مراقبت و نگهداری از دندان عصب کشی شده از اهمیت بسزایی برخوردار است.

چند روش ساده برای رهایی از دندان درد بعد از عصب کشی

به گزارش سلام نو، مراقبت و نگهداری از دندان عصب کشی شده از اهمیت بسزایی برخوردار است. ممکن است پس از انجام عصب کشی دردهایی در ناحیه عصب کشی شده، داشته باشید. اگر درد طولانی تر شود یا شدت آن بیشتر شود باید حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

روش‌های خانگی مختلفی برای رفع درد دندان پس از عصب کشی وجود دارد که فرد می‌تواند با استفاده از آن‌ها اقدام به درمان درد خود در خانه کند. ما در این مقاله به بررسی راهکارهایی جهت کاهش درد دندان بعد از عصب کشی می‌پردازیم و با آن‌ها آشنا می‌شویم.

علت اصلی درد دندان پس از عصب کشی چیست؟

روت کانال تراپی یا عصب کشی دندان روشی معمول و رایج در بین دندان پزشکان است که برای درمان انواع خاصی از درد دندان استفاده می‌کنند. طی این درمان، پزشک با دقت بسیار پالپ آلوده و آسیب دیده دندان را از داخل آن خارج کرده در نتیجه منبع درد از بین می‌رود.

اگر چه این روش برای درمان درد دندان بسیار تأثیرگذار است، اما گاهی بیماران پس از انجام عصب کشی هنوز دردهایی احساس می‌کنند. در ادامه این بخش به پنج دلیل اصلی و عمده بروز درد دندان بعد از عصب کشی اشاره می‌کنیم.

التهاب بعد از عمل

یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین دردهای دندان پس از انجام عصب کشی، التهاب است که می‌تواند بر اثر عمل و یا عفونت در دندان ایجاد شود. ممکن است تورم پس از گذشت چند روز یا چند هفته خودش درمان شود و فروکش کند. البته این در صورتی است که مراقبت‌های لازم از آن انجام گیرد.

دندان عصب کشی شده

ایجاد عفونت

همانطور که گفتیم عصب کشی اغلب برای از بین بردن پالپ آلوده و آسیب دیده دندان است، به همین دلیل ممکن است پس از عمل هنوز مقداری باکتری و آلودگی وجود داشته باشد که باعث بروز درد شود. این مشکل هم خود به خود برطرف می‌شود، اما اگر درد ادامه داشته باشد پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک را برای بیمار تجویز کند. البته در دندان پزشکی با لیزر این مشکل از بین می‌رود.

استفاده زیاد از پرکننده دندان

پس از این که دندان پزشک پالپ مرده دندان را خارج کرد، فضای خالی آن را با استفاده از ماده‌ای مانند لاستیک پر می‌کند. اگر از ماده پرکننده زیاد استفاده شود، باعث می‌شود دندان از حالت عادی خود بالاتر قرار گیرد در نتیجه هنگام گاز گرفتن دچار درد می‌شوید. اما این مشکل بر خلاف موارد قبلی به خودی خود برطرف نمی‌شود و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

وجود کانال و ریشه ناقص در دندان

یکی دیگر از علت‌های شایع بروز درد دندان بعد از عصب کشی باقی ماندن ریشه درون لثه است. برخی از دندان‌ها، به خصوص دندان‌های آسیاب ممکن است چندین کانال و ریشه داشته باشند و اگر دندانپزشک در طی عمل تنها یکی از آن‌ها را خارج نکند، درد شما برطرف نمی‌شود؛ بنابراین شما بعد از عصب کشی هم درد خواهید داشت. تا زمانی که ریشه‌ها کاملاً از لثه خارج نشوند، درد از بین نمی‌رود.

آسیب رسیدن به بافت اطراف دندان

در هنگام عصب کشی، اگر به طور اتفاقی باکتری یا آلودگی وارد بافت اطراف دندان شود. باعث بروز دردهایی در ناحیه عصب کشی شده می‌گردد. این درد با بهبود بافت آسیب دیده از بین می‌رود.

مسکن درد دندان عصب کشی شده

روش‌های خانگی کاهش درد دندان بعد از عصب کشی

در ادامه به بررسی برخی از راهکارهای مهم برای آرام شدن درد دندان بعد از عصب کشی می‌پردازیم که به شرح زیر است:

  1. یکی از تأثیرگذارترین روش‌ها در کاهش درد پس از عصب کشی مصرف مسکن است. اگر پزشک شما برای کاهش درد بعد از عمل برای شما مسکن تجویز نکرد و شما درد داشتید می‌توانید از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن برای رفع درد استفاده کنید.
  2. به منظور رفع و یا کاهش درد می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید و یا یخ را بر روی محل درد قرار دهید تا زمانی که درد آن کاهش یابد. به هیچ عنوان کمپرس یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. بهتر است آن را درون پارچه بپیچید.
  3. یکی دیگر از راهکارهای کاهش درد دندان بعد از عصب کشی قرقره کردن آب نمک و یا محلول سرکه است. این محلول‌ها می‌توانند درد دندان را تا حدودی بهبود بخشند و دهان را ضدعفونی کنند.
  4. جویدن میوه و سبزیجات خنک می‌تواند به کاهش و رفع درد دندان کمک کند. برای این کار مقداری خیار و یا سیب زمینی خام را درون یخچال قرار دهید وقتی خنک شد آن را روی دندان خود بگذارید. همچنین می‌توانید از میوه‌های یخ زده مانند موز، سیب، آناناس و... هم برای بهبود درد کمک بگیرید. اگر دندان درد ضربان دار دارید خوردن بستنی در بهبود درد کمک بسیاری می‌کند.
  5. استفاده از کمپرس چای یکی دیگر از راهکارهای کاهش و بهبود درد دندان است. درون یک پارچه مقداری تفاله چای گرم بریزید سپس آن را روی محل درد به مدت پنج دقیقه نگه دارید. روزانه دو الی سه بار می‌توانید این عمل را تکرار کنید.
  6. یکی دیگر از روش‌های رفع در دندان بعد از عصب کشی استفاده از خمیر آسافتیدا است. مقداری پودر آسافتیدا را با آب لیمو ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند و آن را مستقیماً روی دندان قرار دهید. خمیر را به مدت پنج الی شش دقیقه روی دندان نگه دارید و بعد از آن دهان خود را بشویید. این کار دو الی سه بار در روز می‌توانید انجام دهید تا درد دندان درمان شود.
  7. از کیسه آب گرم هم می‌توان برای کاهش درد دندان استفاده کرد. شما می‌توانید دستمالی که با آب گرم و یا چای گرم خیش شده را بر روی دندان قرار دهید. تا زمانی که گرمای دستمال از بین برود آن را از روی دندان برندارید. یکی دیگر از راهکارهای کاهش درد دندان بعد از عصب کشی استفاده از ژل مخصوص دندان در آوردن کودکان است. این ژل حاوی مقداری بی‌حس‌کننده است که درد را کاهش می‌دهد. اما خاصیت ضد میکروبی ندارد و عفونت را از بین نمی‌برد. پس فقط در صورتی می‌توانید از این ژل استفاده کنید که علت درد عفونت دندان نیست.

در چه مواردی مراجعه به دندانپزشک الزامی است؟

برای انجام عصب کشی حتما باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا عمل به درستی انجام شود. اما اگر پس از انجام عمل دردهای طولانی مدت در دندان عصب کشی شده داشته باشید، نشانه عدم موفقیت در درمان است.

همانطور که گفتیم علت‌های بسیاری برای بروز این گونه دردها پس از انجام عصب کشی وجود دارد. اما اگر منشأ درد مواردی مانند باقی ماندن عصب و ریشه درون دندان و یا وجود عفونت‌ها در اطراف محل عصب کشی شده، باشد باید در اسرع وقت مجدداً به پزشک خود مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید