تمامی سوره‌های قرآن کریم فضیلت‌های خاص خود را دارند. سوره الرحمن نیز فضیلت‌های بسیاری در خود جای داده است. این سوره به دلیل زیبایی‌های مفاهیمش و به دلیل ظاهر زیبای آیات به عروس قرآن ملقب شده است.

فضیلت سوره الرحمن و دعاهای آن

فرهنگ و هنر: سوره الرحمن را عروس قرآن می خوانند چرا که فضیلت و خواص سوره ی الرحمن بقدری است که این لقب برازنده ی آن است چنانچه حضرت زهرا(س) قرائت کننده ی سوره الرحمن را ساکن بهشت فردوس می خوانند.

یکی از پرفضیلت ترین سوره های مبارک قران کریم سوره الرحمن است که نام دیگرآن «آلاء» و لقبش عروس قرآن است. این سوره پنجاه و پنجمین سوره قرآن است و ۷۸ آیه دارد. این سوره دارای فضیلت بسیاری است.

چرا سوره الرحمن عروس قرآن است

این سوره به علت درخشندگی و برجستگی های خاصی که دارد عروس قرآن نامیده می شود. این سوره نه به خاطر زیبایی ظاهر آیات و الفاظ آن بلکه به خاطر زیبایی مفاهیم این سوره، به عروس قرآن شهرت دارد.

امام کاظم(ع) به نقل از پیامبر اسلام(ص) فرمودند:

هر چیزی در جهان خلقت عروسی دارد و عروس قرآن سوره «الرحمن» است. (مستدرک الوسائل، ج۴، ص۳۵۱)

فواید سوره الرحمن

فضیلت سوره الرحمن

آسان شدن کارها

حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است:هر کس این سوره را بنویسد و به خود همراه داشته باشد خداوند هر کار سختی را برای او آسان می کند. (تفسیرالبرهان، ج۵، ص۲۳۸)

درمان درد چشم

امام صادق علیه السلام فرمودند:اگر سوره الرحمن را بنویسند و همراه کسی که درد چشم دارد باشد، بهبود می یابد.(تفسیرالبرهان، ج۵، ص۲۳۸)

درمان و بهبود بیماری ها

در کتاب المصباح مرحوم کفعمی آمده است:سوره الرحمن را بنویسید و از آب آن بیاشامید تا بیماری طحال و دردها و بیماری های قلب درمان گردد و نوشته آن برای بهبود درد چشم و بیماری صرع نیز مفید است. (المصباح کفعمی، ص۴۵۸)

امام صادق(ع) فرمودند:

بیماران گرفتار درد طحال و ناراحتی های قلبی اگر سوره«الرحمن» را بر ظرفی بنویسد و آب آن ظرف را بیاشامد سودمند است.(خواص القرآن)

آسان شدن وضع حمل

بهتر است زن باردار آیه «سنفرغ لکم ایها الثقلان فبای الاء ربکما تکذبان» را بنویسد و بر پشت خود ببندد تا وضع حمل او آسان گردد.(درمان با قرآن، ص۱۰۸)

حفظ از بلاها

امام صادق(ع) فرمودند:هر گاه کسی سوره «الرحمن» را قرائت کند خداوند فرشته ای را مأمور می کند که او را حفظ نماید. (مجمع البیان جلد۹،صفحه ۱۹۵)

فضیلت سوره الرحمن

چرا به خواندن سوره الرحمن سفارش شده است؟

جبران ناتوانی

رسول اکرم(ص) فرمودند:

هر کس با ایمان سوره شریفه «الرحمن» را تلاوت کند (یعنی با حضور قلب بخواند) خداوند بر ضعف و ناتوانی او رحم کند. (تفسیر رازی،جلد ۱۰،صفحه ۳۸۰)

آسانی کارها

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

هر کس سوره «الرحمن» را بنویسد و با خود داشته باشد هر امر مشکل و سخت بر او آسان گردد.(تفسیرالبرهان، ج۵، ص۲۳۸)

رفع اختلاف

اگر زنی که با شوهرش اختلاف دارد این سوره را به صورت مستمر بخواند، باعث علاقه شدید همسر نسبت به او گردد.(فضائل و خواص سوره های قرآن، صفحه ۲۸۶)

خواص سوره ی الرحمن

چهره درخشان

امام صادق علیه السلام فرمودند:

از قرائت سوره الرحمن و عمل به آن غافل نباشید زیرا این سوره در دل منافقان استقرار نمی یابد. در روز قیامت خداوند این سوره را به شکل انسانی در بهترین شکل و خوشترین بو وارد می کند تا اینکه در جایگاهی که نزدیکتر از آن وجود ندارد نزد خداوند می ایستد آنگاه خداوند می فرماید چه کسی در دنیا همواره تو را قرائت می کرد؟

سوره الرحمن در جواب می گوید ای پروردگارم فلان و فلان پس از آن چهره ایشان سفید و نورانی می شود خداوند به این گروه می فرماید هر کس را که دوست دارید شفاعت کنید آن گاه خداوند می فرماید به بهشت وارد شوید و هرجایی که دوست دارید سکونت گزینید.(ثواب الاعمال، ص۱۱۶)

حفظ منزل

امام صادق(ع) فرمودند:هر کس در عصرها،سوره های «الرحمن و حشر» تلاوت کند خداوند فرشته ای را مأمور نماید که تا صبح از خانه اش محافظت کند. ((مجمع البیان،جلد۹،صفحه ۲۵۵))

امام صادق (ع) فرموند:هرکس در شب جمعه سوره«الرحمن» را بخواند،خداوند دو فرشته را بر او موکّل گرداند که تا صبح حافظ او باشند و اگر در صبح بخواند تا شب این دو ملک حافظ او باشند.

مصون از آفات

پیامبر اکرم(ص) فرمودند:هر کس که چشم درد دارد سوره «الرحمن» را بنویسد و همراه خود بردارد، دردش شفا یابد و اگر تمام این سوره بر دیواری نوشته شود حشرات از آن دیوار دور شوند و جنبنده ای آزار دهنده وارد آن خانه نشوند.(خواص القرآن)

الرحمن عروس قران

برخی از سخنان اهل بیت درباره فضیلت سوره الرحمن

امام صادق(ع) فرمودند:

سوره «الرحمن» درشأن ما اهل بیت (ع) نازل شده است و «الرحمن» اسم خداست ـ علم القرآن یعنی به پیامبر(ص) تعلیم قرآن داد و خلق الانسان یعنی علی(ع) را خلق نمود و علمه البیان یعنی او را مفسر و مبین قرآن قرار داد و هر چیزی که در قرآن است به او آموخت. (کنزالفوائد)

امام صادق(ع) فرمودند:

از قرائت سوره «الرحمن»،غافل مباشید زیرا این سوره،قلب منافقان را روشن نمی کند.(وسائل الشیعه جلد۴، صفحه ۸۰۹)

امام صادق(ع) فرمودند:

هر کس بعد قرائت سوره«الرحمن» فوت کند اجر شهید دارد.(دعوات راوندی، صفحه ۳۱۹) 

حضرت رسول(ص) فرمودند:

هرکس با ایمان و با نیت خالص وتوجه به خدا سوره مبارکه «الرحمن» را بخواند شکر نعمتهائی که خداوند متعال به او عطاء کرده است را به جا آورده است.(خواص آیات قرآن کریم صفحه ۱۶۳)

رسول اکرم(ص) فرمودند:

به قاریان سوره های «حدید،واقعه،الرحمن» گفته می شود که در بهشت فردوس ساکن شوید. (تفسیر النور جلد ۶،صفحه۱۴۰)

سوره ی الرحمن

درباره سوره الرحمن

روزی اصحاب پیامبر(ص) گرد هم جمع شدند و گفتند:قریش قرآن نشنیده اند، کیست از ما که جرأت کند و قرآن را بر آنها بلند بخواند ـ عبدالله بن مسعود اعلام آمادگی نمود و نزد مقام ابراهیم ایستاد و سوره «الرحمن» را بلند خواند که کفار قریش ناراحت شدند و آزار دادند.(منهج الصادقین)

از امام صادق علیه السلام نقل شده:

هر کس سوره الرحمن را قرائت کند و همه جا پس از آیه «فبای الاء ربکما تکذبان» بگوید:«لابشیء من الائک رب اکذب» اگر در آن روز یا شب از دنیا برود شهید محسوب می شود. (ثواب الاعمال، ص۱۱۶)

از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت شده است:

قرائت کننده سوره الرحمن در ملکوت آسمان ها و زمین ها ساکن در بهشت فردوس خوانده می شود. (کنزالعمال، ج۲، ص۲۶۴)

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید