مشکل خشکی لب و ترک مزمن لب ها را هیچ فردی دوست ندارد و گاهی اوقات علی رغم تلاش ها و مراقبت هایی که داریم، این مشکل در ناحیه لب ها و دهان رخ می دهد.

علت پوسته پوسته شدن لب کمبود چه ویتامینی است؟
به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد آنلاین، در چنین شرایطی استفاده از مرطوب کننده های مختلف موجود در بازار می تواند به شما در تسکین ناراحتی و حس بد لب ها کمک کنند. با این حال فراموش نکنید که دریافت حجم کافی و مناسب ویتامین ها و مواد معدنی ضروری در رژیم غذایی روزانه می تواند به جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

خشکی لب نشانه چیست؟

اگر این مشکل شما در اثر کمبود مواد مغذی باشد، پوست حالت خشکی، ترک خورده و پوست پوست شده می گیرد، به خصوص در کناره های لب.

لب ها ممکن است سخت، ورم کرده و یا قرمز باشند. همچنین احتمال دارد زخم هایی در نواحی ترک خورده پوست پدیدار شوند.

علت پوسته پوسته شدن لب کمبود چه ویتامینی است؟

ویتامین های گروه B در این زمینه مهمترین مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گرفته شوند ، اما به هر حال هر کمبود مواد مغذی در بدن ممکن است مشکل ساز بوده و بهتر است هرچه زودتر حل شود. از جمله این موارد می توان به ویتامین سی ، ویتامین A، زینک، بیوتین، ویتامین B3، ویتامین ‌B12 و ویتامین ‌B6 اشاره کرد.

کمبود بیوتین (ویتامین ‌B7) در بدن

کمبود های مربوط به ویتامین های گروه ‌B (به خصوص بیوتین) منجر به بروز مشکلاتی در لب ها می شوند. به عنوان مثال، دانشگاه پزشکی مری لند اعلام کرده است دریافت حجم کمی بیوتین می تواند منجر به بروز مشکل خشکی پوست و ایجاد شکاف هایی در کناره های دهان شود.

برای جلوگیری از بروز این عوارض جانبی باید حتما روزانه میزان کافی بیوتین را در رژیم غذایی خود دریافت کنید. این میزان ۳۰ میکروگرم برای آقایان و بانوان بزرگسال و ۳۵ میکروگرم برای بانوانی که به نوزاد خود شیر می دهند اعلام شده است.

کمبود ویتامین ‌B12

کمبود این نوع ویتامین در بدن ، که معمولا رایج تر از کمبود بیوتین در افراد است ، یکی دیگر از علل مشکل خشکی و ترک مزمن لب ها به شمار می رود که به آن چلیتیس (cheilitis) نیز می گویند.

بزرگسالانی که در سنین بالاتری هستند ، سبزی خواران و افرادی که به خوبی ویتامین B12 را جذب نمی کنند در ریسک کمبود این ویتامین در بدن خود هستند.

به همین خاطر مصرف کردن غذا هایی که حاوی ویتامین B12  هستند بسیار ضروری است و همچنین در صورت داشتن مشکل خشکی و ترک لب ها حتما باید از فرد آزمایش خون گرفته شود. آقایان و بانوان بزرگسال حداقل به ۲.۴ میکروگرم از ویتامین   B12  در هر روز نیاز دارند.

ویتامین B-2

بدن شما به ویتامین B-2 یا همان ریبوفلاوین نیاز دارد تا بتواند مو ها، ناخن ها ، پوست و لب ها را سالم و در حالت شاداب خود حفظ کند. بدون داشتن ویتامین متوجه زخم هایی بر روی لب ها و در دهان خواهید شد.

می توان ویتامین B-2 را به کمک محصولات لبنی ، تخم مرغ ، لوبیا ، آجیل ، سبزیجات با برگ سبز و گوشت بدون چربی جذب کرد. بنابراین حتما این موارد را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

ویتامین B-3

بدون داشتن ویتامین B-3 یا همان نیاسین در بدن ، ممکن است لب های ترک خورده و خشک یا زبان و دهان قرمز و ورم کرده داشته باشید. کمبود ویتامین B-3 می تواند در برخی موارد منجر به بروز مشکل پوستی درماتیت شود.

نیاسین را می توان با افزودن گوشت گاو، ماهی تن، غلات و حبوبات ، شیر و سبزیجات حاوی برگ سبز به رژیم غذایی دریافت کرد.

ویتامین B-6

کمبود این ویتامین می تواند منجر به ترک خوردن کناره های دهان و همچنین مشکل پوستی درماتیت شود. ویتامین B-6 را می توان در غلات و حبوبات، انواع گوشت و سبزیجات حاوی برگ های سبز پیدا کرد. پس حتما این موارد را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

کمبود آهن

یکی دیگر از کمبود های غذایی و مواد مغذی که می تواند منجر به ترک خوردن و خشکی کناره های دهان شود ، کمبود آهن در افراد است. کمبود آهن با سایر عارضه‌های پوستی نیز مرتبط است. مثلا کمبود آهن و خارش پوست می‌تواند کاملاً‌ مرتبط به هم باشد.

دریافت حجم کافی از آهن در رژیم غذایی (یا از مکمل های مولتی ویتامینی) به شما در اجتناب از بروز مشکل خشکی پوست و لب ها کمک می کند و همچنین از خستگی ناشی از کمبود آهن به افراد کمک شایانی خواهد کرد.

آقایان و بانوانی که بیش از ۵۰ سال سن دارند باید روزانه ۸ میلی گرم آهن مصرف کنند و بانوان شیرده یا باردار باید روزانه ۱۸ میلی گرم آهن مصرف نمایند.

زینک

بدون داشتن زینک کافی در رژیم غذایی خود ، ممکن است مشکل ترک خوردن زبان و لب ها و همچنین سخت شدن و خشکی پوست را تجربه کنید. زینک در گوشت گوسفند، غلات و حبوبات، گوشت بوقلمون، لوبیا و دانه ها، ریکوتا و پنیر گودا وجود دارد.

فراموش نکنید مصرف بیش از حد زینک می تواند سمی و خطرناک باشد. ۱۰ تا ۲۵ میلی گرم زینک در هر روز می تواند مقدار امن و مناسبی باشد.

ویتامین A

اگر ویتامین A زیاد و بیش از حدی در رژیم غذایی خود دارید ممکن است مشکل خشکی پوست و لب ها را تجربه کنید. به احتمال زیاد در رژیم غذایی عادی خود به اندازه کافی ویتامین A را دریافت می کنید و بنابراین نیازی به استفاده از مکمل های مختلف نیست.

جلوگیری از کمبود مواد مغذی

بهترین راه جهت جلوگیری از بروز مشکل خشکی و ترک خوردن لب ها در اثر کمبود های مواد مغذی این است که رژیم غذایی متعادل و مملو از میوه ها ، سبزیجات ، غلات و حبوبات، غذاهای پروتئینی بدون چربی و چربی ها سالم داشته باشید.

اگر پزشکتان مصرف مولتی ویتامین های مکملی را پیشنهاد می کند حتما به شکل روزانه آن ها را مصرف کنید.

چگونه خشکی لب ها را از بین ببریم؟

با این که همه به خوبی می دانیم کمبود ویتامین ( به خصوص ویتامین های گروه B ) می تواند عامل اصلی بروز این مشکل در افراد باشد ، گاهی اوقات آب و هوای خشک دلیل اصلی این موضوع است.

برای درمان مشکل خشکی و ترک خوردن لب ها از بالم های لب یا مرطوب کننده های مخصوص به صورت روزانه استفاده کنید. آکادمی پوستی ایالات متحده آمریکا پیشنهاد می کند بالم لبی با SPF حدودا ۳۰ را انتخاب کنید تا لب ها سالم بمانند و ریسک بروز سرطان پوست کاهش یابد.

مراقبت از لب ها

از بالم لب حاوی مواد طبیعی استفاده کنید که لب ها و ناحیه دهان را مرطوب نگه می دارند. در این زمینه محصولات مناسب و خوبی در بازار در دسترس هستند که با بررسی محتویات آن ها می توان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

این محصولات فقط حکم یک پوشش برای لب ها را ندارند بلکه یک درمان اثبات شده و مناسب هستند.

سایر علل خشک شدن لب ها

با این حال باید بگوییم کمبود های ویتامینی تنها علت بروز خشکی و ترک خوردگی لب ها نیستند. ممکن است به دلایل مختلفی با این مشکل مواجه شویم.

هوای خشک و سرد می تواند عامل اصلی این مشکل در افراد باشد. پوشیدن دهان با کمک یک روسری یا پارچه زمانی که بیرون می روید و قرار دادن دستگاه مرطوب کننده فضا در داخل خانه از جمله مواردی هستند که در آب و هوای خشک به شما کمک می کنند تا از لب ها و پوست خود مراقبت کنید.

برخی از مواد شست و شوی صورت ، شامپو ها و خمیر دندان ها حاوی یک ماده خشک کننده به نام سدیم لوریل سولفات هستند که منجر به بروز خشکی و ترک خوردن لب ها می شود. دیگر موارد ممکن است حاوی الکل باشند که دیگر عامل خشکی لب ها و پوست به حساب می آید.

از خیس کردن لب ها با زبان اجتناب کنید

از همه مهمتر این نکته است که لیسیدن لب ها منجر به ترک خوردن بیشترشان می شود و اوضاع بهتر نخواهد شد. همچنین لب های خشک و ترک خورده ممکن است نشانه بیماری های پس زمینه ای مثل کم کاری تیروئید و پسوریازیس باشد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید