تالار شیشه‌ای بورس امروز شاهد معاملات کم رمق بود و شاخص افت ۰.۲ درصدی را ثبت کرد.

پیش‌بینی بورس برای فردا چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ / دولت به وعده‌های خود عمل نکرد!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس امروز سه‌شنبه ۲۱ تیر ماه افت چهار هزار و ۶۳ واحدی را تجربه کرد و به محدوده یک میلیون و ۴۸۳ هزار واحد رسید.

بروز حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت:  بحث شاخص معیار درستی برای ما نیست، حال امروز هم سخنگوی دولت گفت بازار با ثبات تند شاخص آنقدر رشد کرده است. شاخص یک نمایشی است که برای آقایان نشان دهند که وضع بازار خوب است، در صورتیکه اینگونه نیست. بحث شاخص چون فقط برای این است که بتوانند عدد بازار را در محدوده‌ای که مورد نظرشان است، نشان دهند و گزارش خوبی به بالادستی‌ها بدهند مهم است.

وی ادامه داد: همچنین امروز سخنگوی دولت گفت که وضع بازار سرمایه خوب است. چون ۱۰ درصد هم از ابتدای دولت که آمده‌ایم رشد داشته است در صورتیکه اینگونه نیست، وضعیت حال بازار خوب نیست و این برای همه مشخص است. از سوی دیگر می‌توانند اعداد را شاخص را نیز تغییر دهند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: امروز ارزش معاملات بازار به دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید و وضعیت افتضاح است. ارزش معاملات نسبت به ارزش بازار به کف تاریخی خودش رسیده است و به کف سال ۱۳۸۰ رسیده است. نقدینگی به این سمت نمی‌آید، چون مولفه‌های بسیاری روی بازار از جمله وضعیت کامودیتی‌ها، نرخ سود بانکی، بحث واگذاری بورس کالا به وزارت صمت، بلوک خودوریی‌ها که دولت از اسفند ماه بازار را سرکار گذاشته است باعث می‌شود که روند بازار منفی شود.

حق‌شناس با اشاره به ارزش معاملات گفت: برای رشد بورس، ارزش معاملات باید بالای پنج هزار میلیارد تومان برسد. از سوی دیگر طرف تقاضا در بازار باید تقویت شود. در این صورت اگر رشدی شکل بگیرد می‌توان به ادامه‌دار بودن این روند امیدوار بود.

سرمایه‌گذاری‌ در بورس ادامه دارد؟

وی ادامه داد: ارزش جایگزینی بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها بسیار جذاب است. ولی بازار در برهه فعلی سرمایه‌گذاران به آن‌ اهمیت نمی‌دهد. وقتی بازار سهمی مثل فولاد را با P/E نزدیک به ۴ می‌فروشد، یعنی دیگر به دولت اعتماد ندارد، اعتماد ندارد که این سودسازی قرار است تکرار شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دولت آقای رئیسی ضد وعده‌های خود عمل کرد. حال ما وعده را کاری نداریم، قانون است و عمل نمی‌کنند. شما طبق مصوبه ۱۱ بندی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تبدیل به قانون شده است، موظف هستید که میانگین نرخ سود بین بانکی را روی ۲۰ درصد نگهدارند، الان روی ۲۱ درصد است. سوال من الان این است که قرار بانک مرکزی ۴ ماه سال این عدد را زیر ۲۰ درصد نگهدارد که میانگین ۲۰ درصد شود؟ بازار به این‌ها بها می‌دهد.

وی ادامه داد: شما یک مصوبه ۱۱ بندی داشته‌اید وقتی تک تک بندهای آن را نقد می‌کنید، می‌خواهید بازار چکار کند، اعتمادی در سرمایه‌گذار بماند. می‌خواهید پول به این سمت بیاید. بحث بازار برای شاخص و سازمان است، سازمان هم تلاش خود را می‌کند، در این وضعیت وقتی یک طرحی در مجلس مطرح می‌شود، در همین ۱۰ درصد اختیار باقی مانده بورس کالا را هم از وزرات اقتصاد بگیرند، به وزرات صمت بدهند، می‌خواهید بازار چگونه رفتار کند. دیدگاه وزرات صمت ضد بورس کالا است. این‌ مؤلفه‌ها باید درست شود که اگر درست شود، می‌توانیم به آینده بازار امیدوار باشیم. اگر درست نشود، تنها و تنها بازار با تورم حرکت خواهد کرد، آن هم باید سایر بازارها دوباره حرکت کنند، بازار پشت سر آن‌ها برود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید