ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:ما امیدوار هستیم که در بستر اقدامات انجام شده و پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که تا الان صورت گرفته است، به زودی شاهد آزادی این دیپلمات ارزنده جمهوری اسلامی ایران باشیم.

گفتگو با مقامات بلژیک درباره وضعیت اسدالله اسدی برقرار است / زمان و مکان مذاکرات به‌زودی تعیین می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، ناصر کنعانی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری، اعلام کرد: طی روزهای آینده شاهد سفرهای مهمی از سران کشورهای همسایه و منطقه به ایران خواهیم بود.

وی افزود: اینکه رویکرد و حرکت دستگاه دیپلماسی مبتنی بر سیاست کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های بالادستی نظام بر اساس مؤلفه‌های گفتمانی و رویکرد سیاست خارجی فعال و پویای دولت سیزدهم شکل گرفته و بر همین مبنا ان‌شاءالله ادامه می‌یابد.

ابراز امیدواری از آزادی «اسدالله اسدی»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص آخرین وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات اسیر کشورمان در بلژیک گفت: پیگیری آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات عزیز جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دستگیری غیرقانونی او در دستور کار پیگیری‌های وزارت امور خارجه و تمامی دوایر ذیربط دولتی‌های اسلامی ایران قرار داشت و دارد.

کنعانی با بیان اینکه آزادی بی قید و شرط او، درخواست جدی جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد: گفتگو و مشورت‌های سیاسی با مقامات کشور بلژیک برقرار است و ارتباط و مشورت‌های نزدیکی نیز در حوزه قضائی با دولت بلژیک داریم.

وی تصریح کرد: ما امیدوار هستیم که در بستر اقدامات انجام شده و پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که تا الان صورت گرفته است، به زودی شاهد آزادی این دیپلمات ارزنده جمهوری اسلامی ایران باشیم و گمان می‌کنیم که بلژیک نیز باید به درخواست قانونی و به حق جمهوری اسلامی ایران توجه کند و تحت تأثیر جو سازی یک جریان رو سیاه و کاملاً شناخته شده که تصویر و کارنامه سیاهی در ارتباط با ملت ایران دارد، قرار نگیرد و ان شاءالله به زودی شاهد آزادی دیپلمات عزیز کشورمان باشیم.

واکنش به مقاله بایدن درباره سفر به منطقه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف سفر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه، گفت: فکر می‌کنم جای تعجب است که اگر دولتمردان آمریکایی فکر کنند با بیان جملاتی از این قبیل یا نوشتن مقالات در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد سو، مخرب و ویرانگر خود را در طول سالیان متمادی که در منطقه غرب آسیا اعمال و اجرا کرده‌اند، توجیه کنند.

کنعانی افزود: «بایدن» و مقامات آمریکایی حتماً می‌دانند که نگاه مردم منطقه نسبت به سیاست مداخله جویانه آمریکا در منطقه چیست.

وی تصریح کرد: من خیلی تلاش می‌کنم که خوش‌بین باشم، اما گمان می‌کنم که با نگاهی اجمالی به سنت سیاست خارجی آمریکا در طول سالیان طولانی، این اظهارات نمی‌تواند اظهارات توأم با سیاست عملی آمریکا در منطقه باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایجاد صلح و ثبات در منطقه نیازمند تغییر عملی در رفتارهای مخرب دولت آمریکا است.

وی با بیان اینکه ماهیت رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه نامشروع و غیرقانونی است، تاکید کرد: متأسفانه دولت آمریکا حامی تمام عیار بدون قید و شرط رژیم صهیونیستی در منطقه است و سیاست مداخله جویانه آمریکا در منطقه عموماً غیرقانونی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: حضور آمریکا در هیچکدام از کشورهای منطقه از جمله در عراق، افغانستان، سوریه و دیگر کشورهای منطقه آورنده ثبات نظم و امنیت در این کشورها نبوده است.

تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس است

کنعانی در واکنش به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: طنز تلخی است؛ رژیمی که عضو هیچکدام از معاهدات عدم اشاعه و نظارت‌های بین‌المللی در حوزه هسته‌ای نیست و تاریخ سیاهی از نقض قوانین بین‌المللی و تاریخچه‌ای از تجاوز به ملت‌ها دارد و همچنین دارای زرادخانه هسته‌ای است، درباره فعالیت‌های صلح آمیز ایران اظهارنظر می‌کند.

وی افزود: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملاً روشن و قانونی است و عضو آژانس و معاهده عدم اشاعه است و تمامی فعالیت‌های ایران زیر نظر آژانس انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با دارا بودن زرادخانه هسته‌ای و عدم عضویت در معاهده عدم اشاعه حق ندارد در ارتباط با فعالیت‌های صلح آمیز ایران اظهارنظر کند.

کنعانی گفت: توانمندی هسته‌ای و زرادخانه این رژیم خطری برای صلح و امنیت بین‌المللی است و این مسئولیت مجامع بین‌الملی و سازمان ملل و آژانس است که به وضعیت هسته‌ای این رژیم رسیدگی کند.
ایران به طور قطع هرگونه اقدام نابخردانه این رژیم را با جدیت و با قاطعیت و پشیمان کننده پاسخ خواهد داد.

وی همچنین در واکنش به اخباری در خصوص درگیری بین نیروهای مرزبانی ایران و طالبان، گفت: امنیت مرزهای ایران و افغانستان برای گسترش مناسبات تجاری بسیار حائز اهمیت است. شرایط در افغانستان قابل درک است، اما انتظار ایران از مقامات هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان این است که تأمین امنیت مرزهای مشترک را قبول کنند و به تلاش‌ها و حُسن نیت ایران برای برگزاری نشست‌های مشترک برای ایجاد امنیت پاسخ مثبت دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص آخرین وضعیت حمید نوری زندانی ایرانی در سوئد گفت: سفارت ایران در استکهلم و وزارت امور خارجه موضوع این شهروند ایرانی زندانی در سوئد را در دستورکار خود قرار داده است.

کنعانی افزود: فضاسازی سیاسی یک جریان معاند و تروریستی، زمینه دستگیری این شهروند ایرانی را در سوئد فراهم کرده است و باید به وضعیت سلامت و درمان او توجه جدی شود.

وی تصریح کرد: به دولت سوئد تأکید جدی کردیم و ارتباط وزارت امور خارجه با سوئد برقرار است و گفتگوی تلفنی هفته گذشته آقای امیرعبداللهیان با همتای سوئدی برقرار شد و تأکید ویژه‌ای وزیر خارجه در ارتباط با ضرورت رعایت حقوق قانونی این شهروند ایرانی و دسترسی به وکیل و پزشک برای دریافت خدمات درمانی و دیدار و گفتگو با خانواده خودش به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: انتظار داریم دولت سوئد نگاه سیاسی را از دریچه یک جریان معاند کنار بگذارد و هر چه سریع‌تر زمینه آزادی این شهروند ایرانی را فراهم کند.

پرو نده «منا» هیچ وقت کنار گذاشته نشده است

کنعانی در پاسخ به سوالی دیگر تاکید کرد: پرونده منا هیچ وقت کنار گذاشته نشده است و با ایجاد شرایط مناسب‌تر در روابط ایران و عربستان این موضوع در دستور کار پیگیری طرف ایرانی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به تهران، گفت: سفر وزیر امور خارجه آذربایجان پس از سفر وزیر نیرو کشورمان به باکو انجام شد و همکاری در حوزه انرژی، ترانزیت و تولید برق از طریق احداث سدهای مشترک بر روی رودخانه‌های مشترک در دستورکار مذاکرات قرار داشت و در تهران در این باره مذاکره شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات ایران و عربستان نیز، گفت: با تلاش‌های خوب دولت عراق گفتگوهای خوبی در چند دوره میان دو کشور ایران و عربستان در بغداد برگزار شده است که نتیجه این مذاکرات امیدوار کننده، گرم کننده و روبه‌جلو بود و امیدواریم در نشست بعدی شاهد اتفاقات بهتری باشیم.

زمان و مکان مذاکرات به‌زودی تعیین می‌شود

کنعانی همچنین در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: موضع ایران در خصوص روند مذاکرات رفع تحریم کاملاً روشن و مشخص است. پیام واضح ایران این است که به روند دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات پایبند و ملتزم هستیم.

وی افزود: اگر اقدامات ایران نبود چه بسا پنجره دیپلماسی برای موضوعات باقیمانده تا الان باز نمی‌ماند و این حاکی از تدبیر حکیمانه ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران تعهدات خود را به صورت کامل انجام داده است و این دولت آمریکا بود که غیرقانونی و یکجانبه و خارج از مسئولیت‌های خود توافق را ترک کرد و به جز کلام خالی هیچ اقدامی را در عمل به تعهداتشان انجام ندادند.

کنعانی تاکید کرد: ایران به روند مذاکرات پایبند است و مذاکرات به روال گذشته از طریق تبادل پیام در سطح وزیر امور خارجه و «بورل» و در سطح آقای باقری به عنوان مذاکره کننده ارشد کشورمان با «مورا» در جریان است.

وی افزود: مکان مذاکرات در ارتباطات و پیام‌های طرفین در حال رایزنی است و زمان و مکان مذاکرات در آینده به زودی تعیین خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: عدم تعیین زمان و محل مذاکرات را به معنای پایان مذاکرات تلقی نمی‌کنیم. ایران روابط خارجی و توسعه روابط اقتصادی خود را معطل برجام و گفتگوهای هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها نخواهد کرد.

نگاه ایران به اردن مثبت است

کنعانی همچنین درباره روابط ایران و اردن، گفت: سفارتخانه‌ها در دو کشور فعال هستند و ارتباطات دیپلماتیک وجود دارد و ماه‌های گذشته چند بار گفتگوی تلفنی بین وزرای امور خارجه دو کشور صورت گرفته است.

وی افزود: نگاه ما به اردن به عنوان کشور مسلمان و عربی مثبت است. گمان می‌کنم زمینه تقویت همکاری‌ها در قالب دوجانبه و مسائل منطقه‌ای وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به هشدار وزارت خارجه فرانسه در خصوص سفر اتباع این کشور به ایران گفت: متأسفانه طرف فرانسوی بر مبنای یک رفتار غیرحرفه‌ای، چندمین بار است هشدار را در وب سایت وزارت خارجه کشورش منتشر می‌کند. مبنای این هشدار، رویکرد سیاسی است و هیچ انطباقی با وضعیت امنیتی ایران ندارد.

کنعانی با اشاره به افزایش عزیمت تروریست‌ها به کشورمان، تاکید کرد: ایران یکی از کشورهای با ثبات در منطقه غرب آسیا است و شاهد کمترین رخدادهای امنیتی برای گردشگران خارجی بودیم. مردم ایران کاملاً مهمان نواز هستند و سیاست دولت آقای رئیسی بر همین اساس است.

وی همچنین در خصوص سفر رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در هفته‌ی آینده به کشورمان گفت: روابط بسیار خوبی بین ایران و ترکیه و ایران رو روسیه و سه کشور به صورت سه جانبه وجود دارد و اراده مثبت بین سه کشور برای ارتقای سطح همکاری‌ها وجود دارد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید