تغذیه بانوان باردار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که در تقویت و تنظیم هم  سیستم بدنی مادر و هم کودک تأثیرگذار است.

خانم‌های باردار دارای تیروئید پرکار یا کم‌کار چه بخورند؟

در این بین مادران باردار مبتلا به اختلالات تیروئید یعنی کم‌کاری یا پرکاری این غده بسیار مهم در بدن که از اختلالات هورمونی مربوط به این غده رنج می‌برند، حساس‌تر بوده و باید در تعیین رژیم غذایی این بانوان دقت بیشتری به کار برد.

شرایط مادران باردار مخصوصاً در هنگامی که به اختلالات تیروئید مبتلا هستند بسیار متفاوت است به همین جهت نمی‌توان یک سری توصیه‌های کلی را به تمام افراد ارائه داد و توصیه می‌شود که در صورتی که در این شرایط قرار دارید، حتماً موضوع را با یک دکتر زنان در میان بگذارید.

برای بانوان باردار مبتلا به اختلالات تیروئیدی یک‌سری توصیه‌های تغذیه‌ای وجود دارد که در ادامه این نوشته از درمانکده قصد بررسی آن‌ها را داریم.

اختلالات تیروئیدی و تاثیرات آن بر نوزاد 

بهتر است پیش از آن‌که در رابطه با تغذیه بانوان باردار مبتلا به اختلالات تیروئیدی صحبت کنیم، قدری در رابطه با خود غده تیروئید و اختلالات آن صحبت شود. غده تیروئید یکی از مهم‌ترین غدد بدن است که هورمون‌های بسیار مهمی را در بدن تولید و ترشح می‌کند.

این غده به‌صورت پروانه‌ای شکل و در قسمت تحتانی گلو قرار دارد که هورمون‌های تولید شده توسط آن وظیفه تنظیم فرایند متابولیسم سلول‌ها را به عهده دارند. به عبارت دیگر این هورمون‌ها تعیین‌کننده سطح انرژی بدن هستند و به همین دلیل است که افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی همواره با مشکل خستگی شدید و مداوم روبرواند.

اختلالات تیروئیدی عبارت‌اند از:

کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید، شایع‌ترین نوع اختلالات تیروئیدی است که همان‌طور که از نامش پیداست، به وضعیت کارکرد کمتر از حد معمول غده تیروئید گفته می‌شود. در صورت بروز کم‌کاری تیروئید فرایند متابولیسم افراد غیر متعادل و کند شده و همین موضوع باعث می‌شود تا انرژی بدن به شدت کاهش پیدا کند که با علائمی مانند ضعف شدید عضلانی، احساس خستگی مداوم و بسیاری موارد دیگر را به همراه دارد.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید نقطه مقابل کم‌کاری تیروئید است و منجر به افزایش متابولیسم بدن می‌شود که از نوع قبلی خطرناک‌تر بوده و چه بانوان باردار، چه سایر افراد دیگر در صورت مشاهده هرگونه علائم چنین اختلالی، باید سریعاً به بهترین دکتر غدد در دسترس مراجعه کنند. این نوع از اختلالات تیروئید با علائمی همچون بی‌خوابی، عصبی شدن، تپش قلب و بی‌نظمی در آن و بسیاری موارد دیگر همراه است.

لازم به ذکر است که بارداری خود می‌تواند افراد را مبتلا به کم‌کاری تیروئید کند اما این‌که بعد از بارداری هم این اختلال ادامه داشته باشد یا نه، مشخص نیست. بنابراین توصیه‌ای که به مادران باردار مخصوصاً مبتلایان به تیروئید کم‌کار می‌شود این است که حتماً هر شش هفته یکبار آزمایش تیروئید بدهند تا از طبیعی بودن مقدار هورمون‌های تیروئید در بدن آن‌ها اطمینان حاصل شود؛ این موضوع برای مبتلایان به تیروئید کم‌کار یا پرکار تفاوتی نمی‌کند.

جالب است بدانید در طول چند ماه اول بارداری جنین به هورمون تیروئیدی بسیار حساس بوده و بیشتر سهم رشد مغزی جنین متعلق به همین هورمون‌های تیروئیدی است. اختلالات تیروئید و مخصوصا کمبود هورمون‌های تیروئیدی می‌تواند تأثیر منفی روی ضریب هوشی و فعالیت‌های مغزی جنین داشته باشد به همین جهت توصیه می‌شود اگر تصمیم به باردار شدن دارید، ابتدا تست‌های مربوط به تیروئید را انجام دهید تا در صورتی که مبتلا به اختلالات تیروئید بودید، اقداماتی برای کنترل کردن آن بدون هیچ گونه آسیبی به جنین صورت گیرد.

اختلالات تیروئید در دوران بارداری

تغذیه بانوان باردار مبتلا به تیروئید کم‌کار

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بانوان باردار مبتلا به تیروئید کم‌کار عبارت‌اند از:

  • مصرف سبزیجات به‌صورت پخته
  • استفاده از اسیدهای چرب ضروری
  • مصرف آب حداقل هفت لیوان در روز
  • استفاده از منابع آهن (جگر، گوشت قرمز و غلات دارای آهن)
  • مصرف منابع ویتامین E (روغن‌های گیاهی، مغزدانه‌ها، غلات)
  • مصرف منابع ویتامین D (غلات سبوس دار، گوشت گاو و ماهی)
  • مصرف منابع ویتامین A (تخم مرغ، ماهی، میوه‌جات زرد و نارنجی)
  • منابع ویتامین C (مرکبات، هندوانه، سیب زمینی، هلو، توت فرنگی)
  • مصرف منابع غذایی حاوی ید سرشار (نمک دریا، ماهی، گیاهان دریایی)
  • قطع یا کنترل مصرف مواردی مانند:
  1. نوشیدنی‌های کافئین‌دار
  2. مواد غذایی حاوی گواتروژن
  3. فرآورده‌های گندمی و شیری
  4. قندهای ساده مانند قند، شکر و شیرینی‌جات
  5. انواع کلم: گل کلم، برگ کلم، کلم بروکلی، کلم قرمز یا سفید، کلم پیچ

تغذیه بانوان باردار مبتلا به تیروئید پرکار

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بانوان باردار مبتلا به تیروئید پرکار عبارت‌اند از:

  • استفاده از آجیل های بدون نمک
  • استفاده از مواد غذایی پرکالری
  • استفاده از مواد غذایی پر پروتئین
  • مصرف منابع بدون ید ویتامین A (تخم مرغ، ماهی آب شیرین، میوه‌جات زرد و نارنجی)
  • مصرف منابع بدون ید ویتامین C (مرکبات، هندوانه، سیب زمینی، هلو، توت فرنگی)
  • قطع یا کنترل مصرف مواردی مانند
  1.  سویا
  2. غذاهای نمک سود
  3. نمک و مواد غذایی ید دار
  4. نوشیدنی‌های کافئین‌دار

این موارد به‌صورت کلی مطرح شدند و برای بررسی بیشتر و هم‌چنین تدوین رژیم غذایی مناسب برای بانوان باردار مبتلا به اختلالات تیروئید، حتماً باید به کارشناس تغذیه مراجعه کرد تا متخصص بتواند بر اساس معاینات و هم‌چنین نتایج آزمایش‌ها، بهترین رژیم غذایی مناسب برای فرد را تجویز کند.

هم‌چنین در بحث تغذیه بانوان باردار مبتلا به اختلالات تیروئید، حساسیت‌ها و ممنوعیت‌هایی غذایی که به‌صورت طبیعی یا به واسطه بیماری یا مشکل دیگری مطرح هستند نیز باید در نظر گرفته شود.

تغذیه بانوان دارای تیروئید در دوران بارداری

کلام آخر

برنامه تغذیه مادران باردار به واسطه تاثیراتی که بر جنین و خود مادر دارد باید بر اساس فاکتورهای زیادی تعیین شود که یکی از مهم‌ترین فاکتورها انواع بیماری‌ها و اختلالات است. اختلالات تیروئید که متاسفانه بین بانوان نیز بسیار شایع است، یکی از این اختلالات می‌باشد که علاوه بر داروهایی که برای کنترل آن مصرف می‌شود، باید به مواد غذایی که مصرف می‌شود نیز حتما توجه داشت و ما در این نوشته از درمانکده تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا مهم‌ترین نکات در رابطه با تغذیه بانوان باردار مبتلا به اختلالات تیروئید را برایتان بازگو کنیم.

در صورتی که برای این مشکل یا مشکلات دیگر خود قصد دارید تا به پزشکان متخصص مراجعه کنید، سرویس نوبت دهی آنلاین درمانکده با دارا بودن تعداد زیادی از متخصصین با تجربه در سراسر  تهران آماده ارائه این خدمات به شما است. تنها کافیست که در سایت یا اپلیکیشن درمانکده پس از مقایسه پزشکان، بهترین پزشک مد نظر خود را اقدام کرده و برای دریافت نزدیک‌ترین نوبت مطب یا مشاوره آنلاین پزشک انتخاب شده، اقدام کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید