معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: هم‌اکنون بروز بیماری تب دانگ در جده و مدینه مشکل جدی و مهم بهداشتی عربستان صعودی شده است و متاسفانه بیماری تا مرزهای ایران نیز رسیده است.

بیماری تب دانگ تا مرزهای ایران رسیده است

به گزارش سلام نو به نقل از موج رسا، مشهود تقی‌لو ظهر امروز در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی و زنان اظهار داشت: ویروس جدیدی توسط نوعی پشه در حال انتقال است و تبدیل به یک نگرانی در سطح جهان شده است چراکه هرچه موجود ریزتر باشد آثار تخریبی بیشتر و تهدید بزرگتری خواهد بود و نمونه بارز آن را نیز در بیماری همه گیر کرونا شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت، شهرنشینی، سفرهای بین‌المللی و گسترش جغرافیایی پشه‌ها باعث شیوع و گسترش ویروس‌های منتقله با پشته آئدس شده است، افزود: این پشه باعث چهار بیماری تب‌دانگ، تب زرد، زیکا و چیکونگونیا می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه تا سال ۹۷ ناقلین این بیماری در ۱۳ کشور دنیا وجود داشتند و حتی به پاکستان کشور همسایه ایران نیز رسیده بودند، یادآور شد: این ناقلین در عربستان صعودی، یمن، ترکیه نیز دیده و گزارش شده‌اند.

وی با بیان اینکه تب دانگ شایع ترین بیماری ویروسی که از طریق پشه‌های جنس آئدس منتقل می‌شود، گفت: در برخی موارد علائم این گزش پشه شبیه یک سرماخوردگی ساده است.

تقی‌لو با بیان اینکه سردرد، تب، خستگی، بثورات پوستی و درد شدید در پشت چشم هم از جمله علائم بالینی آن است، تصریح کرد: درد شدید در مفاصل و عضلات باعث شده که از آن بعنوان تب استخوان شکن نیز یاد شود.

وی ابراز داشت: در مواردی این بیماری وارد فاز خونریزی دهنده شده باشد می‌تواند باعث خونریزی شدید از بینی یا لثه‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، افت فشار خون، کما و متاسفانه حتی مرگ شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه راه انتقال این بیماری گزش پشه، انتقال از مادر به جنین، پیوند عضو و فراورده‌های خونی آلوده به بیماری است گفت: تنها راه تشخیص بیماری انجام آزمایشات خونی است.

وی با بیان اینکه دوره کمون بیماری ۳ تا ۱۵ روز است، عنوان کرد: میزان مرگ و میر در اثر این بیماری در صورت خفیف بودن ۱ تا ۵ درصد و در صورت شدید بودن درگیری تا ۲۶ درصد می‌رسد.

تقی‌لو با تاکید بر اینکه متاسفانه پتانسیل ورود تب دانگ به کشور از طریق مناطق جنوبی کشور وجود دارد، بیان کرد: به علت واردات گیاه بامبو از کشورهای چین و تایلند ممکن است تخم، لارو و یا پشه کامل وارد کشور شود.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون بروز بیماری تب دانگ در جده و مدینه مشکل جدی و مهم بهداشتی عربستان صعودی است و متاسفانه بیماری تا مرزهای ایران نیز رسیده است، به طوری که در ایالت سند پاکستان در شهر کراچی بیماری به یک اپیدمی شایع شده و مقاومت ناقل بیماری به برخی حشره‌کش‌ها متداول شده است.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید