محمد نادری ملقب به مملیکا؛ جهانگرد، عاشق و بلاگر سفره. در حال حاضر سفر الویت اول زندگیشه و تجربه‌های زیادی در سفر تنهایی، سفر گروهی، سفر ارزان و سفر با کوله پشتی داره، به نظرش اگر دنیا رو نگرده بیهوده زندگی کرده و معتقده با دیدن جاها، آدم‌ها و فرهنگ‌های مختلفه که می‌شه به خودشناسی و جهان‌شناسی رسید. مملیکا در سفری به کشور «کوبا» و پایتخت اون یعنی «هوانا»، ما رو با خودش همراه می‌کنه و از مردم و فرهنگ‌شون، طبیعت، ساختمون‌ها و تاریخ این کشور و شهر می‌گه.

روایت محمد نادری از سفر به کوبا، سفری با ماشین زمان

سلام نو – سرویس گردشگری: مملیکا از تصویر ذهنی و شناختش راجع به کوبای جذاب می‌گه: "من کوبا رو با چنتا چیز میشناسم. ماشین های کلاسیک رنگارنگ، ساختمانهای قدیمی رنگی، مردم مهمان نواز، طبیعت زیبا، حکومت کمونیستی و فقر مردم، سیگار برگ و فیدل کاسترو و چه گوارا. در سال ۱۴۹۲ این جزیره توسط کریستف کلمب کشف شد و ۴۰۰ سال به استعمار اسپانیا در آمد. در سال ۱۸۱۷ از جمعیت حدود ۶۰۰ هزار نفری، حدود ۳۵ درصد سیاهپوست برده بودن. اسپانیا از بومی های اینجا برای پیدا کردن طلا استفاده میکرده. بعد به خاطر بیماری عفونی اکثرا میمیرن و مجبور میشه از افریقا برده بیاره.

پس از جنگ اسپانیا و آمریکا، در راستای معاهده پاریس در ۱۸۹۸، کشورهای پورتوریکو، فیلیپین و گوام به امریکا داده میشن و اسپانیا از پادشاهی بر کوبا چشم پوشی میکنه. در سال ۱۹۰۲ از امریکا نیز جدا شده و جمهوری کوبا تشکیل میشه، اما امریکا هنوز در سیاست و اقتصاد کوبا مداخله داشته و دولت کوبا دست نشانده امریکا بوده. در این دوره، کشور کوبا حیاط خلوت امریکا میشه و سزمایه گذاری های زیادی انجام میشه. در واقع میشه گفت ماشین های خوشگل و ساختمانهای مجلل این کشور، باقی مانده اون دوران هست."

روایت محمد نادری از سفر به کوبا، سفری با ماشین زمان

اون در ادامه از آنچه کوبا تجربه کرده و شرایط سخت اقتصادیش بعد از فروپاشی شوروی می‌گه: "در سال ۱۹۵۹ انقلاب کوبا توسط فیدل کاسترو و رائول کاسترو و چه گوارا شکل میگیره. فیدل در زمان تبعید در کشور مکزیک با چه گوارا اشنا شده بود. سپس با یک گروه ۸۲ نفره به کوبا حمله چریکی میکنن و نهایت پیروز میشن. پس از اون، سیاست های کمونیستی و ضد امریکایی باعث میشه تحریم‌های شدیدی علیه کوبا وضع بشه و باعث بشه به کشور فقیری تبدیل بشه. تا حدود سال ۱۹۹۰ از حمایت شوروی برخوردا بوده ولی بعد از فروپاشی شوروی، اوضاع خیلی بدتر میشه و سخت‌ترین دوران اقتصادی رو تجربه میکنه."

روایت محمد نادری از سفر به کوبا، سفری با ماشین زمان

مملیکا با رفتن به پایتخت کوبا، این شهر رو خاص توصیف می‌کنه و با گشتن در هاوانا، انگار از طریق ماشین زمان به ۷ دهه گذشته سفر کرده. اون درباره مناطق مهم شهری هاوانا می‌گه: "شهر هاوانا انگار که در ۷۰ سال پیش گیر کرده. واقعا شهر خاصی هست. هاوانا پایتخت کوبا با حدود ۲ میلیون جمعیت هست. این شهر پس از کشف کوبا و قاره امریکا، به نقطه اتصال جهان جدید (قاره امریکا) و جهان قدیم (قاره اروپا) تبدیل شد و از آن برای انتقال محصولات با ارزش از امریکا به اروپا استفاده میشد. این شهر سه منطقه مهم داره. یک منطقه پولدارها و سفارتهای مختلف، یک منطقه معمولی و یک منطقه شهر قدیم هاوانا هست که خیلی توریستی است. مرکز تاریخی شهر به عنوان میراث جهانی ثبت در یونسکو شده است."

روایت محمد نادری از سفر به کوبا، سفری با ماشین زمان

مملیکا در نهایت از شاهد بودن رشد و توسعه در هاوانا با سفر کردن به این شهر می‌گه: "در قرن هفدهم توسعه بسیار زیادی داشت و ساختمانهایی با سبک اسپانیایی آن زمان و مصالح عمدتا بومی مثل چوب ساخته شد. در میانه قرن ۱۸ ام حدود ۱۷ هزار نفر جمعیت داشت که رتبه سوم قاره امریکا رو داشت. از لیما و مکزیکو سیتی کوچک‌تر بود اما از نیویورک پرجمعیت‌تر بود. در سال ۱۷۴۰ این شهر به بزرگترین و فعال ترین بندر کشتی سازی اسپانیایی ها و و یکه تاز در قاره جدید امریکا تبدیل شد.

در قرن نوزدهم هاوانا به یکی از مجلل ترین و زیباترین شهرهای روز دنیا تبدیل شد. در سال ۱۸۳۷ اولین خط راه آهن از این شهر تاسیس شد و کوبا ۵ امین کشور دارای راه آهن شد. بین سالهای ۱۹۰۲ پس از استقلال کوبا از امریکا تا سال ۱۹۵۹ که انقلاب کمونیستی رخ داد، این کشور شاهد رشد و توسعه زیادی بود که تبدیل به سومین کشور دارای طبقه پرجمعیت متوسط جهان و اولین در قاره امریکای لاتین شد. در این دوران هتل های مجلل، کازینوها و کلاب های شبانه زیادی برای توریست های عمدتا مرفه و سرمایه دار ساخته شد. پس از انقلاب سال ۱۹۵۹ توسط فیدل کاسترو و چه گوارا، شهر لاس وگاس امریکا جای این شهر رو گرفت و پاتوق امریکایی‌های سرمایه دار شد."

روایت محمد نادری از سفر به کوبا، سفری با ماشین زمان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید