محققین مطالعه از این که متوجه شدند کمتر از نیمی از ۵۵۲ شرکت‌کننده در مطالعه به‌طور مداوم یک دوره پنج‌ساعته تاریکی کامل در روز داشتند شگفت‌زده شدند.

مضرات خوابیدن با چراغ روشن

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: وجود نور و روشنایی اتاق هنگام خواب در افراد مسن باعث چاقی، دیابت و فشارخون بالا می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد که چراغ‌های شب، روشن ماندن تلویزیون و تلفن‌های هوشمند به میزان قابل‌توجهی موجب افزایش بیماریهای ذکرشده می‌شود.

در مطالعه‌ای قرار گرفتن در معرض نور با یک دستگاه مچی، اندازه‌گیری و طی هفت روز بررسی شد. این یک مطالعه واقعی (نه تجربی) است که نشان می‌دهد هرگونه قرار گرفتن در معرض نور در شب با چاقی بیشتر، فشارخون بالا و دیابت در میان افراد مسن مرتبط است.

همه ما در میان تعداد زیادی منبع نور مصنوعی ازجمله تلفن هوشمند، روشن ماندن تلویزیون در طول شب یا آلودگی نوری در یک شهر بزرگ، زندگی می‌کنیم که در ۲۴ ساعت شبانه‌روز در دسترس هستند. متأسفانه سالمندان در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی هستند، بنابراین ما میخواهیم ببینیم که آیا تفاوتی در فراوانی این بیماری‌ها در ارتباط با نور وجود دارد یا خیر؟

محققین مطالعه از این که متوجه شدند کمتر از نیمی از ۵۵۲ شرکت‌کننده در مطالعه به‌طور مداوم یک دوره پنج‌ساعته تاریکی کامل در روز داشتند شگفت‌زده شدند. بقیه شرکت‌کنندگان حتی در تاریک‌ترین دوره‌های پنج‌ساعته روز که معمولا در نیمه ‌خواب شبانه‌شان بود، در معرض نور قرار گرفتند. افراد مبتلا به این شرایط ممکن است بیشتر در نیمه‌شب از حمام استفاده کنند (با چراغ روشن) یا ممکن است دلیل دیگری برای روشن نگه‌داشتن نور داشته باشند. فردی که به دلیل دیابت دچار بی‌حسی پا شده است ممکن است بخواهد چراغ‌خواب را روشن نگه دارد تا خطر افتادن روی زمین را کاهش دهد.

برای همه مهم است که از قرار گرفتن در معرض نور در طول خواب اجتناب کنند یا آن را به حداقل برسانند.

نکاتی برای کاهش نور اتاق در هنگام خواب

مضرات خوابیدن با چراغ روشن

  1. چراغ‌ها را روشن نکنید اگر نیاز دارید که یک چراغ روشن داشته باشید (که ممکن است افراد مسن برای ایمنی آن را بخواهند)، آن را به یک نور کم و نزدیک‌تر به زمین تبدیل کنید.
  2. رنگ نور مهم است. نور قرمز و نارنجی برای مغز تحریک کمتری دارد. از نور سفید یا آبی استفاده نکنید و آن را از فرد خوابیده دور نگه‌دارید.
  3. اگر نمی‌توانید نور فضای باز را کنترل کنید، استفاده از سایه‌های سیاه یا چشمبند ایدههای خوبی هستند. تخت خود را در جهتی قرار دهید تا نور بیرون به‌صورت شما نتابد.
کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید