آلاینده‌ها می‌توانند در تشدید یا بروز عفونت‌های پوستی، ریزش مو، آکنه اثرگذار باشد بنابراین باید تا جایی که امکان دارد در روزهایی که غلظت آلاینده‌ها بالاست از تردد غیرضروری اجتناب کنید.

هشدار مهم؛ ریزگردها موجب ریزش مو و آکنه می‌شوند

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، استاد پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این‌که ریزگردهایی که باعث آلودگی هوا شده اثرات مخربی بر پوست دارند راهکارهایی را بیان کرد که با رعایت آن‌ها می‌توان از آثار مخرب آلودگی‌های محیطی بر پوست کاست.

رضا رباطی استاد پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ریزگردها و گرد و غباری که باعث آلودگی هوا شده اثرات مخربی بر پوست دارند، اظهار کرد: آلاینده‌های محیطی خصوصا در زمان تشدید آلودگی می‌توانند بر سلامت پوست اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه پوست خارجی‌ترین ارگان بدن است که وسعت قابل توجهی نیز دارد، افزود: میزان مواجهه پوست با آلاینده‌های محیطی خصوصا در درازمدت می‌تواند از نظر سلامت پوست زیانبار باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه با تاکید بر این‌که به لحاظ عملکردی آلودگی هوا و غلظت آلاینده‌ها تاثیراتی بر عملکرد طبیعی پوست دارند، هشدار داد: افت عملکرد حفاظتی پوست و افزایش نفوذپذیری یکی از مهم‌ترین اثرات ریزگردها و آلودگی هواست.

رباطی ادامه داد: اختلال در عملکرد حفاظتی پوست می‌تواند طیف وسیعی از بیماری‌ها را ایجاد یا بیماری‌های زمینه‌ای پوستی را تشدید کند.

ریزگردهایی که اگزما را تشدید می‌کنند

وی با بیان اینکه انواع حساسیت‌های پوستی یا ضایعات اگزمایی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی ناشی از آلودگی هوا و ریزگردهاست، ادامه داد: ضایعات اگزمایی در افرادی که زمینه ابتلا به این بیماری را دارند در زمان بروز آلودگی هوا تشدید می‌شود.

به گفته این استاد پوست و موی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تشدید یا عود و حتی بروز بیماری‌های پوستی در زمان آلودگی هوا می‌تواند گروه‌های حساس خصوصا کودکان را بیشتر تهدید کند.

خشکی شدید پوست، خارش و قرمزی بخشی از نمای بالینی حساسیت‌های پوستی بر اثر آلودگی هوا و ریزگردهاست که این عضو هیأت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد.

اثر مستقیم مدت‌زمان مواجهه و غلظت آلاینده در ایجاد ضایعه‌های پوستی

رباطی توصیه کرد: در روزهایی که غلظت آلاینده‌ها و ریزگردها بالاست از تردد طولانی در فضای باز و آلوده خودداری کنید چرا که مدت‌زمان مواجهه و غلظت آلاینده‌ها در بروز ضایعات پوستی اثر دارد.

وی ادامه داد: اگر برای مدت طولانی در معرض آلاینده‌های محیطی و ریزگردها قرار گرفتید با شست‌وشوی پوست تراکم آلودگی را در سطح پوست کاهش دهید.

استفاده از ترکیبات حفاظتی پوست توصیه دیگر این عضو هیأت علمی دانشگاه برای کاهش آثار مخرب آلودگی‌های محیطی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: ضدآفتاب‌ها و مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند در جلوگیری از بروز و عود ضایعات پوستی در برابر آلودگی هوا کمک‌کننده باشد.

رباطی با بیان این که آلودگی هوا و ریزگردها تنها بر سیستم تنفسی اثر ندارند و می‌توانند سایر مشکلات پوستی نیز ایجاد کنند، ادامه داد: حتی این آلاینده‌ها می‌توانند در تشدید یا بروز عفونت‌های پوستی، ریزش مو، آکنه اثرگذار باشد بنابراین باید تا جایی که امکان دارد در روزهایی که غلظت آلاینده‌ها بالاست از تردد غیرضروری اجتناب کنید.

وی استفاده از شوینده‌های مناسب و ملایم، ضدآفتاب و مرطوب‌کننده را در روزهایی که هوا آلوده است مورد تاکید قرار داد و افزود: به محض مشاهده ضایعات پوستی به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید