یک مقام ارشد در وزارت خارجه اندونزی به رویترز گفت که انتظار نمی‌رود از نشست روز جمعه ابلاغیه‌ای صادر شود.

نشست جی۲۰ با محوریت جنگ اوکراین برگزار شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، وزرای خارجه گروه ۲۰ امروز (جمعه) در نشست مشترکی شرکت کردند؛ نشستی که در آن برخی از سرسخت‌ترین منتقدان حمله روسیه به اوکراین را به همراه دیپلمات ارشد مسکو گرد هم آورده و اولین نشست از زمان آغاز جنگ (۲۴ فوریه) است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در ابتدای این نشست در بالی اندونزی هنگامی که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با همتای اندونزیایی خود دست داد، فریادهایی نظیر "چه موقع جنگ را تمام خواهی کرد؟" و "چرا جنگ را متوقف نمی‌کنی؟" شنیده شد.

رتنو مرسودی، وزیر امور خارجه اندونزی در ابتدای سخنانش اظهار کرد: «این مسئولیت ماست که جنگ را زودتر تمام و اختلافات را به جای میدان جنگ در میز مذاکره عنوان کنیم.»

یک مقام ارشد در وزارت خارجه اندونزی به رویترز گفت که انتظار نمی‌رود از نشست روز جمعه ابلاغیه‌ای صادر شود.

رتنو اواخر روز پنجشنبه اظهار کرد: «ایجاد یک فضای راحت برای همه، برای میزبان مهم است و گروه جی ۲۰ (G۲۰) فرصتی برای پیشرفت است. از زمان آغاز جنگ، این اولین بار است که تمامی بازیکنان اصلی در یک اتاق کنار هم می‌نشینند.»

یک مقام رسمی از وزارت امور خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه گفت: «جلوگیری از هرگونه اخلال و توقف نسبت به دستور کار جی۲۰ مهم است و هیچ اتفاقی نمی‌تواند به "اقدام وحشیانه روسیه" مشروعیت بخشد.»

پس از گفت‌وگوهای روز پنجشنبه درخصوص مسئله اوکراین، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین گفت که پکن مخالف هرگونه "رویارویی" و ایجاد "یک جنگ سرد جدید" است.

حمله روسیه به اوکراین که مسکو آن را «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد، تاثیراتی را بر اقتصاد جهانی، مسدود شدن غلات در اوکراین و تحریم‌هایی علیه نفت و گاز روسیه و بحران غذایی به همراه داشته است.

دستورکار روز جمعه شامل نشستی غیرعلنی با دیپلمات‌های ارشد کشورهای گروه ۲۰ از جمله چین، هند، ایالات متحده، برزیل، انگلیس، کانادا، ژاپن، آفریقای جنوبی و همچنین گفت‌وگوهایی دوجانبه در حاشیه این نشست است.

لاوروف روز پنجشنبه در بالی با همتای چینی خود ملاقات و طی آن از پکن تمجید کرد اما غرب را که "علنا تجاوز می‌کند" به باد انتقاد گرفت.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت که هیچ دیداری میان سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست وزرای خارجه جی۲۰ برنامه‌ریزی نشده است.

وی افزود: با توجه به شرایط، تماس‌های موجود از طریق سفارتخانه‌ها و برخی تماس‌های تلفنی برای ما کافی است تا درخصوص مسائل جاری با ایالات متحده همکاری کنیم.»

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید