پرسش اینجا است که ادبیات صرفا سلبی مسئولین مختلف در مسئله حجاب چه نسبتی با صحبت‌های رهبری دارد؟ خروجی این برخوردها آن چیزی است که رهبر انقلاب به عنوان سیاستگذار و ریل‌گذار نظام می‌خواهند؟ آیا گشت ارشاد به شکل فعلی واقعا به بهبود وضع حجاب منجر می‌شود؟

از گشت ارشاد تا مرخصی بدون حقوق بدحجاب‌ها؛ این جذب حداکثری است؟

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: با شروع تابستان بحث گشت ارشاد داغ‌تر از همیشه در حال دنبال شدن است. در بسیاری از معابر مشهور تهران گشت ارشاد به چشم می‌خورد، به چشم خوردنی که حکایت از عزم جدی دولت و نیروی انتظامی در برخورد با بدحجابی دارد. اما اگر فکر می‌کنید برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی به گشت ارشاد و تهران خلاصه می‌شود سخت در اشتباه هستید.

در مشهد معاون دادستان این شهر با ارسال نامه‌ای به فرماندار خواستار ممنوعیت ارائه خدمات به افراد بدحجاب در اداره‌ها و بانک‌ها در این استان شده‌است. اسماعیل رحمانی توضیح داده است: «در این‌باره مدیران و رؤسای اداره‌ها و بانک‌ها موظف هستند به افرادی که بدون حجاب شرعی در اداره‌ها و ... حاضر می‌شوند، خدمتی ارائه ندهند.»

قرارگاه ۲۱ تیر خراسان رضوی هم که به طور ویژه روی مسئله حجاب کار می‌کند ظاهرا ابلاغیه‌ای صادر کرده که به جز پوشش زنان به پوشش مردان هم پرداخته و گفته آقایان نباید از کروات، پاپیون و سایر نمادهای غربی، تی‌شرت، پیراهن تنگ و کوتاه، لباس‌های بدن‌نما و وصله‌دار، طلا و زیورآلات، شلوارهای زاپ‌دار و... استفاده کنند. به گزارش ایسنا مسئله دیگری که ظاهرا مورد توجه این قرار گاه گرفته عدم استفاده از عکس‌های غیرمجاز و بدون پوشش اسلامی در فضای مجازی به‌ عنوان عکس پروفایل است.

در قم روابط عمومی سپاه این استان از پاکسازی و نظارت بر قهوه‌خانه‌های سنتی و کافه‌های پر آسیب توسط ۹ تیم متشکل از پلیس اماکن، قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر ثارالله و قرارگاه ۱۹ دی خبر داد. در این اقدام ۳ کافه متخلف پلمپ شدند.

در فارس محمدهادی ایمانیه، استاندار این استان، به سازمان‌ها و ادارات تا پایان تیرماه برای برطرف کردن مسائل مرتبط با حجاب و پوشش و رفع ایرادات احتمالی مهلت داد و گفت کسانی که نمی‌توانند در چارچوب حرکت کنند، بروند مرخصی بدون حقوق بگیرند تا زمانی که بتوانند به قوانین احترام بگذارند. او تاکید کرد که هرچه در دین خدا گفته شده از سر دلسوزی برای مردم است و اگر تذکری هم داده می‌شود برای جلوگیری از تباهی‌هاست.

اقداماتی که گفته شد هر چند در ظاهر قرار است به تقویت عفاف و حجاب منجر شود، ولی به نظر می‌رسد شیوه برخورد سخت و گاه چَکّشی که درباره حجاب در پیش گرفته شده در نهایت نتیجه خوشایندی در پی نخواهد داشت.

برای درک میزان سخت و اشتباه بودن برخوردها و نگاه‌های مسئولین دولتی و اختلاف آن با نگاه مسئولین ارشد کشور بد نیست خاطره‌ای از آیت‌الله خامنه‌ای را مرور کنیم. رهبر انقلاب اسلامی در ۱۹ مهر سال ۱۳۹۱ در مصلی امام خمینی بجنورد و در دیدار با علما و روحانیون خراسان شمالی با تاکید بر مسئله مدارا با مردم می‌گویند:

بعضی از همینهائی که در استقبالِ امروز بودند و شما - هم جناب آقای مهمان‌نواز، هم بقیه‌ی آقایان - الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانمهائی بودند که در عرف معمولی به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد میریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ی به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهای این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا زیدا هر آنچه گوئی هستم / آیا تو چنان که مینمائی هستی؟». ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم میکند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید.

پرسش اینجا است که ادبیات صرفا سلبی مسئولین مختلف در مسئله حجاب چه نسبتی با صحبت‌های رهبری دارد؟ خروجی این برخوردها آن چیزی است که رهبر انقلاب به عنوان سیاستگذار و ریل‌گذار نظام می‌خواهند؟ آیا گشت ارشاد به شکل فعلی واقعا به بهبود وضع حجاب منجر می‌شود؟

اگر اصل بر این باشد که حجاب فراسوی قانون یک مسئله ایمانی است و بعد قانونی آن باید تقویت کننده بعد ایمانی آن باشد، باید پرسید که آیا اقدامات اخیر و ادبیات چَکّشی برخی مسئولین به تقویت ایمان مردم منجر می‌شود؟

رهبر انقلاب در دیداری که ۲۷ مرداد ماه سال ۱۳۸۹ با کارگزاران نظام داشتند از زاویه‌ای دیگر به مسئله جذب حداکثری اشاره می‌کنند و می‌گویند: انسان‌ها از لحاظ ایمان در یک حد نیستند. ما در بین خودمان آدم‌هایی داریم ضعیف‌الایمان، آدم‌هایی داریم که ایمانشان قوی‌تر است. باید راه بیائیم. نمی‌شود ضعیف‌الایمان را دفع کرد.

اگر متر و میار در عملکرد دولت انقلابی، ستادهای مختلف و مسئولان کشور سخنان رهبری است که اقدامات اخیر عموما برخلاف سخنان آیت‌الله خامنه‌ای است. اگر مترو و معیار قانون است که اساسا تشویق به خدمات ندادن به شهروندان بر اساس نوع حجاب خلاف قانونی اساسی است. پس بهتر است مسئولان هر چه زودتر فکری به حالا این اقدامات پرضررِ بی‌فایده کنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید