نبی‌پور گفت: قیمت نهاده‌های دامی حدود شش برابر شده و وقتی نهاده دامی ششصد درصد رشد می کند، طبیعی است که قیمت محصول نهایی نیز دستخوش افزایش بسیار جدی شود.

قیمت ۱۰۰ هزار تومان برای تخم‌مرغ ارزان است / قیمت منطقی تخم‌مرغ چقدر است؟

به گزارش سلام نو به نقل از بهار نیوز، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: قیمت صدهزار تومان برای هر شانه تخم‌مرغ قیمتی پایین است و تداوم این روند ممکن نیست. ناصر نبی پور  با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید هر کیلو تخم مرغ در شرایط کنونی حدود ۴۸ هزار تومان است، گفت: هر شانه تخم مرغ با این قیمت تمام شده و با توجه به این نرخ نهاده باید بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان باشد. 

وی با اشاره به اینکه همین حالا واحدهای تولید تخم مرغ در حال زیادن دهی هستند، گفت: بازار کشش قیمتی بالاتر از این را ندارد والا با احتساب هزینه نهاده و سایر هزینه‌ها به علاوه حمل و نقل، هر شانه تخم مرغ بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان در می‌آید اما چون کشش قیمتی پایین است و مردم قدرت خرید ندارند به بهای صد هزار تومان عرضه می‌شود.  وی با اشاره به اینکه برای تولید هر کیلو تخم مرغ، بین دو کیلو و صد گرم تا دو کیلو و دویست گرم خوراک مصرف می‌شود، اضافه کرد: ارزان‌ترین نهاده در حال حاضر ۱۴ هزار و ششصد تومان قیمت دارد. به عبارت دیگر تنها برای تولید یک کیلو تخم مرغ، لازم است مرغ حدود سی و دو هزار تومان خوراک مصرف کند، پس می‌بینید گرانی نهاده چطور قیمت تخم‌مرغ را نشانه رفته است. 

نبی‌پور گفت: قیمت نهاده‌های دامی حدود شش برابر شده و وقتی نهاده دامی ششصد درصد رشد می کند، طبیعی است که قیمت محصول نهایی نیز دستخوش افزایش بسیار جدی شود. این فعال صنفی گفت: هنوز تاثیرات افزایش شدید قیمت روشن نشده است چرا که در دوره‌ای تولید ما زیاد بود اما حالا بسیاری از واحدهای تولید کننده مرغ و تخم مرغ به دلیل رورود به حاشیه زیان در حال تعطیلی هستند. 

به گفته وی تنها در خرداد ماه ۹ میلیون قطعه مرغ به کشتارگاه فرستاده شده است .  او در توضیح این مطلب ادامه داد: تاثیر این اتفاق بی‌تردید در یک تا دو ماه آینده بر بازار احساس می‌شود. در حال حاضر مرغداری ۵۰ هزارتایی ، ماهی یک و نیم میلیارد تومان ضرر می‌دهد و همین مساله نشان می‌دهد تداوم تولید با خطری جدی روبروست از این رو احتمالا با کاهش حجم تولید در ماه‎‌های آتی ، بازار مرغ و تخم مرغ دستخوش تلاطم می‌شود . 

 او در خصوص وضعیت خرید تخم مرغ در بازار مصرف گفت: تخم مرغ ، در حال حاضر ارزان‌ترین پروتئین است و در قیاس با حبوبات و گوشت قرمز و سفید، قیمت متعادل‌تری را داراست اما بی‌‎تردید ادامه این وضعیت می‌تواند زمینه را برای افزایش قیمت تخم مرغ نیز مهیا کند. وی اضافه کرد: اخیرا به معاون وزیر نیز اعلام کردم که جراح اقتصاد ایران ناشی بوده و رگ و پی بیمار را آسیب زده است. وی تخم مرغ دانه‌ای سه هزار تومان را ارزان ترین کالای پروتئینی در دسترس خانوار دانست و گفت: متاسفانه حقوق مردم تنها ۱۰ درصد افزایش یافته اما قیمت‌ها به سرعت در حال افزایش است و همین مساله توازن تولید و مصرف را به هم زده است. 

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید