علی دارابی معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، حذف ادبیات از کنکور ۱۴۰۲ را غیر قانونی بیان کرد.

حذف ادبیات از کنکور ۱۴۰۲! /  قائم مقام میراث فرهنگی واکنش نشان داد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به حذف زبان و ادبیات فارسی از کنکور سال ۱۴۰۲ واکنش نشان داد و این تصمیم متولیان سازمان سنجش را تعجب‌برانگیز و بلند نشدن صدای اعتراض از نهادهای رسمی و غیردولتی را تاسف‌بارتر خواند و از فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواست که در اصلاح این تصمیم نادرست پیشگام باشد.

میانه خردادماه ۱۴۰۱ رییس سازمان سنجش آموزش کشور از حذف پرسش‌های درس‌های عمومی، از جمله زبان و ادبیات فارسی از کنکور سال آینده خبر داد که تا کنون واکنش بسیاری از نویسنده‌ها، داستان‌نویسان،، شعرا و ادبیان را به دنبال داشته است. علی دارابی ـ معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ که متولی حفظ و نگهداری از میراث ناملموس و فرهنگی ایران نیز است، همسو با این جریان، به این حذف واکنش نشان داده و آن را در نقض قانون اساسی دانسته است.

دارابی در واکنش به این تصمیم چنین نوشته است: «در خبرها آمده بود که برای کنکور سراسری ۱۴۰۲ دروس عمومی از جمله ادبیات و زبان فارسی حذف خواهد شد!؟

اصل ۱۵ قانون اساسی تصریح دارد که زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است. روز ۲۷ شهریور را در تقویم رسمی کشور «روز شهریار» و «روز زبان فارسی» ثبت کرده‌ایم. جای بسی تعجب از متولیان سازمان سنجش که این خطای راهبردی را بدون مشورت با اعاظم و بزرگان حوزه زبان و ادبیات فارسی مرتکب شده‌اند و تاسف‌بارتر آن‌که از نهادهای رسمی و غیردولتی نیز صدای اعتراضی بلند نشده است!؟

زبان فارسی از گذشته در میان اقوام متعدد ایرانی نقش رابط و همزه وصل را ایفا کرده است. ایران کشوری با گویش‌های مختلف [است]؛ گیلکی، ترکی، بلوچی، لری، کردی، ترکمن، تاتی، ارمنی، آشوری و ...

ایران، افغانستان، تاجیکستان سه کشوری هستند که زبان رسمی آن‌ها فارسی است، حتی فراتر از این سه کشور در بخش‌هایی از ازبکستان و چین.

زبان فارسی که امروزه با آن تکلم می‌کنیم از قرن سوم هجری، زبانِ کتابت شده است. از هزار و صد سال پیش بسیاری از آثار، سروده‌ها، کتب و مقالات به زبان فارسی در سراسر دنیا در کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها قرار دارد.

دکتر حسن انوری، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی در بیان اهمیت و ویژگی‌های زبان فارسی افزون بر نکات پیش گفته، تصریح دارد که «زبان فارسی قبل از فرانسوی و انگلیسی، زبان بین‌المللی بوده است. از هندوستان تا جنوب شرقی اروپا و از آنجا تا امپراطوری عثمانی.»

شاهکارهای جهانی، چون شاهنامه فردوسی، دیوان کبیر مولانا، کلیات سعدی، دیوان حافظ و ... همه به زبان فارسی سروده شده است. از میان شش هزار زبان رایج در دنیا چند زبان قادر بوده است چنین شاهکارهایی خلق کند؟

زبان و ادبیات فارسی، زبان هویتی و میراثی ما است. باید هر میزان می‌توانیم در حفظ، اشاعه، ترویج و اهمیت دادن آن همه تلاش کنیم. اصلاح تصمیم نادرست سازمان سنجش در حذف درس زبان و ادبیات فارسی از کنکور سال آینده، نخستین گام است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای مطالبه این امر باید پیشگام باشد.»

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید