سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا و همچنین افزایش نسبی ۵ تا ۷ درجه‌ای هوا هشدار داد.

افزایش گرما و گردوخاک در نیمی از استانهای کشور

به گزارش سلام نو به نقل از جام جم آنلاین، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، تندباد لحظه‌ای، گردوخاک به‌ویژه در ساعت بعدازظهر و اوایل شب و احتمال تگرگ در مناطق مستعد خبر داد.

این مخاطرات روز شنبه ( ۱۸ تیرماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق و شمال هرمزگان، روز یک‌شنبه (۱۹ تیرماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس و شمال هرمزگان و روز دوشنبه (۲۰ تیرماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شمال و شرق هرمزگان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطرات جاری شدن رواناب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه ای همراه با خیزش گردوخاک موقت و کاهش شعاع دید و احتمال اختلال در پرواز پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند دستگاه های امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو، جهادکشاورزی و ... را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار نسبت به وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار هشدار داد.

این مخاطرات برای روز شنبه (۱۸ تیرماه) در شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، روز یک‌شنبه (۱۹ تیرماه) در شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان جنوبی، ایلام، خوزستان و کرمانشاه و روز دوشنبه(۲۰ تیرماه)در شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان جنوبی، ایلام، خوزستان و کرمانشاه انتظار می‌رود.

در این شرایط جوی احتمال خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردو خاک و صنعت کشاورزی و تاخیر و یا احتمال لغو پرواز دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی لازم است خودداری از فعالیت در فضای باز، احتیاط در تردد به‌ویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاه‌های امدادی و فرمانداری‌ها و اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری از وزش باد و افزایش ارتفاع موج بین ۱/۵ تا ۳ متر و فراساحل دریای عمان ۳/۵ تا ۴ متر از از دوشنبه (۲۰ تیرماه) تا سه‌شنبه (۲۱ تیرماه) در شرق تنگه هرمز، استان هرمزگان و دریای عمان، استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

بر اثر این مخاطره خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیت‌های دریایی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی بویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشدار زردرنگ از رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب به همراه رگبارباران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در نواحی مستعد تگرگ خبر داد.

این وضعیت جوی در روز شنبه (۱۸ تیرماه) در جنوب غرب کرمان، غرب هرمزگان و جنوب شرق فارس، روز یک‌شنبه (۱۹ تیرماه) در جنوب بوشهر، شرق و غرب هرمزگان و جنوب غرب کرمان و روز دوشنبه (۲۰ تیرماه) در غرب هرمزگان، جنوب غرب کرمان، جنوب شرق فارس و جنوب بوشهر مورد انتظار است.

در چنین شرایطی احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب به شکل محدود و محلی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب روخانه‌های فصلی، احتمال صاعقه، احتمال کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا بطور موقت و احتمال شکستن درختان فرسوده وجود دارد.

سازمان هواشناسی احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده، پرهیز از اتراق در بستر و اطراف رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها را توصیه می کند.

این سازمان همچنین از وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار از شنبه (۱۸ تیرماه) تا دوشنبه (۲۰ تیرماه) هشدار داد که شنبه در بوشهر، فارس، شمال اصفهان، خراسان جنوبی، سمنان، جنوب تهران، قم، خراسان رضوی، یزد، مرکزی و کرمان و دوشنبه در بوشهر، فارس، لرستان، اصفهان، خراسان جنوبی، سمنان، جنوب تهران، قم، خراسان رضوی، مرکزی، غرب کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، یزد و کرمان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطرات کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل نقل پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی عدم قرار گیری در فضای باز برای افراد آسیب پذیر در مواقع بروز گردو خاک، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های زیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، مالچ پاشی و سایر اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های کنار مراکز جمعیتی، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کار و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از افزایش نسبی دما به‌طور میانگین ۵ تا ۷ درجه سلسیوس و تداوم گرما از شنبه (۱۸ تیرماه) تا دوشنبه (۲۰ تیرماه) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، اردبیل، قزوین، گیلان، مازندران، گلستان، البرز، تهران، قم، همدان و ایلام خبر داد.

بر اثر این مخاطرات احتمال افزایش مصرف انرژی، احتمال گرمازدگی، احتمال تنش گرمایی محصولات کشاورزی و احتمال آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع وجود دارد.

سازمان هواشناسی مدیریت و مصرف بهینه برق و پرهیز از استفاده وسایل برقی پر مصرف در ساعات بعدازظهر، خودداری از حضور طولانی مدت در فضای باز در ساعات بعدازظهر، انجام اقدامات لازم برای ممانعت از تنش گرمایی محصولات کشاورزی و عدم روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود.

هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.

این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.

این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید