امروز دیگر خواص روغن زیتون برای معده بر هیچ کس پوشیده نیست. حداکثر اثربخشی روغن زیتون بر حفظ سلامت دستگاه گوارشی قابل تشخیص است.

فواید مصرف روغن زیتون برای معده

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، خواص روغن زیتون برای معده تنها قسمت کوچکی از فواید این روغن برای سلامتی است که بصورت علمی به آن پرداخته ایم. به لطف تحقیقات بی شمار، امروز دیگر خواص روغن زیتون برای معده بر هیچ کس پوشیده نیست. حداکثر اثربخشی روغن زیتون بر حفظ سلامت دستگاه گوارشی قابل تشخیص است.

بر اساس تحقیقات متعدد، تند غذا خوردن درست به اندازه مصرف غذای چرب ممکن است سوزش معده و بعلاوه، بازگشت اسید به مری را به دنبال داشته باشد. به طور کلی، سوزش سر دل به علت بالا بودن میزان اسید در بدن رخ می دهد. در این مرحله، بدن از طریق ترشحات اسید معده در تلاش است تا مواد غذایی ناسالم را هضم کند.

پیش‌ از این، مطالعه ای حول خواص روغن زیتون برای معده در مجله Gracas y Aceites و در سال ۲۰۰۴ به چاپ رسید. تحقیقات مجله Gracas y Aceites با هدف بررسی نقش چربی و روغن در رژیم غذایی انسان انجام گرفت. این مطالعه نشان داده است که مصرف روغن زیتون تصفیه نشده و یا اصطلاحاً، روغن زیتون فرابکر (فوق بکر) نقش موثری بر کاهش ترشح اسید معده دارد.

مصرف روغن زیتون فرابکر از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری می کند و سرانجام، خطر رفلاکس معده را کاهش می دهد. در اثر مصرف روغن زیتون فرابکر، محتویات معده به آهستگی و تدریجی وارد اثنی عشر می شود. بنابراین، احساس سیری به فرد دست می دهد. علاوه بر این، فرد فرآیند هضم و جذب غذا را به نحو ایده آل تری تجربه می کند.

چرا افراد روغن زیتون را به تنهایی می نوشند؟

خواص روغن زیتون برای معده از جمله دلایل محبوبیت مصرف این ماده غذایی باارزش شمرده شده است. با این حال، روغن زیتون به دلیل دارا بودن فواید سلامتی بی شمار شناخته می شود. روغن زیتون غالباً به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مطرح شده است. مصرف این روغن بعضاً از بدن در برابر ابتلا به برخی انواع بیماری مزمن پیشگیری خواهد کرد.

در این میان، برخی افراد معمولاً از روغن زیتون جهت تهیه چاشنی غذا و بعلاوه، سرخ کردن مواد غذایی بهره می برند. این در حالی است که برخی دیگر از افراد متقابلاً بر این تصورند نوشیدن روغن زیتون به تنهایی باعث بهره وری از حداکثر فواید سلامتی این ماده غذایی غنی می شود.

بر اساس شواهد موجود، برخی از ساکنان مناطق اقلیم مدیترانه ای به طور روزانه و بر حسب عادت ۴/۱ فنجان (معادل ۶۰ میلی لیتر) روغن زیتون می نوشند. ممکن است نوشیدن روغن زیتون در راستای حداکثر بهره وری از خواص ضد التهابی و پیشگیری از ابتلا به برخی انواع بیماری مزمن موثر واقع شود.

خواص روغن زیتون برای معده بیشتر معطوف به خاصیت التیام بخشی آن است. مصرف روغن زیتون به سم زدایی بدن انجامیده و اقدامات موثری در راستای کاهش وزن و تناسب اندام انجام می دهد.

به طور خلاصه، برخی از افراد معتقدند که نوشیدن روغن زیتون فوق بکر نسبت به افزودن آن در یک وعده غذایی مزایای سلامتی بیشتری دارد. این در حالی است که هیچ گونه تحقیقاتی مبتنی بر تایید این ادعا صورت نگرفته است.

خواص روغن زیتون برای معده با نوشیدن آن

به طور عمومی، مصرف روغن زیتون به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی سالم توصیه شده است. افراد از طریق مصرف مقادیر معمول روغن زیتون قادرند از مزایای سلامتی بی شماری بهره مند شوند. با این حال، هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که افراد را به سوی مصرف مازاد روغن زیتون سوق بدهد. در واقع، مشخص نیست که مصرف مازاد روغن زیتون مزایای سلامتی بیشتری نسبت به مصرف مقادیر توصیه شده داشته باشد و یا خیر.

مطالعات بی شماری مزایای پیروی از یک رژیم غذایی سالم غنی از روغن زیتون را به اثبات رسانده است. در مقابل، مطالعات محدودی نوشیدن روغن زیتون را به افراد توصیه کرده است. علاوه بر این، احتمال می رود نوشیدن مازاد روغن زیتون رژیم غذایی سالم را به رژیم غذایی ناسالم تغییر بدهد.

بنابراین، بهره وری از خواص روغن زیتون برای معده در صورت مصرف مقادیر معین امکان پذیر می باشد. در صورت مصرف بیش از حد چربی و کالری مورد نیاز روزانه، احتمال مضرات روغن زیتون بیشتر از فواید سلامتی آن است.

چقدر روغن زیتون فرابکر بنوشیم تا معده خود را درمان کنیم؟

با توجه به مطالعات Predimed که نخستین بار در مجله پزشکی نیوانگلند طی سال ۲۰۱۳ منتشر شد، هر فرد به طور روزانه باید حدود ۴۰ میلی لیتر روغن زیتون فرابکر مصرف نماید.

تا به حال، هیچ شواهد علمی مبتنی بر فواید خوردن روغن زیتون ناشتا در دسترس نیست. علیرغم این موضوع، افراد قادرند یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را به صورت ناشتا مصرف نمایند. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حدوداً معادل ۵۰ میلی لیتر می باشد.

به طور کلی، بهره وری از خواص روغن زیتون برای معده متوجه مصرف روزانه ۸ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر است. مصرف کنندگان قادرند این مقدار توصیه شده را قبل و یا حین غذا خوردن میل نمایند. در این صورت، مقدار مصرفی روغن زیتون به حد مطلوب خود خواهد رسید.

آیا نوع روغن زیتون در میزان اثربخشی آن موثر است؟

بهره جویی از خواص روغن زیتون برای معده می تواند تحت تاثیر نوع این ماده غذایی نیز باشد. ضروری است که حتماً از با کیفیت ترین و مرغوب ترین نوع روغن زیتون فوق بکر استفاده شود. روغن زیتون فوق بکر باکیفیت و مرغوب حاوی غلظت بالاتری از آنتی اکسیدان های طبیعی و پلی فنول ها می باشد.

جدا از این، روغن زیتون فوق بکر با درجه کیفی بالا از طعم بی نظیری برخوردار است. طعم تند و تلخ روغن زیتون فوق بکر همراه با غلظت بالاتری از ریز مغذی ها قادر است با بافت نرم این چربی تک اشباع نشده مقابله کند. به عبارت دیگر، طعم روغن زیتون فوق بکر مرغوب حواستان را حسابی پرت خواهد کرد تا بتوانید این قاشق های غذاخوری را با لذت بیشتری مصرف نمایید.

۸ قاشق غذاخوری روغن زیتون بخورید تا هیچ وقت مریض نشوید!

در صورت آنکه شما به نوع خاصی از بیماری مبتلا هستید، حتماً از دستورالعمل پزشک معالج خود پیروی کنید و نظرات پزشک متخصص را درباره خواص روغن زیتون برای معده جویا شوید. با وجود این، همچنان شواهد علمی کافی در خصوص فواید سلامتی روغن زیتون فرابکر وجود دارد. مهم نیست روغن فرابکر ناشتا و یا همراه با وعده های غذایی میل شود.

در دو صورت فوق، مصرف کنندگان قادرند از فواید سلامتی روغن زیتون بهره ببرند. علیرغم آنکه مصرف روغن فرابکر یک راه حل برای تقویت معده شمرده شده، ولیکن، هیچ گونه مطالعه ای محدود کردن وعده‌های غذایی را مبتنی بر مصرف روغن زیتون، آجیل و دانه های روغنی توصیه نکرده است.

همان طور که گفته شد، مطالعات Predimed فواید سلامتی روغن زیتون را برای حفظ سلامت قلب و عروق به اثبات رسانده است. با این حال، حفظ سلامت قلب و عروق در گروی پیروی از سبک زندگی سالم می باشد و مصرف روغن زیتون تنها یک تکه از این پازل به هم ریخته است.

بر اساس مطالعات انتشار یافته در PubMed، مصرف روغن زیتون فرابکر ترشح اسید معده را کاهش می دهد، ترانزیت روده ها را تحریک می کند، جذب مواد مغذی را افزایش می دهد و از طریق خواص ضد التهابی به التیام بخشیدن معده کمک موثری می کند.

خواص روغن زیتون برای معده می تواند از ابتلا به سرطان نیز پیشگیری نماید. روغن زیتون فرابکر با دارا بودن تیروزول و هیدروکسی تیروزول از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کند. بنابراین، مصرف روغن زیتون می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان مرتبط با دستگاه گوارش را کاهش بدهد.

علاوه بر این، روغن زیتون بکرینا از فواید سلامتی برای تقویت کبد و کیسه صفرا برخوردار می باشد. در واقع، افراد از طریق مصرف روغن زیتون قادرند عملکرد کیسه صفرا بهبود بدهند. تحریک عملکرد کیسه صفرا باعث کاهش تشکیل سنگ های صفراوی و در نتیجه، تقویت دستگاه گوارش می شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید