مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: حفاظت از جمعیت‌های گربه‌سانان بزرگ جثه مانند پلنگ به واسطه بزرگی جثه، تراکم پایین جمعیت، قلمرو طلبی، نیازهای حیاتی ویژه، نرخ پایین زاد و ولد موفق و همچنین گستره خانگی بزرگ از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

پلنگ ایرانی در لرستان مشاهده شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت تصویر گونه پلنگ ایرانی در منطقه شکار و صید ممنوع هشتاد پهلوی استان خبر داد.

علی سالاروند اظهار کرد: این فیلم توسط یکی از همیاران دلسوز محیط‌زیست به ثبت رسیده و پس از ارائه به کارشناسان اداره مدیریت و نظارت بر حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست لرستان و پس از بررسی‌های لازم، به‌عنوان سند حضور این گونه ارزشمند در استان، مورد تأیید قرار گرفته است.

سالاروند افزود: پلنگ ایرانی یکی‌از گوشت‌خواران شاخص در ایران به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: لرستان از یک طرف به واسطه گستره‌های کوهستانی وسیع و مناطق نسبتاً بکر و دست نخورده یکی از زیستگاه‌های اصلی پلنگ در غرب کشور و گستره زاگرس به شمار می‌رود و از طرف دیگر فعالیت‌هایی مانند دامپروری، کشاورزی، احداث جاده‌ها و سایر فعالیت‌های انسانی در این مناطق پیامدهای منفی و گاهاً غیرقابل جبرانی بر حیات‌وحش بزرگ جثه و به‌طور ویژه گونه گربه‌سانان داشته است.

سالاروند عنوان کرد: دست‌یابی به برآوردی قابل اتکا از وضعیت زیستی، شرایط زیستگاهی و پراکنش آن در استان به منظور اتخاذ تصمیمات مدیریتی و حفاظتی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: حفاظت از جمعیت‌های گربه‌سانان بزرگ جثه مانند پلنگ به واسطه بزرگی جثه، تراکم پایین جمعیت، قلمرو طلبی، نیازهای حیاتی ویژه، نرخ پایین زاد و ولد موفق و همچنین گستره خانگی بزرگ از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه گوشت‌خواران به‌عنوان گونه‌های چتر و شاخص در اکوسیستم‌ها به شمار می‌روند، گفت: با حفاظت از این گونه‌ها در طبیعت سایر گونه‌ها هم حفاظت می‌شوند، ولی با حذف آن‌ها از طریق شکار و تخریب زیستگاه متأسفانه جمعیت برخی از گونه‌ها که از طعمه‌های اصلی پلنگ به‌شمار می‌روند افزایش یافته و همین افزایش و طغیان جمعیت، باعث برهم خوردن تعادل اکوسیستم شده و تعارض بین گوشتخواران و جوامع انسانی را به‌دنبال دارد.

سالاروند از همه هم استانی‌ها در حفظ زنجیره غذایی بین طعمه و طعمه‌خوار با اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست همکاری کنند و از هرگونه تعرض به حیات‌وحش بخصوص گونه‌های چتر که در صورت حذف آن‌ها تبعات منفی طغیان برخی گونه‌ها مانند گراز، گرگ و ... را در پی دارد خودداری کرده و در صورت مشاهده هرگونه تعرض با استفاده از سامانه تلفنی ۱۵۴۰ به اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اطلاع‌رسانی کنند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید