۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 55372941

وزیر اقتصاد عنوان کرده است که دولت قصد دارد دلار ۴۲۰۰‌تومانی را به نرخ محاسباتی گمرک برگرداند و قرار است لایحه‌ای جدید به‌صورت دوفوریتی در این رابطه به مجلس ارائه شود.

دلار ۴۲۰۰ تومانی برمی‌گردد؟!

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، روز گذشته خبری به نقل از وزیر اقتصاد منتشر شد که حکایت از بازگشت دلار ۴۲۰۰ به نرخ ارز محاسباتی گمرک برای کاهش هزینه واردات داشت.

پس از کش و قوس‌های فراوان برای حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی از نرخ محاسباتی گمرک، روز گذشته اخبار ضدو نقیضی از بازگشت ارز ترجیحی به نرخ محاسبات گمرکی به گوش رسید؛ این در حالی است که وزارت صمت به‌دنبال دریافت مصوبه کاهش حقوق گمرکی است و آن را به‌صورت لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه کرده و در انتظار پاسخ بهارستان‌نشینان است، حال آنکه وزیر اقتصاد عنوان کرده است که دولت قصد دارد دلار ۴۲۰۰‌تومانی را به نرخ محاسباتی گمرک برگرداند و قرار است لایحه‌ای جدید به‌صورت دوفوریتی در این رابطه به مجلس ارائه شود، اما این موضوع از سوی برخی منابع آگاه رد و عنوان شده است که چنین خبری به اشتباه از سوی خبرگزاری مربوطه منعکس شده و در واقع طرح دوفوریتی که وزیر اقتصاد دنبال می‌کند همان طرحی است که وزیر صمت هم به‌دنبال تصویب آن است، اما صحبت‌های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با این ادعا مغایرت دارد، چراکه او نیز از انتظار برای دریافت طرحی سخن گفته که بر مبنای آن، دولت درخواست بازگشت نرخ محاسبه حقوق ورودی را با دلار ۴۲۰۰‌تومانی دارد. به‌نظر می‌رسد دو وزارتخانه برای رسیدن به یک هدف از دو شیوه مختلف وارد عمل شده‌اند. هدف هر دو شیوه، کاهش هزینه‌های تولید است. هزینه‌هایی که با حذف ۴۲۰۰ از محاسبات گمرکی افزایشی شد و طرح دوفوریتی کاهش حقوق گمرکی نیز به‌دنبال همین هدف به مجلس ارسال شده است، در واقع دولت به‌جای تامین ارز ترجیحی برای واردات ارزان، به سمت استفاده از ابزار دیگری مثل کاهش حقوق گمرکی رفته است تا افزایش هزینه‌ها را از این طریق جبران کند، اما چنانچه صحبت‌های وزیر اقتصاد درست منعکس شده باشد، به این معنی است که دولت قصد دارد راه‌رفته را بازگردد.

لایحه‌ای که از سوی وزارت صمت ارائه‌شده، به‌دنبال افزایش قیمت جهانی کالاها، نوسان قیمت ارز، افزایش قیمت مواداولیه بورسی و حذف معافیت‌های گمرکی ماشین‌آلات و تجهیزات تدوین‌ شده و از مجلس درخواست شده تا با کاهش حقوق گمرکی از ۴‌درصد به یک‌درصد موافقت کند. موضوعی که قرار بود روزگذشته، در لایحه دو فوریتی در مجلس بررسی شود اما از دستور کار خارج شد. نکته جالب‌توجه آنکه هر دو وزیر صمت و اقتصاد این لایحه را امضا کرده‌اند.

آیا بازگشت ارز ۴۲۰۰‌تومانی به حقوق گمرکی جدی است؟ خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگویی که به‌صورت اختصاصی با وزیر اقتصاد داشته، چنین نوشته بود که احسان خاندوزی گفته است: لایحه دوفوریتی جدیدی برای بازگشت نرخ ارز محاسباتی گمرک به نرخ ۴۲۰۰‌تومان به مجلس ارائه ‌شده است. وی درخصوص علت ارائه این لایحه توضیح داده بود: با توجه به تاثیر این موضوع بر قیمت تمام‌شده تولید امیدوار هستیم مجلس با فوریت این لایحه موافقت کند. خاندوزی با اشاره به رد دو فوریت لایحه اول دولت درخصوص حقوق گمرکی و برخی موارد دیگر مندرج در بودجه سال‌۱۴۰۱؛ گفته بود: پس از آنکه مجلس دوفوریت لایحه قبلی را رد کرد، باتوجه به اهمیت ویژه این موضوع برای دولت، مجددا یک لایحه دوفوریتی مستقل و تنها متمرکز بر موضوع بازگشت نرخ محاسباتی گمرک از نرخ ETS به ۴۲۰۰‌تومان به تصویب هیات‌دولت رسیده است. اهمیت این مساله از این جهت است که نرخ محاسباتی ارز در گمرک تاثیر بالایی در هزینه تمام‌شده تولید دارد و برای آنکه قیمت‌ها در سال‌۱۴۰۱ بیش از این افزایش پیدا نکند، دولت تصمیم به بازگشت نرخ محاسباتی گمرک به نرخ سال‌گذشته گرفته است. وی با بیان اینکه لایحه دوفوریتی جدید با امضای رئیس‌جمهور به مجلس ارسال شده است، عنوان کرده بود: به‌محض اینکه اعلام وصول این لایحه از سوی هیات‌رئیسه مجلس انجام شود، این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت. خاندوزی با اشاره به لزوم همراهی مجلس با دولت در شرایط اقتصادی کشور، اظهار کرده بود: با توجه به تاثیری که این لایحه بر قیمت تمام‌شده بنگاه‌های تولیدی دارد، امیدوار هستیم مجلس با دوفوریت آن موافقت کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید