زبان ترکی، ۱۵ امین زبان زنده دنیاست و حتی در آلمان به عنوان دومین زبان فراگیر شناخته شده است. این مسئله از حجم بالای مهاجرانی‌ست که در این کشور زندگی می‌کنند. 

آموزش زبان ترکیه‌ای با تلفظ + دانلود فیلم آموزش زبان ترکیه‌ای

آموزش زبان ترکیه‌ای با تلفظ چیزی‌ست که این روزها با توجه به فراگیر شدن مهاجرت به ترکیه، در میان ایرانیان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. درواقع حتی اگر صرفا برای تفریح و گردش به ترکیه میروید، آشنایی با این زبان برای شما بسیار کاربردی خواهد بود. اصلی‌ترین دلیل گفته ما هم این است که مردمان ترکیه، تماما به ترکی صحبت میکنند و حتی اگر بخواهید با آنها به زبان انگلیسی هم صحبت کنید، کارتان راه نخواهد افتاد!

دلایل مختلف دیگری هم برای یادگیری زبان ترکیه‌ ای وجود دارد؛ اعم از اینکه دید شما نسبت به جهان گسترده‌تر می‌شود، با فرهنگ آنها آشنا شده، تفاوت‌ها را درک خواهید کرد و از طرفی راحت‌تر از هر زمان دیگری به زندگی در آن مشغول خواهید شد. چه بسا که از این طریق فرصت‌های شغلی متنوع‌تری را هم بدست خواهید آورد.

با توجه به تمامی این تفاسیر؛ اگر میخواهید آموزش زبان ترکی، آن هم با تلفظ کامل را بیاموزید، در وهله اول یک جستجوی کوچک در فرادرس انجام دهید. مطمئنا آموزش‌های بسیار مفید و کاربردی را پیدا خواهید کرد. با این حال در ادامه این مقاله قصد داریم برخی از نکاتی که به شما در آموزش بهتر این زبان دوست داشتنی و کاربردی کمک خواهد کرد را بگوییم.

آموزش زبان ترکیه ای

زبان ترکی جزء قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا به حساب می‌آید و قدمتی به وسعت تاریخ دارد! بگونه‌ای که حتی برخی از زبان شناسان ردپایی از این زبان را در کتیبه‌های کشور مغولستان نیز پیدا کرده‌اند. البته باید این نکته را در همین ابتدا متذکر شویم که منظور از زبان ترکی، ترکی رایج در کشور ما نیست! زبان ترکی استانبولی زبان گفتاری کشورهای اروپای شرقی و آسیای جنوبی است که شباهت آن به زبان بلغاری اغلب افراد را در شناسایی آن به شک می‌اندازد.

گویش‌های بسیار متنوعی هم در آن دیده می‌شود که تفاوت این گویش‌ها، افراد را در زمان آموزش و یادگیری با چالش مواجه می‌کند. اما اجازه دهید آماری را ارائه دهیم؛ اینکه تقریبا در حال حاضر ۷۱ میلیون نفر از مردم جهان زبان مادری‌شان، ترکیه‌ای است و ۱۷ میلیون نفر این زبان را به عنوان زبان دوم خود معرفی می‌کنند!

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که آموزش زبان ترکیه‌ای با تلفظ را دنبال می‌کنید، در ابتدا باید ساختار این زبان را بشناسید. در ادامه شما را با این ساختار آشنا خواهیم کرد.

آموزش زبان ترکیه‌ای با تلفظ + دانلود فیلم آموزش زبان ترکیه‌ای

آشنایی با ساختار زبان ترکیه ای

شناخت ساختار زبان ترکیه‌ ای کمک می‌کند تا در زمان کوتاهتری آن را بیاموزید و به شکل کاملا درست استفاده کنید.

*جنسیت: زبان ترکی هیچگونه جنسیتی ندارد. درواقع میتوان آن را به زبان فارسی شباهت داد. حتی ضمیر سوم شخص مفرد آن نیز برای جنس مونث و مذکر به شکل یکسان مورد استفاده قرار میگیرد.

*حالات دستوری: حالت دستوری ساختار زبان ترکی برای اسامی به ۶ بخش تقسیم می‌شود:

  • اسمی
  • ملکی مفعولی غیرمستقیم
  • ملکی مستقیم
  • مکانی
  • مفعولی

هرکدام از این حالات، پسوند مخصوص به خود را دارد و به ریشه اسم وصل می‌شود تا یک کلمه معنادار را بسازد.

*صرف فعل: در آموزش زبان ترکیه‌ای با تلفظ، صرف فعل را همانند زبان فارسی و انگلیسی به شکل زیر انجام می‌دهند. ریشه فعل + نشانه زمان ساز + پسوند فاعلی

*ساختار جمله: در ساختار زبان ترکی، برای ساخت جمله از فرمول فاعل، مفعود و فعل استفاده می‌شود. البته با توجه به حالت‌های دستوری مختلف، جایگاه واژه‌ها قابل تغییر است.

حرف اضافه: در زبان ترکیه ای، حرف اضافه دقیقا بعد از اسم و به مانند پسوند می‌آید.

*حالت منفی: منفی کردن زبان ترکیه ای به دو شکل انجام میگیرد. یعنی زمانی که جمله شما اسنادی‌ست، باید از فعل کمکی degil استفاده کنید. این فعل نیز قابل صرف کردن است. اما زمانی که قصد منفی کردن فعل اصلی را دارید، باید به سراغ پسوند me بروید. این پسوند در جواب سوالات بله/خیر است.

با توجه به مواردی که از ساختار زبان ترکیه ای برای شما گفتیم؛ مطمئنا متوجه شده‌اید که این زبان شباهت بسیار زیادی به زبان فارسی دارد. پس نیازی نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید، شروع یادگیری و آموزش زبان ترکیه ای در صورتی که با تمرین و تکرار همراه شود، در کوتاه‌ترین زمان ممکن میسر خواهد بود.

چرا زبان ترکی یاد بگیریم؟

هرکس به یک دلیل خاص تصمیم به یادگیری زبان ترکی میگیرد، بیایید تا برخی از این دلایل را به شما بگوییم.

زبان ترکی، ۱۵ امین زبان زنده دنیاست و حتی در آلمان به عنوان دومین زبان فراگیر شناخته شده است. این مسئله از حجم بالای مهاجرانی‌ست که در این کشور زندگی می‌کنند. آموزش زبان ترکیه‌ای با تلفظ دریچه‌های جدیدی را به روی شما باز می‌کند، مثلا شما میتوانید با افراد ساکن در کشورهایی نظیر ازبکستان، تاتار، قرقیزستان، قزاقستان و غیره ارتباط نزدیکی برقرار کنید. از طرفی ترکیه به عنوان ۱۶ امین اقتصاد فعال جهان و موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب یک فرصت مناسب برای افراد است تا رشد و ترقی را تجربه کنند. فرصت‌های شغلی بسیار جذاب و هیجان‌انگیزی در این کشور وجود دارد که اگر با تسلط به زبان ترکی میتوانید به آنها دست پیدا کنید.

این مسئله را به خاطر بسپارید که دو زبانه بودن و یادگیری زبان دوم تنها یک رزومه برای شما نیست، بلکه یک تغییر در مسیر شغلی شماست. در سودمند بودن این آموزش هیچگونه شکی به خود راه ندهید.

چرا زبان ترکی یاد بگیریم؟

یادگیری زبان ترکی سخت است؟

آموزش هر چیزی در ابتدا همچون یک غول بوده که به مانند یک مانع عمل ‌می‌کند. برخی هم زبان ترکی را یک زبان سخت و حتی پیچیده معرفی می‌کنند. یک زبان که هیچ شباهتی به زبان انگلیسی نداشته، با این که تمام حروف و الفبای آن به انگلیسی‌ست!

البته باید این مسئله را خاطر نشان کنیم شباهت حروف ترکی و انگلیسی تنها در نوشتار است و تلفظ آنها با یکدیگر تفاوت دارد و هیچ ارتباط ساختاری میان آنها نیست. البته که با تمرین و آموزش صحیح میتوان ترکی را در کوتاهترین زمان آموخت.

تلفظ صحیح حروف الفبای ترکی

در ابتدای یادگیری زبان ترکیه‌ای باید حروف آن را بشناسید. یعنی تا زمانی که ندانید حروف چه صداهایی دارند و چطور تلفظ می‌شوند، عملا هیچگونه یادگیری اتفاق نمی‌افتد. باید بگوییم که در زبان ترکی استانبولی، ۲۹ حرف وجود دارد که از این تعداد ۲۱ حرف بی‌صدا و ۸ حرف با صدا است. در ادامه تلفظ صحیح آن را به شما خواهیم گفت:

شکل تلفظ
A-a آ
B-b بِ
C-c جِ
Ç-ç چ
D-d دِ
E-e اِ
F-f فِ
G-g گِ
Ğ-ğ یوموشاک گِ
H-h هِ
I-i ای
i-i ایی
J-j ژ
K-k کِ
L-l لِ
M-m مِ
N-n نِ
O-o اُ
Ö-ö اُوو
P-p پِ
R-r رِ
S-s سِ
Ş-Ş شِ
T-t تِ
U-u او
Ü-ü اوو
V-v وِ
Y-y یِ
Z-z زِ

آشنایی کامل با حروف صدادار

شاید این مسئله کمی عجیب باشد اما حروف صدادار در زبان ترکی به دو دسته گروه خشن و نرم تقسیم بندی می‌شود.

حروف خشن: a,I,o,u

درواقع همان حروفی که هیچگونه نقطه‌ای ندارند! مثلا: salon، vazo، bahar

نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد این است که اگر یک کلمه از حروف خشن تشکیل شده باشد، مابقی هم از حروف خشن خواهد بود.

حروف نرم: e, i, ö, ü

همانطور که میبینید تمامی این حروف جزء حروف نقطه دار در الفبای ترکی هستند و به مانند حروف خشن، اگر در یک کلمه از حروف صدادار نرم استفاده شود، مابقی هم نرم خواهد بود. مثلا: deniz، çiçek، defter و غیره.

البته استثناهای هم در این میان وجود دارد. مثل: Anne، Kardeş،

برای اینکه بتوانید آموزش زبان ترکیه‌ای با تلفظ را درست پیش ببرید، یک کاغذ و قلم بردارید و تمامی این مواردی که به شما گفتیم را بر روی کاغذ بیاورید و سپس تمرین را استارت بزنید. اما اجازه دهید برخی از بهترین روش‌های یادگیری در این مسیر را به شما بگوییم.

چطور ترکی استانبولی یاد بگیرید

چطور ترکی استانبولی یاد بگیرید

روش های بسیار زیادی برای آموزش زبان ترکیه ای وجود دارد، اینکه کدام یک از آنها را انتخاب کنید کاملا به نیاز شما و البته توانایی شما در یادگیری برمیگردد. اما اگر بخواهیم کاملا متخصصانه به این مسئله بپردازیم و از منظر یک کارشناس، روش یادگیری زبان ترکیه ای با تلفظ را پیشنهاد کنیم؛ توصیه ما بهره‌گیری از تمامی روش‌های موجود است! روش‌هایی مثل:

آموزش های صوتی

در فرادرس شما میتوانید فایل‌های صوتی زیادی را بیابید که به آموزش زبان ترکیه‌ای با تلفظ شما کمک خواهد کرد. درواقع این نوع از آموزش‌ها به شما این اجازه را می‌دهد تا از هیچ فرصتی برای آموزش دریغ نکنید! در مترو، اتوبوس و حتی در زمان خواب نیز با گوش دادن به فایل‌های صوتی آموزشی، یادگیری را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید.

آموزش ویدئویی

در اکثر مواقع، ویدئو بهترین روش آموزشی‌ست که افراد میتوانند برای یادگیری به سراغ آن بروند و این مسئله درخصوص آموزش زبان ترکیه ای نیز صدق می‌کند. خوشبختانه ویدئوهای زیادی هم برای آموزش این زبان وجود دارد که با انتخاب آن، نگارش را به بهترین شکل ممکن پیش خواهید برد و میتوانید فعالیت خود را به عنوان یک متخصص شروع کنید.

حل تمرین و مرور درس

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که به آموزش و یادگیری کمک خواهد کرد؛ حل تمرین و مرور مداوم درس‌هاست. درواقع فقط تماشای ویدئو نمیتواند شما را به خواسته‌تان در یادگیری زبان ترکیه ای برساند. حل تمرین و مرور درس‌ها، دریچه‌های جدیدی را به روی شما باز می‌کند و مشکلات شما در یادگیری نمایان می‌شود. فرض کنید که مبحثی را آموزش دیده‌اید اما قادر به حل کردن تمرین نیستید! درواقع همین تمرین‌هاست که ضعف‌ها و نقاط قوت شما را نمایان می‌کند.

مطالعه مقالات ترکی

داستان‌های کوتاه ترکی یکی دیگر از روش‌هایی‌ست که به شما کمک می‌کند تا بهتر از گذشته با این زبان آشنا شوید. درواقع گوش دادن به فایل صوتی و مطالعه مقاله نه تنها تلفظ صحیح آن کلمه را به شما یاد می‌دهد بلکه شما را با املای صحیح آن نیز آشنا خواهد کرد.

چطور ترکی را در سریع ترین زمان یاد بگیریم؟

چطور ترکی را در سریع ترین زمان یاد بگیریم؟

برای اینکه بتوانید آموزش زبان ترکیه‌ای با تلفظ را به بهترین شکل و سریع ترین زمان پیش ببرید؛ باید سراغ روش شبیه سازی محیطی بروید. یعنی آهنگ ترک، فیلم، پادکست و حتی برنامه‌های تلویزیونی را ببینید. یعنی بطور مداوم آوای ترک را بشنوید و به شنیدن آوای ترکی عادت کنید.

معمولا گفته می‌شود بهترین راه برای یادگیری زبان ترکیه ای، استفاده از خنده و شوخی است. یعنی یادگیری زبان را همچون یک سرگرمی ببینید. کتاب را کنار گذاشته و از کلمات عامیانه استفاده کنید. به این ترتیب سریع‌تر از همیشه آن را فرا خواهید گرفت.

حضور در کلاس هم میتواند گزینه مناسبی باشد، اما استفاده از ویدئوهای آموزشی و پادکست‌های ترکی فارغ از هر زمان و مکانی، شما را در شرایط آموزش میگذارد.

کلام آخر در مورد آموزش زبان ترکیه‌ای با تلفظ

فکر اینکه زبان ترکی استانبولی را خیلی سریع و در کوتاهترین زمان می‌آموزید را کنار بگذارید. زبان ترکی استانبولی همانند هر زبان دیگری بسیار فراّر بوده و درصد فراموشی آن بسیار بالاست. درواقع اگر صرفا آن را بیاموزید و هیچ استفاده ای از این زبان نکنید؛ به مرور زمان آن را فراموش خواهید کرد. البته که قرار گرفتن در محیط‌های ترک زبان، شما را وادار خواهد کرد که کلمات جدید بیاموزید و بدون هیچ پیش نیازی، خود را به بالاترین سطح ممکن برسانید.

خوشبختانه در حال حاضر فرادرس آموزش‌های بسیار زیاد و متنوعی در زمینه یادگیری زبان های خارجی ارائه داده است. اینکه کدام یک از این دوره‌ها را انتخاب می‌کنید کاملا به خواسته شما برمیگردد. درواقع گاها افراد نیاز دارند که صرفا کلمات پرکاربرد را بیاموزند، برخی دیگر میخواهند تنها الفبا را یاد بگیرند و برخی دیگر قصد یادگیری کامل یک زبان را دارند!

کمی با خود فکر کنید ببینید جزء کدام دسته هستید. چرا میخواهید زبان ترکی را یاد بگیرید! این شناسایی نیاز کمک می‌کند تا دوره باکیفیت‌تری را انتخاب کرده و نیازتان را به بهترین شکل برطرف کنید. میتوانید برای انتخاب بهترین دوره به لینک آموزش های زیر در فرادرس مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید