رشت؛ شهری هست که در شما انگیزه‌های درونی «لذت جویی» و «تجربی» رو برانگیخته می‌کنه. شهری که می‌طلبه در کوچه‌ها و پس کوچه‌هاش گم بشی و توی خیابون‌هاش پرسه بزنی. یکی از جاذبه‌های حسی این شهر بارونه و رشت به بارون‌های نقره‌ای، ریز و یکریزش شهرت داره.

۵ جای دیدنی رشت که شهر گردی‌تون رو کامل می‌کنه

سلام نو – سرویس گردشگری: اقلیم توی این شهر مثل هر شهر و دیار دیگه‌ای اثرش رو روی ساختمون‌ها و فضاهای شهری گذاشته، از این رو چه سفری با مقصد مشخص به این شهر داشته باشید چه سفری بدون مقصد مشخص حسابی از تجربه حضور در رشت و گشت و گذار در فضاهای مختلف اون کیف می‌کنید و سرشار می‌شید.
 در شهر رشت پیاده باشید یا سواره فرقی نمی‌کنه چرا که می‌تونید با تمام وجود زیبایی‌ها و عناصر محیطی این شهر رو ببینید، بشنوید، ببویید و احساس کنید. خیابون‌های رشت سرزنده، پر جنب و جوش و امن هستن و دسترسی محلی در اون‌ها به راحتی صورت می‌گیره. با بودن در بیرون و محله‌ها شاهد تعداد زیاد مردم در فضاهای این شهر و تعاملات اجتماعی بینشون می‌شید.

با رفتن به رشت ۵ فضا وجود داره که بهتره دیدنشون رو از دست ندید، میشه در هر کدوم از این فضاها ساعت‌ها وقت گذروند و تجربه‌ی حاصل از این وقت گذرونی رو جرعه جرعه نوشید.

۱- غروب‌های میدان شهرداری

میدان شهرداری رشت بیش از ۸۰ سال از احداثش می‌گذره و در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسیده، این میدان که در مرکز رشت قرار گرفته دسترسی خوبی از خیابان‌های شریعتی، علم الهدی و امام داره و مهم‌ترین و دیدنی‌ترین بناهای تاریخی رشت مثل ساختمان اداره پست، کتابخانه ملی ایران، هتل ایران و کاخ شهرداری با قرارگیری در اطراف میدان شهرداری انگار این جاذبه گردشگری رو در آغوش گرفتن و همین امر سبب شده تا اتمسفر عجیب و دلنشینی از دهه‌های گذشته بر فضای پیرامونی میدان حاکم بشه.

میشه از فروشنده‌های باحال یکی از دکه‌هایی که در میدان چایی می‌فروشن، چایی آلبالویی گرفت و روی نیمکت‌های سنگی و چوبی حوالی میدون نشست و پرواز پرنده‌ها رو تماشا کرد یا این که سوژه عکاسی مجسمه‌ای بی‌نظیر شد و به همین بهونه رشته خشکاری دست گرفت و لحظه‌ای غرق خوشمزگی این خوردنی ساده شد و لبخند زد. غروب‌های میدان شهرداری تو رو دعوت می‌کنه تا دست خودت یا یارت رو بگیری و با دل خوشی روی سنگ فرش‌های اون قدم بزنی و آواهای گوش نوازی رو بشنوی، بعد هم که حسابی کیفور شدی بری از دکه‌ای دیگه هر نوع کبابی که دلت می‌خواد بگیری و نوش جان کنی.

۵ جای دیدنی رشت که شهر گردی‌تون رو کامل می‌کنه

۲- بازار رشت، مکانی پر از الوان و آواز

بازار رشت بافتی تاریخی داره و ۱۴ کاروانسرای جذاب رو که به دوران قاجار و اوایل پهلوی برمی‌گردن به خودش متصل کرده. این بازار فعالیت خودش رو از ساعت ۸ صبح شروع می‌کنه و تا ساعت ۱۰ شب پویا و پر سر و صدا به قوت خودش باقیه. خیلی‌ها معتقدن اگر به رشت پر ماجرا و زیبا سفر کنید و از بازار سنتی اون دیدن نکنید، رشت‌گردی‌تون کامل نمی‌شه. این بازار مملو از رنگ و آوازهای شنیدنیه، توی اون می‌تونید صنایع دستی و انواع خوراکی‌های تازه و محلی رو تهیه کنید و کلی وقت با کیفیت بگذرونید.

برای رسیدن به بازار سنتی رشت می‌تونید به میدان شهرداری برید و بعد وارد خیابان امام خمینی بشید و از این طریق بدون واسطه با فرهنگ و مردم شگفت‌انگیز این منطقه بیشتر آشنا بشید. بازار بزرگ رشت متنوع و جذابه و در اون هر کاسبی به سبک و سیاق خودش آوازی سر می‌ده و به نحوی محصولش رو معرفی می‌کنه تا مشتری و خریدار جذب کنه و اجناسش رو به فروش برسونه. این بازار بخش‌های متفاوتی مثل طاقی بزرگ، طاقی کوچک، طاقی سعادت، کاروانسرای محتشم، کاروانسرای چینی چیان و ملک داره که هر کدوم از اون‌ها راسته فروش یک کالای مشخص هستن.

۵ جای دیدنی رشت که شهر گردی‌تون رو کامل می‌کنه

۳- خانه میرزا کوچک خان

خانه میرزا کوچک خان جنگلی فاصله‌ای ۱۰ دقیقه‌ای با میدان شهرداری رشت داره و می‌تونید خیابان سعدی و بعد خیابان استاد سرا رو به صورت پیاده طی کنید تا وارد خونه‌ای بشید که از قدمتی ۲۰۰ ساله داره و به لحاظ تاریخی و سیاسی ارزش زیادی رو شامل می‌شه. بازدید از این خونه شما رو نه تنها با نهضت جنگل آشنا می‌کنه، بلکه سبب می‌شه در معماری اصیل گیلانی قدم بزنید و سبک معماری اون دوران رو به خوبی ببینید. خانه میرزا کوچک خان یه بنای خاص و تاریخیه که در حال حاضر به موزه تبدیل شده و با رفتن به هر طبقه، اتاق و سالن اون می‌شه از نزدیک یک یک سندها و وسیله‌های جنبش جنگل رو از نظر بگذرونید و از اصیل بودن فضایی که درش خودتون رو قرار دادید حسابی کیف کنید.

برای گشت و گرد در دل این خونه‌ی تاریخی که حدود ۳۰۰ متر مربع مساحت داره، با توجه به کنجکاو بودن خودتون ۱ تا ۲ ساعت زمان در نظر بگیرید. مبلغ بلیط چندان قابل توجه نیست و عموما می‌تونید در بازه‌های ۸:۳۰ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۲۱ به سهل‌ترین حالت ممکن از خانه میرزا کوچک خان دیدن کنید و قطعا حس عجیبی داره که از ضلع شمالی میدان شهرداری به محله‌ای بیایید که افراد مشهوری مثل ابتهاج و نامجو در اون زندگی کردن. بازدید از این خونه در هر فصلی می‌تونه جذاب و شعف انگیز باشه، از این رو از پیشنهاد می‌کنیم حتما زمانی رو برای بودن در حیاط این خونه و تماشای بنا در برنامه‌تون بگذارید.

۵ جای دیدنی رشت که شهر گردی‌تون رو کامل می‌کنه

۴- آرامگاه دکتر حشمت

بعد از بازدید خانه میرزا کوچک خان حسابی با تاریخ و روند نهضت جنگل آشنا شدید و زمان مناسبیه تا به آرامگاه دومین فرد تأثیرگذار در این نهضت برید. ابراهیم حشمت که ملقب به سردار حشمت بوده به عنوان یکی از سران نهضت جنگل فعالیت می‌کرده و در شرق گیلان کارهای مهمی مثل تاسیس مدارس و احداث راه سیاهکل و لاهیجان انجام داده. آرامگاه دکتر حشمت در یکی از محله‌های قدیمی شهر رشت به نام چله خانه قرار داره و برای رسیدن به اون نیازه تا حدود ۱۱ دقیقه‌ای رو از خانه میرزا رانندگی کنید.

۵ جای دیدنی رشت که شهر گردی‌تون رو کامل می‌کنه

۵- باغ محتشم

باغ محتشم یا پارک شهر رشت از جمله فضاهای بی‌نظیر شهری هست که در دوران قاجار، حدود ۱۱۴ سال پیش احداث شده. این تفرجگاه زیبا و بزرگ در بخش جنوبی رشت و خیابان حافظ قرار داره و در دل خودش یک عمارت کلاه فرنگی با ویژگی‌ها منحصر به فرد و دیدنی جا داده، عمارتی تابستانی با تزئیناتی زیبا و با شکوه. با رفتن به باغ محتشم و قدم زدن زیر سایه‌ی درختان قدیمی اون به قطعه «باغ محتشم» با صدای خواننده بی بدیل گیلکی آقای ناصر وحدتی گوش بدید و حظ ببرید از دوره کردن خاطراتی که در رشت برای خودتون ساختید.

۵ جای دیدنی رشت که شهر گردی‌تون رو کامل می‌کنه

کد خبرنگار: ۲۶
۱۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • لیلای IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    40 8
    سلام....ممنون.. امی گیلان خوشگله خوشگله جان دله... قدمتون روچشم تشریف بیاریید
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      12 1
      دم شما گرم
    • علی IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      12 0
      سلام ممنون از مهمانوازی شما. واقعا همه شهرهای گیلان به ویژه رشت خیلی زیبا و گشت و گذار در بازار و خیابانها و تفرجگاه ها بسیار لذت بخش و نشاط آفرینه.
    • متین IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      14 0
      گیلانی جماعت عالین واقعا
  • رضا پرکاری IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    18 8
    خیلی عالی بود
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    25 7
    بی نظیرند
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    20 4
    خیلی‌ شهر رشت زیباست.افرین برشما
  • میر شجاع IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    16 1
    درود رشت جاهای دیدنی زیاد دارد که متاسفانه بدآن توجه نشده و میرآث فرهنگی در خوآب است حمامهای قدیمی و محله های اصیل و قدیمی فرآموش شده و در حال تخریب حمام و محله ساغریسازآن و خواهر امام و محله هایی چون پیر سرا و وو تا بخواهی زیاد است حیف حیف حیف افسوس که چه گویم که ناگفتنش بهتر است قلعه رودخان را هم که با آن معماری مسخره و ساخت غلط و فرستادن فاضل آب رستورانها و مغازه ها متاسفانه به گند کشیده اند
  • دانا IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    22 3
    رشت شهری قشنگ با مردمی خونگرم و مهربان.
  • علی رضائی IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    15 2
    سلام. 1سال رشت زندگی کردم. زندگی به معنای واقعی. چنان در حسرت اون ی یک سال هستم. که امکان پیش بیاد می خوام دوباره برگردم. چه روزهای قشنگی بود.......
  • همسفر IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    12 1
    همه جای گیلان عزیز قشنگه لطفا از شهر های دیگر گیلان نیز گزارش تهیه کنید
  • مصطفی IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    12 4
    مردم رشت هم با فرهنگ هستند، هم با شخصیت و شیک پوش و هم مهمان نواز. من که از وجودشان لذت بردم
  • حسن از ساغریسازان رشت IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    گیلان جان ای گیلان جان ای گیلان جان تی کوه و جنگل و دریای قوربان بنازم من تی نم نم وارشه رح تی کوهان سره سرگالشه رح امان خام بشم رشت خام بشم رشت بموم تا لنگرود می تاله برگشت این شعر بزبان گیلگی خوانده شده توسط خواننده معروف گیلان پور رضا و رشت شهری است که تازه ساعت 12 شب ببعد مردم برای خرید و کباب خوردن از خانه بیرون می آیند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید