سارا خوش‌نژاد در سفری به استان مازندران زیبا و سبز، خودش رو به دل جنگلهای هیرکانی و آبشارهای زیبای این استان رسونده و به آبشار اوبن و بولا رفته. با ما همراه باشید تا با روایت سارا تمام نکات لازم رو برای این آبشارگردی‌ها بدونیم.

آبشارگردی در دل جنگل‌های هیرکانی استان مازندران، روایتی از سارا خوش‌نژاد

سلام نو – سرویس گردشگری: سارا خوش‌نژاد؛ جهانگرد، ایرانگرد و بلاگر سفره. اون حقوق بین‌الملل خونده و علاوه بر مشاوره حقوقی، به بچه‌های دیرآموز زبان انگیلیسی آموزش می‌ده. سارا سال‌هاست که سفر می‌ره و خیلی دقیق و زیبا راجع به تجربه‌هاش می‌نویسه. در سفرش به استان مازندران تجربه آبشارگردی در جنگل‌هایی بکر و دیدنی رو داره.

اون درباره آبشار اوبن این توضیحات رو می‌ده: "اینجا آبشار زیبای اوبن هست که در بخش دودانگه و روستای سنگده در استان مازندران و در نزدیکی مرز این استان با استان سمنان واقع شده. آبشار اوبن یک آبشار خزه‌ای و چشم‌نوازه که حدود ۱۸۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داره و آب این آبشار از چشمه‌های بالادستی تامین میشه. در بالای آبشار اوبن و اون دست جاده، آبشار زیبای بولا هم قرار گرفته که بعضیا این دو آبشار رو یکی میدونن و به یک اسم صدا میکنن.در زبان محلی اوبن به معنی زیرآب هست."

آبشارگردی در دل جنگل‌های هیرکانی استان مازندران، روایتی از سارا خوش‌نژاد

چطور به آبشار اوبن برسیم

سارا از نحوه رسیدن به «آبشار اوبن» می‌گه: "برای رفتن به آبشار اوبن اول باید مسیر جاده فیروزکوه رو پیش بگیرین و خودتون رو به پل سفید در شهرستان سوادکوه برسونین. بعد از رسیدن به پل سفید، مقصد بعدی شما روستای سنگده هست. برای رفتن به سنگده باید از مسیر انحرافی کنار پمپ بنزین در ابتدای پل سفید استفاده کنین. بعد از گذر از یک مسیر ۲۵ کیلومتری فوق‌العاده زیبا و جنگلی، به سنگده میرسین. بعد از سنگده و گذر از نگهبانی ، یک جاده جنگلی و خاکی حدودا ۳۵ کیلومتری شما رو به منطقه ی بکر بولا و آبشار اوبن و بولا میرسونه. از تهران تا این منطقه حدود ۲۰۰ کیلومتر رانندگی لازمه و تقریبا چهار ساعت طول میکشه."

آبشارگردی در دل جنگل‌های هیرکانی استان مازندران، روایتی از سارا خوش‌نژاد

سختی مسیر تا رسیدن به آبشار اوبن

اون در ادامه به چند نکته مهم برای دیدن آبشار اوبن اشاره می‌کنه: "مسیر فرعی از سنگده تا آبشار اوبن خاکی هست و خیلی مناسب ماشین‌های سواری نیست ولی اگر روی ماشینتون حساس نباشین و مسیر بارندگی و گل هم نباشه میشه رفت اما نیاز به هماهنگی با نگهبانی هم داره. حدودا دو ساعت هم جادش طول میکشه. بهترین کار هماهنگی با نیسان های محلی یا رفتن با راهنمای محلی هست.

تا آبشار اوبن حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده راه دارین در یک مسیر شیب دار که خیلی سخت نیست. تلفن همراه در این منطقه آنتن نمیده و اینترنت هم ندارین. بعد از نگهبانی، هیچ سوپرمارکت، رستوران یا امکانات رفاهی وجود نداره. لطفا با فرهنگ باشیم و این طبیعت زیبا رو با زباله هامون زشت نکنیم و اگر زباله ای هم دیدیم از روی زمین برداریم."

آبشارگردی در دل جنگل‌های هیرکانی استان مازندران، روایتی از سارا خوش‌نژاد

آبشار بولا، آبشاری میان دو اقلیم

سارا بعد از دیدن آبشار اوبن، در همون منطقه به یک آبشار بی‌نظیر دیگه‌ای می‌ره و حسابی این سفر رو پر بار می‌کنه. اون درباره «آبشار بولا» و ویژگی‌های مثال‌زدنیش این‌طور می‌گه: "اینجا آبشار بولا هست که در نزدیکی آبشار اوبن در جنگل های انبوه سنگده واقع شده، آبشاری در منطقه محافظت شده بولا و استان مازندران که این منطقه از سال ۱۳۷۸ تحت حفاظت قرار گرفته. آبشار بولا عریض و خزه‌ای هست و جزو آبشارهای دائمی کشور و در واقع مجموعه‌ای از چند آبشار محسوب میشه که همین ویژگی‌هاش اون رو خاص می‌کنه.

همچنین این آبشار در نزدیکی پارک ملی کیاسر و پناهگاه حیات‌وحش دودانگه و چهاردانگه و منطقه حافظت‌شده پرور واقع شده و اگر از ارتفاعات بولا به اطراف نگاه کنیم، یک طرف استان سمنان رو با اقلیم خشک و فاقد گیاه می‌بینیم و در طرف دیگه استان سرسبز مازندران رو مشاهده می‌کنیم. همراه با این آبشار میتونین از آبشار اوبن که کمی پایین‌تر هست هم دیدن کنین."

آبشارگردی در دل جنگل‌های هیرکانی استان مازندران، روایتی از سارا خوش‌نژاد

نحوه رسیدن به آبشار بولا

اون برای رسیدن به آبشار بولا به طور کامل مسیر پیش رویمون رو توضیح می‌ده تا به راحتی بدونیم که چطوری به این جاذبه زیبا و دیدنی بریم: "برای رفتن به آبشار بولا اول باید مسیر جاده فیروزکوه رو پیش بگیرین و خودتون رو به پل سفید در شهرستان سوادکوه برسونین. بعد از رسیدن به پل سفید، مقصد بعدی شما روستای سنگده هست. برای رفتن به سنگده باید از مسیر انحرافی کنار پمپ بنزین در ابتدای پل سفید استفاده کنین. بعد از گذر از یک مسیر ۲۵ کیلومتری فوق‌العاده زیبا و جنگلی، به سنگده میرسین. بعد از سنگده و گذر از نگهبانی ، یک جاده جنگلی و خاکی حدودا ۳۵ کیلومتری شما رو به منطقه بکر بولا و آبشار اوبن و بولا می‌رسونه. از تهران تا این منطقه حدود ۲۰۰ کیلومتر رانندگی لازمه و تقریبا چهار ساعت طول میکشه.

آبشارگردی در دل جنگل‌های هیرکانی استان مازندران، روایتی از سارا خوش‌نژاد

جدایی از اینترنت

سارا از نکات حائز اهمیتی که نیاز به دقت و توجه داره تا سفرمون به این مقصد جذاب خوب برگزار بشه می‌گه: "مسیر فرعی از سنگده تا آبشار بولا خاکی هست و خیلی مناسب ماشینهای سواری نیست ولی اگر روی ماشینتون حساس نباشین و مسیر بارندگی و گل هم نباشه میشه رفت اما نیاز به هماهنگی با نگهبانی هم داره. بهترین کار رفتن با نیسان های محلی یا راهنمای محلی هست. تا آبشار بولا حدود ۵ دقیقه پیاده راه دارین و در نزدیکی جاده واقع شده. تلفن همراه در این منطقه آنتن نمیده و اینترنت هم ندارین. بعد از نگهبانی، هیچ سوپرمارکت، رستوران،اقامتگاه و یا امکانات رفاهی وجود نداره. لطفا با فرهنگ باشیم و این طبیعت زیبا رو با زباله هامون زشت نکنیم و اگر زباله ای هم دیدیم از روی زمین برداریم."

آبشارگردی در دل جنگل‌های هیرکانی استان مازندران، روایتی از سارا خوش‌نژاد

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید