در پی اعتراضات بی‌سابقه در منطقه خودمختار کاراکال‌پاک ازبکستان، از سوی رییس‌جمهور این کشور وضعیت اضطراری یک ماهه اعلام شد.

رییس‌جمهور ازبکستان در منطقه خودمختار کاراکال‌پاک وضعیت اضطراری اعلام کرد

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از خبرگزاری «الجزیره» قطر نوشت: «شوکت میرضیایف» روز گذشته درحالی وارد جمهوری خودمختار کاراکالپاک ازبکستان شد که به مردم وعده اصلاحات قانونی در مواردی را داد که موجب تضعیف این منطقه شده است. 

«شیرزاد آصادف» دبیر مطبوعاتی دفتر رئیس جمهوری ازبکستان روز گذشته اعلام کرد، وضعیت اضطراری به مدت یک ماه از نیمه شب یکشنبه در جمهوری خودمختار کاراکالپاک ازبکستان اعمال می‌شود.

همچنین در بیانیه ای که منتشر شد آمده است، اقداماتی که برای وضعیت اضطراری انجام می شود در راستای تضمین امنیت شهروندان این منطقه، محافظت از حقوق و آزادی‌هایشان و احیای نظم و قانون ترتیب داده شده است. 

مقام‌های ازبکستان گفتند، روز جمعه اعتراضات خیابانی پیرامون برنامه‌های اصلاحات قانون اساسی که منجر به تغییر وضعیت جمهوری خودمختار کاراکالپاکستان می‌شود به راه افتاد.گروهی از اقلیت قومی این منطقه که زبان خودشان را دارند در این منطقه خودمختار زندگی می‌کنند. 

مقام‌های پلیس دولت مرکزی جمهوری خودمختار کاراکالپاکستان گفتند با مداخله پلیس جمعیت معترضان پراکنده شدند.

در قانون حال حاضر ازبکستان، جمهوری خودمختار کاراکالپاکستان به عنوان قلمرویی درون ازبکستان توصیف می‌شود که می‌تواند با همه‌پرسی از خاک این کشور جدا شود. در قانون اساسی جدید ازبکستان که اخیرا به همه‌پرسی گذاشته شد و تا چند ماه آینده اجرایی می‌شود، به جمهوری خودمختار کاراکالپاکستان اجازه و حق جدایی داده نمی‌شود. 

با وجود این در بیانیه ای که از سوی دفتر «شوکت میرضیایف» منتشر شد، آمده است در واکنشی به اعتراضات و در طول دیدار روز گذشته‌اش از این منطقه عنوان شد تغییرات با توجه به شرایط باید کنار گذاشته شود.

از سوی دیگر دولت محلی جمهوری خودمختار کاراکالپاک ازبکستان نیز در بیانیه ای که صبح دیروز منتشر کرد، از بازداشت رهبران اعتراضات روز جمعه و تعدادی از تظاهرکنندگانی که در برابر پلیس مقاومت کرده بودند خبر داد. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید