مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ترکیه برای نابودی هرگونه تهدیدی که از سوی سوریه متوجه آن می‌شود هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهد.

آمریکا و روسیه حق دخالت درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه را ندارند

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از تارنمای «روسیاالیوم» نوشت: چاووش اوغلو تلاش های روسیه و آمریکا برای منصرف کردن ترکیه از انجام عملیات نظامی در شمال سوریه را مردود دانست و تاکید کرد که کشورش «آنچه لازم باشد» را انجام خواهد داد.

چاووش اوغلو که با شبکه NTV (ان تی وی) کشورش مصاحبه می کرد، گفت که ترکیه بارها نارضایتی خود را از کمک های آمریکا به YPG (یگان های مدافع خلق سوریه) ابراز کرده است.

وی ادامه داد که وقتی صحبت از امنیت ملی می شود، مهم نیست که این و آن چه می گویند، بنابراین ترکیه آنچه را که لازم است در چارچوب قوانین بین المللی انجام می دهد.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه روسیه و آمریکا حق ندارند در این باره به ترکیه چیزی بگویند، اظهار کرد که ما از اقدام های روسیه ناراضی هستیم و این را شفاف اعلام می کنیم.

چاووش اوغلو تاکید کرد که ترکیه برای نابودی هرگونه تهدیدی که از سوی سوریه متوجه آن می شود هیچ تردیدی به خود راه نمی دهد.

مقام های بلندپایه روسیه و آمریکا پیش از این در اظهارات رسمی خود چندین بار مخالفت خود را با انجام عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اعلام کردند و از آنکارا خواستار در پیش گرفتن راه حل مسالمت آمیز برای اوضاع سوریه شده بودند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران هم خواستار خویشتنداری ترکیه و  حل و فصل مشکلات آنکارا - دمشق از طریق دیپلماسی و گفت و گوی سیاسی است.

«حسین امیر عبداللهیان» که اوایل هفته جاری به سوریه سفر کرد، گفت که نگرانی‌های ترکیه را در مورد مسائل امنیتی درک می‌کنیم و قویا مخالف هرگونه اقدام نظامی با هر توجیهی هستیم و برای حل سوء تفاهمات موجود بین ترکیه و سوریه از طریق دیپلماسی و گفت‌وگوی سیاسی تلاش می‌کنیم.

در روزهای اخیر مقام های ترکیه بارها از احتمال آغاز دور جدید حملات به شمال سوریه و اعلام آمادگی در این خصوص سخن گفته اند و این اظهارات نگرانی هایی را در ارتباط با شعله ور شدن دوباره درگیری ها در شمال سوریه بین طرف های مختلف حاضر در آن و بروز مشکل برای مردم این مناطق ایجاد کرده است.

سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ درگیر توطئه چند وجهی از سوی دشمنان خود نظیر اسرائیل و آمریکا با همراهی برخی از همسایگان در چهار سوی این کشور بوده است که در سال های اخیر تا حدودی فروکش کرده ولی برخی زمینه ها برای آغاز دوباره درگیری ها مانند ادامه اشغال مناطق شمالی این کشور از جمله استان ادلب از سوی تروریست های مورد حمایت کشورهای غربی و وجود گروه های مسلح وجود دارد.

«رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اوایل خرداد گذشته گفته بود: همان گونه که همیشه می‌گویم، روزی آنها را [گروه پ. ک. ک و شاخه‌های آن] را در شمال سوریه غافلگیر خواهیم کرد و باید این جنگ را انجام دهیم.

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که به زودی اقدامات مربوط به بخش باقی مانده برای ایجاد مناطق امن در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه را آغاز خواهیم کرد.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه والحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید