کارشناسان تغذیه و سلامت توصیه می کنند که حداقل ۲ وعده سبزیجات در روز مصرف کنید. با این حال، این توصیه در مورد مصرف سبزیجات به سختی رعایت می شود.

 افزایش طول عمر سبزیجات با این ۱۰ روش
به گزارش سلام نو به نقل از نامه نیوز، سبزیجات، حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری برای بدن از جمله مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر است. این مواد مغذی برای سلامتی بسیار مهم هستند.

زیرا از بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی، فشارن خون، سرطان، دیابت نوع ۲ و چاقی جلوگیری می کنند و باعث افزایش طول عمر می شوند. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت به بررسی سبزیجات مناسب برای یک رژیم غذایی سالم پرداخته شده است. از این ۱۰ سبزیجات حداقل باید یک بار در هفته مصرف کنید. با چشمک همراه باشید.

۱.سبزیجات برگ سبز تیره

قدرت مقداری اسفناج، کلم پیچ یا آرگولا را دست کم نگیرید. سبزیجات دارای برگ سبز تیره سرشار از آنتی اکسیدان ها، از جمله کاروتنوئیدها است که از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد مواد تهاجمی هستند که به بافت ها و سلول ها آسیب می رسانند. محافظت از بدن در برابر آسیب های رادیکال های آزاد برای سلامت قلب، جلوگیری از سرطان، فشار خون و قند خون نیز مفید است. سبزیجات دارای برگ سبز تیره نیز سرشار از ویتامین های A، C، K و B، پتاسیم و کلسیم هستند.

۲.کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی کالری بسیار کمی است و همچنین دارای مقدار زیادی ویتامن  A، C و K است. بروکلی همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و التهاب را در بدن کاهش می دهد. این خاصیت بروکلی به کبد کمک می کند تا سموم را از طریق فرآیندهای سم زدایی طبیعی دفع کند.

۳.کلم بروکسل

اگرچه کلم بروکسل شهرت چندانی ندارد، اما بسیار سالم است. کلم بروکسل حاوی آنتی اکسیدان کامفرول است که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کند. این سبزی همچنین مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند که از عملکرد کلی سیستم ایمنی حمایت می کند. علاوه بر این موارد، کالری این سبزی نیز بسیار کم است.

۴.گوجه فرنگی ها

سبزیجات قرمز بسیار غنی از ویتامین هستند. گوجه فرنگی حاوی ماده ای به نام لیکوپن است که با محافظت در برابر سرطان پروستات و روده بزرگ مرتبط است. برای افزایش غلظت لیکوپن گوجه فرنگی، آن را بپزید و مصرف کنید.

در مقایسه با سایر سبزیجات، مارچوبه سرشار از ویتامین E است. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که در تولید گلبول های قرمز خون و حفظ عضلات و سایر بافت ها نقش دارد. علاوه بر این، ویتامین E برای مقاومت بدن بسیار مهم است. مارچوبه به دلیل بوی متمایزش در ادرار شناخته شده است. این سبزی ادرارآور قوی است. بنابراین برای کلیه ها نیز مفید است. برخی از مواد موجود در مارچوبه در بدن به ترکیبات فرار حاوی گوگرد تبدیل می شوند که بوی خاصی به ادرار می دهد.

۶.کلم قرمز

کلم قرمز نه تنها خوشمزه است بلکه بسیار سالم است. آنتوسیانات های موجود در کلم دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند. علاوه بر این، کلم قرمز سرشار از ویتامین های C، E و K، آهن، بتاکاروتن، پتاسیم، کلسیم و اسید فولیک است. به علاوه این سبزیجات ارغوانی پر از فیبر هستند. همچنین کلم قرمز از جمله سبزیجاتی است که قاتل کلسترول بد شمرده می شود.

۷.کدو تنبل

کدو تنبل با مقادیر بالای ویتامین A موجود در آن تاثیر بسیار مفیدی بر سلامت چشم دارد. همچنین منبع عالی منیزیم و پتاسیم است و به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. اگر فشار خون بالا دارید یا قند خون در نوسان است، انتخاب خوبی است. اگر احساس بدی دارید، دانه کدو تنبل می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد. این دانه ها حاوی تریپتوفان هستند، ماده ای که به تولید سروتونین کمک می کند. تریپتوفان خلق و خوی شما را بالا نگه می دارد.

۸.سیر

وقتی به سبزیجات فکر می کنید، احتمالاً به سیر فکر نمی کنید. اما این سبزی را نباید ساده گرفت. سیر همراه با پیاز، تره فرنگی و پیازچه از خانواده آلیوم است. این ها اثرات مثبتی بر فشار خون، کلسترول، استرس و سلامت قلب دارند.

۹.پیاز قرمز

پیاز نیز فوق العاده سالم است. آنها مملو از ویتامین هایی مانند B۶ و B۱ هستند و پیاز قرمز نیز حاوی اسید فولیک است. نه تنها در زمان سرماخوردگی به ما کمک می کند، زودتر بهبود پیدا کنیم. بلکه به جلوگیری از التهاب در بدن که می تواند منجر به سرطان یا دیابت شود، کمک می کند. همچنین پیاز قرمز برای استخوان ها، قلب، رگ ها و غضروف مفید است.

۱۰.فلفل تند

طعم های قوی و تلخ اغلب به معنای فواید سلامتی عالی هستند، درست مانند فلفل کاین. فلفل تند حاوی کپسایسین است، ترکیبی که فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله افزایش متابولیسم، کاهش فشار خون و محافظت در برابر برخی مشکلات سلامتی. همچنین، فلفل کاین بر اشتهای شما تأثیر مثبت می گذارد، زیرا پس از خوردن یک وعده غذایی حاوی فلفل، تمایل کمتری به میان وعده دارید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید