همه احزاب مخالف دولت و چندین سازمان طرفدار اروپا مردم را به حضور در این تظاهرات به‌منظور افزایش فشار بر حزب حاکم «رویای گرجستان» که متهم به تخریب روابط با بروکسل است، فراخوانده بودند.

هزاران نفر از مردم تفلیس خواستار استعفای دولت شدند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از خبرگزاری فرانسه، هزاران تن از فعالان طرفدار پیوستن به اتحادیه اروپا در گرجستان دیشب در خیابان های تفلیس دست به تظاهرات زدند و استعفای دولت را خواستار شدند.

معترضان دیشب به شکست دولت در متقاعد کردن اتحادیه اروپا در پذیرش وضعیت «نامزد عضویت»، تردد در شاهراه اصلی پایتخت را مسدود کرده و پرچم های اروپا و گرجستان را به همراه پلاکاردهای «ما اروپا هستیم» به اهتزاز درآوردند.

همه احزاب مخالف دولت و چندین سازمان طرفدار اروپا مردم را به حضور در این تظاهرات به‌منظور افزایش فشار بر حزب حاکم «رویای گرجستان» که متهم به تخریب روابط با بروکسل است، فراخوانده بودند.

این احزاب مخالف در پیامی که در شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک منتشر شد، عنوان کردند: ما از بیدزینا ایوانیشویلی (بنیانگذار رویای گرجستان) می خواهیم قدرت اجرایی را کنار گذاشته و با احترام به قانون اساسی آن را به دولت وحدت ملی منتقل کند. همچنین دولت جدید باید اصلاحات درخواستی اتحادیه اروپا را انجام دهد تا به طور خودکار وضعیت "نامزد عضویت" در اتحادیه اروپا را برای کشور به ارمغان بیاورد.

در این پیام تاکید شده است: ما امروز وارد مرحله تازه‌ای شده ایم و شعار ما این است که با یکدیگر متحد می مانیم.

در روز ۲۳ ژوئن (۲ تیر) رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند در صورتی که گرجستان اصلاحات مهم خواسته شده را صورت دهد، آماده اعطای وضعیت نامزدی عضویت در این نهاد اروپایی هستند.

بر پایه این گزارش، گرجستان چند روز پس از جنگ اوکراین و هم زمان با اوکراین و مولداوی تقاضای خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا را اعلام و در ۲۳ ژوئن اتحادیه با تقاضای کی‌یف و کیشیناو موافقت کرد. تقاضای تفلیس تا زمان «پذیرش دورنمای اروپایی» معطل ماند.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپایی اطمینان داد که در آینده گرجستان در اتحادیه اروپا حضور خواهد داشت. سالومه زورابیشویلی رئیس جمهوری گرجستان این اظهارات را «تاریخی» خواند و در پیامی توئیتری نوشت: ما آماده‌ایم در چند ماه آینده با قاطعیت کار کنیم و به وضعیت نامزدی دست پیدا کنیم.

اتحادیه اروپا اصلاحاتی را از گرجستان در زمینه قضائی، آزادی مطبوعات، نظام انتخابات و مقابله با اولیگارش‌ها در این کشور که با بحران‌های سیاسی متنابهی دست به گریبان است، خواستار شده است.

«ایراکلی گاریباشویلی» نخست وزیر از حزب رویای گرجستان، اطمینان داد که دولت او «بسیج» شده است تا این اصلاحات را انجام دهد و «در اسرع وقت» وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را به دست آورد. گرجستان سال هاست که می خواهد به اتحادیه اروپا و ناتو بپیوندد. این کشور در پس‌زمینه این جاه‌طلبی‌ها در یک جنگ کوتاه در سال ۲۰۰۸ با روسیه مخالفت کرد و روسیه بلافاصله استقلال دو منطقه جدایی‌طلب گرجستان را به رسمیت شناخت.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید