آخرین بازبینی توسط وزارت رفاه در روز بیستم تیر (یک روز پیش از موعد واریز یارانه این ماه) صورت گرفته است.

دهک‌بندی یارانه‌بگیران شناور است! / فهرست دهک‌بندی یارانه‌بگیران هر چند ماه یک بار تغییر می‌کند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، فهرست یارانه‌بگیران هر شش ماه به روز رسانی می‌شود و در نتیجه ممکن است موقعیت افراد در جدول دهک‌بندی درآمدی و لیست یارانه‌بگیران تغییر کند.

از زمان واریز یارانه تیر برخی یارانه‌بگیران بر کاهش یارانه دریافتی تاکید می‌کنند. اما علت این کاهش چه مواردی است؟

شایع‌ترین دلیل احتمالی این کاهش، می‌تواند بازپرداخت وام یک میلیون تومانی باشد. این وام را دولت وقت در دوران پاندمی کرونا به شهروندان پرداخت کرد و پس از آن فرایند بازپس‌گیری وام آغاز شد.

طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، تا تسویه حساب کامل، هرماه از سرانه یارانه هر شهروند بابت اقساط وام یادشده، مبلغ ۳۵ هزار تومان کسر می‌شود.

دهک‌بندی یارانه‌بگیران شناور است!

اما غیر از بازپرداخت وام یک میلیون تومانی دوران کرونا، کاهش یارانه واریزی افراد می‌تواند ناشی از شناور بودن موقعیت دهک درآمدی افراد باشد. موقعیتی که به دلیل به روز رسانی اطلاعات مربوط به دهک‌های درآمدی ثابت نیست و مدام تغییر می‌کند.

مبنای این به روز رسانی، آزمون وسع و بازبینی اطلاعات مالی و بانکی مربوط به شهروندان در دوره‌های زمانی معین است. یکی از نتایج احتمالی این اتفاقمی‌تواند جابجایی دهک‌های درآمدی افراد و تغییر فهرست یارانه‌بگیران باشد.

آخرین بازبینی کی انجام شد؟

آخرین بازبینی توسط وزارت رفاه در روز بیستم تیر (یک روز پیش از موعد واریز یارانه این ماه) صورت گرفته است.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد، وزارت رفاه از این پس دست کم هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روز رسانی می‌کند.

با این وضع دور از انتظار نیست که در نتیجه این اتفاق، موقعیت مکانی شماری از شهروندان در جدول دهک‌های درآمدی طوری تغییر کند که برخی افراد از دهک‌های پایین درآمدی به سمت دهک‌های بالا و برعکس تغییر موقعیت دهند.

به بیان دیگر، اگر از حالا تا بیستم دی، از نظر وزارت رفاه، وضعیت اقتصادی شهروندی طوری تغییر کند که به جابجایی موقعیت او در دهک درآمدی منجر شود، این احتمال وجود دارد که یارانه واریزی او کم، زیاد و حتی قطع شود.

البته در همین رابطه، شماری از مخاطبان تجارت‌نیوز، روز گذشته مدعی شدند که بعد از دو ماه دریافت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، یارنه تیر خود را به صورت ۳۰۰ هزار تومانی دریافت کردند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید