سبزی‌هایی که با آب‌های مشکوک و آلوده آبیاری می‌شوند بیماری‌زا بوده چرا که از طریق فاضلاب آلودگی بر بدنه سبزی انتقال می‌یابد، هر چند استفاده از مایع ظرفشویی برای شستشوی سبزی به رفع آلودگی کمک می‌کند.

مهم‌ترین عامل انتقال وبا چیست؟

به گزارش سلام نو، کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان گفت: مصرف انواع سبزی آلوده به ویژه سبزی هایی که با آب فاضلاب آبیاری شدند مهمترین راه انتقال بیماری وبا است.

«مهدی خدابخشی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهروندان پس از خرید سبزی باید نسبت به شستشوی دقیق آن طی چند مرحله و استفاده از شوینده ها به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه اقدام کنند.

وی بیان کرد: سبزی‌هایی که با آب های مشکوک و آلوده آبیاری می شوند بیماری زا بوده چرا که از طریق فاضلاب آلودگی بر بدنه سبزی انتقال می یابد هر چند استفاده از مایع ظرفشویی برای شستشوی سبزی به رفع آلودگی کمک می کند.

کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان اضافه کرد: بین انواع صیفی نیز تربچه، هویج و چغندر به علت قرار داشتن در دل خاک بیشتر در معرض آلودگی هستند بنابراین حین مصرف باید به طور کامل شسته شوند.

خدابخشی یادآوری کرد: آبیاری مزارع سبزی با فاضلاب از سالها قبل در حواشی شهر همدان به ویژه مزارع واقع در شمال شهر نظیر علی آباد، قاسم آباد، شهرک فرهنگیان و بلوار فرودگاه رایج بود.

وی خاطر نشان کرد: اراضی جنوب شهر همدان دارای حق آبه بودند و آب های سطحی پس از سرازیر شدن از کوهپایه الوند و چشمه سارها به سمت اراضی پایین دست روانه می شدند.

کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان اضافه کرد: با گذر زمان موضوع احداث مجتمعی برای جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر همدان پیش آمد که بخشی از رودخانه به علت ایجاد شبکه فاضلاب به شکلی آغشته به فاضلاب ها در مسیر رودخانه شد.

خدابخشی با بیان اینکه بسیاری از منازل نیز فاضلاب خانه را در داخل رودخانه رها کردند گفت: با ایجاد خط انتقال فاضلاب به تصفیه خانه بسیاری از رودخانه ها به علت داشتن شیب به محل فاضلاب تبدیل شدند و کشاورزان نیز راهی به جز استفاده از آب آلوده جریان یافته در رودخانه برای آبیاری مزارع نداشتند.

وی یادآوری کرد: سال ۱۳۹۰ حدود ۱۶۰ هکتار از اراضی شهر همدان با آب فاضلاب آبیاری می شد که با همکاری و تعامل نهادهای مسئول این آمار در سال ۱۴۰۰ به کمتر از پنج هکتار رسید و سه ماهه نخست امسال طبق بازدیدهای صورت گرفته آبیاری اراضی سبزی با فاضلاب دیده نشده است.

کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای برای پیشگیری از استفاده فاضلاب برای آبیاری مزارع حدود سه سال پیش چندین حلقه چاه عمیق برای آبیاری مزارع پایین دست حفر کرد.

خدابخشی افزود: با این وجود پس از بررسی مسیر رودخانه حاوی فاضلاب در می‌یابیم که محتویات داخل رودخانه با رسیدن به روستای دهپیار و بهرام آباد به صفر می رسد و این بدان معناست که همچنان از فاضلاب برای آبیاری مزارع استفاده می شود.

وی گفت: بررسی ها گویای این است که هم اینک از فاضلاب برای آبیاری مزارع سیب زمینی، باقاله، سیر و پیاز استفاده می شود که میزان آلودگی، املاح، فلزات سنگین و سموم این محصولات پس از آبیاری با فاضلاب در دست بررسی است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید