برای سرمایه‌گذاری طلا بخریم یا زمین؟ این سوال در شرایط خواب بازار بورس، زمستان ارزهای دیجیتال و نوسان دلار بسیار در بین مردم مطرح است.

برای سرمایه‌گذاری طلا بخریم یا زمین؟

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: دیروز، امروز یا فردا فرقی ندارد، مهم‌ترین سوال بسیاری از مردم در شرایط کنونی اقتصاد این است که پول خود را در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنند؟ کجا ارزش پول بیشتر حفظ می‌شود و کجا می‌توان با خیال راحت‌تری به بازار ورود کرد؟

این روزها با التهاب بازار ارزهای دیجیتال و نوسان بازار دلار بسیاری به دو بازار قدیمی و سنتی یعنی طلا و زمین نگاه می‌کنند و دنبال ورود به آن هستند، اما آیا فرصت مناسب است؟ باید کدام یک را بخریم؟

روزهای روشن در انتظار بازار طلا است؟

طلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ روزها ناامید کننده‌ای را از سر گذراند، اما به باور فیلیپ استریبل،استراتژیست فلزات گران‌بها در بلو لاین فیوچر، نیمه روشن ماجرا می‌تواند این باشد که روزها پیش رو برای بازار طلا تبدیل به روزهای روشنی شود. او معتقد است درست وقتی که مردم از افزایش قیمت طلا ناامید شوند این اتفاق رخ می‌دهد.

روز گذشته هر اونس جهانی از ۱۹۲۷ دلار به ۱۷۴۵ دلار رسیده که نشان دهنده نوسانات قیمتی در بازار طلا است، نوسانتی که نشان از روزها پر تنش بازار طلا می‌دهد. اما چرا بازار طلا تا این حد ملتهب است. ریشه بخش مهمی از این التهاب به جنگ روسیه و اوکراین باز می‌گردد.

این نوسانات بازار را به حالت عدم اطمینان رسانده است. یعنی چی؟ بازار طلا اکنون ملتهب است و فضای آن بیشتر برای معاملگران پرریسک و سودگران مناسب است.

برای سرمایه‌گذاری طلا بخریم یا زمین؟
طلا یک فصل بد را گذراند و حالا هم در انتظار فصل ثبات آن هستند.

با این تفاسیر آیا نباید وارد بازار طلا شد؟ پاسخ منفی است. شما اکنون هم می‌توانید وارد بازار طلا شوید، اما هر گونه ورودی به بازار به مشورت کارشناسان برجسته نیاز دارید. ورود بدون هیچ تجربه و تحلیل دقیقی حتما در نهایت به ضرر شما خواهد بود.

نکات خرید طلا

پیش از خرید طلا به این چند نکته توجه کنید.

  • هر مثقال طلا مساوی است با ۴.۶۰۸ گرم، هر گرم طلا مساوی است با ۱۰۰۰ سوت وهر قیراط طلا مساوی با ۲۰۰ سوت است.
  • در ساخت مصنوعات طلا مثل دستبند مبلغی به عنوان اجرت در نظر گرفته می‌شود که هنگام فروش به دست دوم دیگر محاسبه نخواهد شد.
  • طلای شکسته به طلای خرد شده یا طلای دست دوم می‌گویند. این طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است چون اجرت در آن لحاظ نمی‌شود.
  • تنها طلای ۲۴ عیار خالص، شمس طلاست. طلای ۲۴ عیار بسیار نرم است و امکان استفاده از آن در ساخت زیورآلات وجود ندارد. پس هر کس دست بند طلای ۲۴ عیار داشت کلاهبردار است.
  • مراقب باشید تا طلای دست دوم را به جای نو نخرید و هنگام خرید از یک طلافروشی مطمئن یا کمک یک متخصص استفاده کنید.
  • اگر طلای نو خریدید حتما فاکتور معتبر آن را دریافت کنید.

بازار زمین و ملک؛ مطمئن‌ترین بازار ایران

بازار مسکن این روزها اوضاع خوبی ندارد. رکود، تورم و آینده نامعلوم دامن بازار را گرفته است. از یک طرف تکلیف وعده یک میلیون مسکن در سال دولت روشن نیست، از یک طرف مصالح گران شده و از طرف دیگر توان خرید مردم کاهش یافته و همه در حال رفتن به مناطق ارزان‌تر هستند.

برای سرمایه‌گذاری طلا بخریم یا زمین؟
خرید ملک و زمین یکی از امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها مرسوم در جهان است.

آن چنان که ایسنا نوشته نزدیک ۵۷ درصد معاملات مسکنِ تهران در محدوده قیمتی کمتر از میانگین شهر یعنی پایین‌تر از ۳۹.۴ میلیون تومان در هر متر مربع انجام می‌شود. از طرف دیگر متوسط قیمت در ۱۶ منطقه از شهر تهران پایین‌تر از سطح میانگین کلی است. واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع رتبه اول از نظر مساحت را به خود اختصاص می دهد و حدود ۵۴ درصد معاملات در واحدهای کمتر از ۸۰ متر انجام می‌شود. این در حالی است که عمده واحدهای عرضه شده در آگهی‌ها در محدوده شمالی پایتخت بالاتر از ۸۰ متر مربع هستند.

از طرف دیگر گزارش های میدانی هم حاکی از آن است که بسیاری از مستاجران تهرانی از محل زندگی خود به حومه پناه می‌برند. مستاجران شمال شهر به شرق تهران کوچ کرده‌اند و مستاجران مرکز و شرق حومه را به عنوان گزینه جایگزین پایتخت انتخاب کرده‌اند. به همین دلیل کرج، گرمدره، شهر قدس، هشتگرد، پردیس، پرند، پاکدشت، رباط کریم و بسیاری دیگر از شهرهای حومه تهران به محل مهاجرت ساکنان تهران تبدیل شده و افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

در چنین شرایطی آیا خرید مسکن منطقی است؟ پاسخ مثبت است. حتی اگر برجام امضا شود و ثبات اقتصادی باعث کاهش نسبی قیمت مسکن شود، شرایط جهانی باعث افزایش قیمت مصالح خواهد شد و قیمت مسکن هیچ سقوطی را تجربه نخواهد کرد.

نکات خرید زمین و مسکن

پیش از خرید زمین و مسکن به این چند نکته توجه کنید.

اصالت سند ملک و زمین و کارت شناسایی فروشنده را حتما بررسی کنید. از هیچ نوع پرسش و استعلامی کوتاهی نکنید.

اگر خانه ای که خریداری می کنید وراثتی است حتما تمام وراث مطابق با گواهی انحصار وراثت حضور داشته باشند تا بعدا با ادعای ورثه مواجه نشوید.

بعد از پرداخت هزینه کمیسیون املاک، حتما رسید دریافت کنید.

به مکان ملک توجه کنید خانه و یا زمین هایی که در اطراف اتوبان ها و خیابان های اصلی قرار دارند، با آلودگی صوتی زیادی مواجه‌اند. این مسئله هم روی کیفیت سکونت شما موثر است و هم روی قیمت ملک برای فروش و اجاره.

کیفیت و فشار آب و برق و امکانات رفاهی نزدیک به زمین از جمله موارد مهمی است که حتما پیش از خرید زمین باید بررسی شود.

حتما و حتما و حتما از مشاورین املاک کاربلد، معتبر و شناخته شده برای معامله استفاده کنید. کمی هزینه کردن بهتر از این است که کلاه شما برداشته شود.

زرنگ بازی در نیاورید. پول فروشنده، مالیات و تمام امور ملکی را شفاف و دقیق انجام دهید تا در دعواهای قانونی احتمالی قانون در کنار شما باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید