مقامات محلی در هائیتی از کشته شدن ده‌ها نفر در مدت چهار روز درگیری‌ گروه‌های تبهکار در یکی از محله‌های جرم‌خیز پایتخت خبر دادند.

درگیری‌ها در پایتخت هائیتی ده‌ها کشته برجای گذاشت

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از واشنگتن پست نوشت: مقامات محلی روز سه‌شنبه به وقت محلی اعلام کردند که ده‌ها نفر در چهار روز نبرد گروه‌ها در یکی از محله‌های پایتخت هائیتی کشته شده‌اند.

ژان هیسلین فردریک، معاون شهردار منطقه سیت سولیل پورتو پرنس، اعلان کرد که زد وخوردهای روز جمعه در درگیری بین اعضای دو باند رقیب آغاز شد که منجر به کشته شدن دست کم ۵۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۵۰ نفر دیگر شده است.

این خشونت ها تنها یک روز پس از نخستین سالگرد ترور رئیس جمهوری کشور، جوونل مویسی آغاز شد. از زمان کشته شدن مویسی، جو خشونت در هائیتی افزایش یافته است زیرا باندهای متعدد، آغاز به نبرد بر سر تصاحب قلمرو کرده اند و دولت هم در تلاش است آنها را سرکوب کند.

گروه امدادرسانی پزشکان بدون مرز اعلام کرد که هزاران نفر بدون آب آشامیدنی، غذا و مراقبت های پزشکی در شهر سیت سلیل گرفتار شده اند.

این سازمان که سه تن از اعضای خود را برای مداوای مجروحان در منطقه ای از سیت سولیل به نام بروکلین اعزام کرده، در بیانیه ای مطبوعاتی از دیگر گروه‌های بشردوستانه کمک خواسته و از باندهای درگیر درخواست کرد «به غیرنظامیان رحم کنند».

موموزا موهیندو رئیس سازمان پزشکان بدون مرز در هائیتی، در بیانیه ای نوشت: «در امتداد تنها جاده به سمت بروکلین، ما با جسدهایی مواجه شده ایم که در حال تجزیه یا سوختن بودند.»

او می‌گوید: «آنها ممکن است افرادی باشند که در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند یا افرادی که قصد خروج داشتند و مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند. اینجا شبیه یک میدان جنگ واقعی است. نمی توان تخمین زد که چند نفر کشته شده اند.»

مقامات محلی گفتند که درگیری بین گروه های رقیب موسوم به G۹ و G-Pep بوده است.

G۹ یک ائتلاف باندی است که با نام خانواده و متحدان G۹ نیز شناخته می شود که توسط یک افسر پلیس سابق به نام جیمی چریزیر رهبری می شود.

G-Pep هم باندی است که در شهر Cite Soleil هائیتی تاسیس شده؛ با این حال با سایر گروه های مسلح از اطراف پایتخت هائیتی متحد است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل روز سه‌شنبه به وقت محلی هشدار داد که تورم ۲۶ درصدی، هزینه‌های بالای غذا و سوخت و وخامت اوضاع امنیتی، بحران گرسنگی را در هائیتی شدیدتر خواهد کرد. ناامنی در پورتو پرنس و اطراف آن از اواخر اردیبهشت مه بشدت بدتر شده است.

ژان مارتین بائر، مدیر کشوری فائو، در یک کنفرانس خبری ویدئویی به خبرنگاران سازمان ملل متحد گفت که ۱.۳ میلیون نفر از مردم هائیتی در شمال غرب و بخش‌هایی از جنوب این کشور "یک قدم با قحطی فاصله دارند."

او افزود: از آنجایی که گروه های جنایتکار جاده ها را مسدود و به کامیون های حامل کمک های بشردوستانه حمله می کنند، برنامه جهانی غذا از کشتی ها و هواپیماها برای تحویل غذای مورد نیاز استفاده می‌کند.

بائر تأکید کرد که فائو برای عملیات های خود در هائیتی برای شش ماه آینده به ۳۹ میلیون دلار بودجه نیاز دارد و از دست اندرکاران خواست اجازه ندهند وضعیت در کشور "از بد، بدتر شود."

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید