سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: ناتو مدعی احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی است و خود را ائتلاف دفاعی می‌نامد، اما آنچه انجام می‌دهد دقیقا برعکس چیزی است که ادعا می‌کند.

چین خواستار عذرخواهی ناتو از افغانستان، عراق و سوریه شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه چین با اشاره به تاکید صربستان مبنی بر لزوم عذرخواهی ناتو از این کشور بخاطر بمباران هایی که در زمان جنگ یوگسلاوی انجام داد، گفت: ناتو باید نه تنها از صربستان، بلکه باید افغانستان، عراق، سوریه، لیبی و ... هم عذرخواهی کند.

به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه چین، سخنگوی ژائو لیجیان وزیر امور خارجه این کشور در نشست خبری، در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر کشور صربستان مبنی بر لزوم عذرخواهی ناتو از این کشور برای بمباران جمهوری فدرال یوگسلاوی، گفت: این مقام صربستان حرف خوبی زده است و سخنان او، حرف دل بسیاری از کشورهای دیگر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد: ناتو برای عذرخواهی فقط به صربستان مدیون نیست. در دهه های گذشته، ناتو به رهبری آمریکا از مداخله بشردوستانه به عنوان ابزار و بهانه ای برای آغاز جنگ کوزوو، مداخله در عراق، لیبی و سوریه و توجیه اشغال ۲۰ ساله خود در افغانستان استفاده کرد. آمارهای اولیه نشان می دهد که جنگ هایی که ناتو پس از سال ۲۰۰۱ به راه انداخت یا در آن شرکت کرد، دست کم به کشته شدن ۹۰۰ هزار نفر از جمله ۴۰۰ هزار غیرنظامی و همچنین آواره شدن ده ها میلیون شهروند از کشورهای مختلف، منجر شده است. ناتو مدعی احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی است و خود را ائتلاف دفاعی می نامد، اما آنچه انجام می دهد دقیقا برعکس چیزی است که ادعا می کند.

وزیر امور خارجه چین با اشاره ضمنی به تحرکات اخیر ناتو برای همراه کردن برخی کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه ازجمله ژاپن، کره جنوبی، نیوزیلند و استرالیا با خود، گفت: ناتو در تلاش است تا بحران و تقابلی را که در اروپا ایجاد کرده را در آسیا و اقیانوسیه نیز تکرار کند. این یک پیشروی هشدار دهنده است. کشورهای منطقه و جامعه بین المللی باید هوشیار باشند و قاطعانه به این تحرکات ناتو «نه» بگویند.

واکنش چین به تحولات ازبکستان 

ژائو لیجیان، درباره حوادث اخیر در شهر نوکوس مرکز منطقه قاراقالپاقستان در کشور ازبکستان اظهار داشت: چین به عنوان همسایه، دوست و شریک استراتژیک ازبکستان، از دولت ازبکستان برای حفظ ثبات ملی حمایت می کند و معتقد است که تحت رهبری رئیس جمهور «شوکت میرضیایف»، ازبکستان آرامش و وحدت را حفظ خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید