرفته است.

بایدن پیش‌تر در آستانه سفر به منطقه نیز گفته بود که دولت او به افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران را ادامه خواهد داد تا آماده بازگشت به توافق شود.

اخیرا آمریکا و ایران با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا، مذاکرات برجامی غیرمستقیمی در قطر برگزار کردند که در بر دارنده نتیجه ملموسی برای طرفین نبود.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به تازگی در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری‌اش در تهران در این باره بیان کرد: ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

وزیر امور خارجه گفت: مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند که هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را برمی‌دارد. ما در گفت‌وگوهای اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد:‌ در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد شود که ایران از مزایای کامل توافق ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود و این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته نسبت به تحقق آن ما را مطمئن کند.

وی افزود: بار دیگر تأکید می‌کنم که ما حسن نیت داریم. اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید