۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 55372947

طبق آمارهای رسمی قیمت کالاهای اساسی در ابتدای تیر نسبت به ماه مشابه سال قبل در یک سال گذشته بین ۸ تا ۳۶۷ درصد افزایش یافته است.تخم مرغ یکی ازمحصولاتی است که از سال گذشته تا کنون هر کیلو از آن به بیش از ۱۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

تخم مرغ از سفره‌ها پرواز کرد!

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد ۲۴، تخم مرغ به دانه‌ای ۴ هزار تومان رسید و احتمال افزایش قیمت آن باز هم جود دارد. به نظر می‌رسد فعلا با جراحی اقتصادی تخم مرغ نیز از سبد خانوارهای کم درآمد و سفره کارگران حذف خواهدشد

دولت با حذف ارز ترجیحی مشکل تأمین نهاده دامی را افزایش داد. از سال گذشته با صف کشی برای خرید تخم مرغ تنظیم بازاری بهانه‌های گرانی این محصول کلید خورد. البته حذف ارز ترجیحی و رانت در واردات و توزیع نهاده‌های دامی دلیلی بر کاهش تولید و در نتیجه گرانی تخم مرغ در بازار شد.به واسطه گرانی سایر محصولات پروتئینی، سرانه مصرف تخم مرغ افزایش و به۱۴ کیلو رسیده است. اما امروز با افزایش قیمت، مردم کمتر تخم مرغ مصرف می‌کنند.

طبق آمارهای رسمی قیمت کالاهای اساسی در ابتدای تیر نسبت به ماه مشابه سال قبل در یک سال گذشته بین ۸ تا ۳۶۷ درصد افزایش یافته است.تخم مرغ یکی ازمحصولاتی است که از سال گذشته تا کنون هر کیلو از آن به بیش از ۱۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران حاکی از رسیدن قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ به رقم ۷۹ تا ۱۰۰ هزارتومان است که انگار قرار نیست این محصول با همین میزان رشد نرخ تورم کنار بیاید.نوسان قیمت تخم مرغ معضل امروز این محصول در بازار مصرف است. افزایش روزانه قیمت همزمان با کاهش درآمد مردم وضعیت تأمین این مواد را برای سفره خانوارها سخت کرده است.هرچند تولید کنندگان ادعا دارند؛ قیمت مصوب تخم‌مرغ در مرغداری‌های افزایش نیافته است. اما با توجه به شش برابر شدن قیمت نهاده‌های دامی، قیمت محصول نهایی مانند تخم مرغ نیز دستخوش بحران گرانی شود.

طبق اظهارات حمید کاشانی رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران؛ قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری‌ها ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که در حال حاضر نیز واحدهای مرغداری با قیمت ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان تخم مرغ‌های خود را تحویل می‌دهند.همچنین ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران مدعی است قیمت تمام شده تولید هر کیلو تخم مرغ بین ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان است، اما هم اکنون میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری‌ها حدود ٣۵ هزار تومان است.مقصر گرانی تخم مرغ کیست؟ در این بین مردم طبق روال گذشته همچنان سرگردان در بازار با رقم‌های بالا و غیر منطقی متضرر اصلی در کشور می‌شوند و هیچ فردی یا سازمانی پاسخگوی دلیل گرانی‌های سریالی نیست.

نیمروی تخم مرغ یکی از غذاهای اصلی و پرمصرف اقشار کم درآمد و کارگران است؛ البته به دلیل ارزش غذایی بالا، غذای اصلی کودکان و سالمندان نیزمی باشد.تخم مرغ دانه‌ای ۴ هزار تومان نمی‌تواند زمان زیادی در سبد خانوارهای ضعیف و متوسط باقی بماند. کاهش مصرف تخم مرغ نتیجه گرانی این محصول می‌باشد. حالا این سوال مطرح می‌شود؛ در صورت ادامه افزایش قیمت، تولید کنندگان قطعاً با کاهش تقاضا متضرر خواهند شد. از سوی دیگر تخم مرغ‌های تولید داخل جایی در بازارهای جهانی ندارند پس چطور تولید کنندگان در این صنعت می‌توانند تولید را حفظ و سرپا بمانند؟!سیاست‌های حمایتی دولت تنها در حد شعار باقی مانده است. تولید کننده و مصرف کننده همچنان متضرر اصلی هستند. دولت به جای تقویت درآمد مردم جلوی خوردن ساده‌ترین غذای مردم را هم گرفت.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید