رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: ایران در تجارت به عراق با ترکیه درحال رقابت سختی است.

رقابت سنگین ایران و ترکیه برای تصاحب بازار عراق

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، شهلا عموری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست هم اندیشی با رئیس اتاق بازرگانی استان کربلا در عراق اظهارداشت: در جریان بررسی نیازهای کشور عراق و به منظور ارتقاء سهم ایران در بازار این کشور، سلسه نشست‌های تجاری با روسای اتاق های بازرگانی عراق انجام شده است.

وی ادامه‌داد: کشور عراق یکی از بازارهای مهم ایران در زمینه تجارت خارجی محسوب می‌شود که حفظ شرایط موجود و رشد سطح مبادلات با آن ضروری است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بیان‌داشت: زمینه توسعه همکاری‌های مشترک تجار و فعالان بخش خصوصی در عراق وجود دارد و این امر منوط به معرفی مطلوب توانمندی‌های اقتصادی ایران در این بازار است.

عموری با تاکید بر اینکه ترکیه یکی از رقبای اصلی ایران در بازار عراق محسوب می‌شود گفت: برای جلوگیری از کاهش سهم ایران در این بازار، ارتقاء کیفیت محصولات و همچنین انجام تعهدات تجاری طرفین باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به بخش دیگری از مذاکرات صورت گرفته با رئیس اتاق بازرگانی کربلا بیان‌داشت: با برنامه ریزی‌های مشترکی که صورت گرفته، فرآیند تجارت بین ایران و عراق با محوریت اتاق‌های بازرگانی از جمله اتاق اهواز و کربلا تسهیل خواهد شد.

وی تصریح‌کرد: در این نشست توجیه پذیری تامین نیازهای کشور عراق از ایران در زمینه‌های مختلف به‌دلیل برخورداری از مرزهای تجاری متعدد تشریح شد؛ لذا این موضوع در مباحث اقتصادی و حمل و نقل کالا، مولفه با اهمیتی محسوب می‌شود.

عموری با بیان اینکه مطابق با جدول زمانی ، پذیرش هیات‌های تجاری در استان های مختلف با هدف بازدید میدانی تجار توانمند عراقی از ظرفیت‌های تولیدی محصولات ایرانی امکان پذیر است گفت: روند پذیرش هیات‌های تجاری از عراق با محوریت اتاق اهواز و همکاری دیگر اتاق های بازرگانی کشور، آغاز شده که این امر منجر به تکمیل زنجیره محصولات صادراتی ایران می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان‌کرد: شتاب در صادرات محصولات کشور به عراق نیازمند همکاری‌های بین بخشی دستگاه‌های دولتی دو طرف است و در این بین نیز تقویت زیرساخت‌های مرزی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه خوزستان از دو مرز زمینی با کشور عراق برخوردار است اضافه‌کرد: توسعه مبادلات تجاری با کشور عراق، همچنین به رونق اقتصادی مرزهای خوزستان منجر می شود.

مقرر شد، اتاق های بازرگانی اهواز و کربلا در قالب یک کارگروه مشترک، ضمن بررسی موانع توسعه مبادلات تجاری نسبت به برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه های مشترک همکاری کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید