استان گیلان؛ سرزمین اقوام کهن و طعم‌های رازآلوده. این استان علاوه بر جاذبه‌های بی شمار طبیعی، فرهنگی، تاریخی و گردشگری مقصد بی‌نظیری برای شکم گردی و تجربه مزه‌های تکرار نشدنیه. گیلان خوراکی‌ها و غذاهایی با عطر و طعم بهشتی داره، عطر و طعمی که با طمانینه و آهستگی حاصل می‌شه. با ما همراه باشید تا دستور پخت دو خورشت خوش‌مزه گیلانی رو برای تهیه و تجربه مرور کنیم.

اناربیج و ترشِواش، دستور پخت دو خورشت گیلانی درجه ۱

سلام نو – سرویس گردشگری: «خورش اناربیج» از خوشمزه‌های بی‌نظیر استان گیلانه که با اندکی ظرافت در پخت امکان تهیه و تجربه‌اش به راحتی فراهم می‌شه.

مواد لازم برای ۴ نفر:

 ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

۲۰۰ گرم مغز گردو

۲ عدد پیاز بزرگ

۳۰۰ گرم سبزی معطر و محلی شامل  جعفری، تره، گشنیز، اسفناج، نعنا،‌ خالواش و چوچاق (تو بازار رشت بگید سبزی اناربیج می‌خوام)

۱ قاشق غذاخوری رب انار

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن

در وهله اول تابه‌ای مناسب رو روی حرارت قرار می‌دیم و درون اون رو به روغن آغشته می‌کنیم. سبزیجات معطر نظیر؛ نعناع، جعفری، گشنیز، چوچاق و خالواش رو به شکل ریز خرد و به روغن اضافه می‌کنیم تا به خوبی تفت داده بشه و بعد از این که سبزی سرخ شد از تابه خارجش می‌کنیم.

در مرحله دوم وقت تفت دادن پیاز و گردو هست. ۱ پیاز رو به صورت نگینی خرد می‌کنیم و همراه مقدار کمی روغن درون قابلمه تفت می‌دیم تا به اصطلاح سبک بشه و به شکل شیشه‌ای در بیاد. سپس گردوهای آسیاب شده رو به پیاز اضافه می‌کنیم و به مدت یک دقیقه تفت می‌دیم. حالا زمان اضافه کردن رب انار، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به ترکیب پیاز و گردو هست.

این مواد که به همراه یک دیگه تفت داده شدن، به اندازه ۴ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دیم یک ساعت روی حرارت ملایم بپزن و روغن بندازن. در وهله چهارم سبزی سرخ شده خوش رنگ‌مون رو به مواد داخل قابلمه اضافه می‌کنیم و به خورش فرصت می‌دیم تا جا بیوفته و می‌ریم سراغ پیاز باقی مانده. پیاز رو به صورت ریز رنده می‌کنیم و آب اضافی اون رو می‌گیریم و گوشت چرخ کرده، زردچوبه، نمک و فلفل رو با پیاز رنده شده به خوبی ورز می‌دیم و وقتی چسبندگی کافی پیدا کردن، به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در یخچال قرار می‌دیم تا استراحت کنن.

در مرحله نهایی گوشت استراحت کرده رو به اندازه گردو و شبیه کوفته شکل می‌دیم و در تابه‌ای حاوی روغن سرخ می‌کنیم و در آخر کوفته‌های قلقلی و سرخ شده رو به خورش اضافه می‌کنیم. خورش اناربیج با برنج و کته قابل سرو هست.

تجربه طعم خورشت‌های گیلانی

ترش واش خورشت، خورشتی که شگفت‌زده‌تان می‌کند

مواد لازم برای ۴ نفر:

۲ عدد سینه مرغ کوچیک

۳ بادمجان

۲ تا گوجه فرنگی

۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

۲ قاشق مرباخوری سیر رنده شده

۲۰۰ گرم سبزی خرد شده شامل نعنا، گشنیز، چغندر، سیر، ترشک، ترش واش، خالواش و چوچاق  (تو بازار رشت بگید سبزی ترش واش می‌خوام)

آب نارنج و نمک، فلفل و زردچوبه

«ترش واش خورشت» یکی دیگه از خورش های خوش عطر و طعم گیلانیه که چشیدن و تجربه مزه بی‌نظیرش رو به همه توصیه می‌کنیم. برای تهیه این خورشت هیجان‌انگیز توی مرحله اول سینه مرغ رو آغشته به نمک و زردچوبه می‌کنیم و هر دو طرفش رو در تابه با روغن کافی سرخ می‌کنیم، سینه مرغ سرخ شده رو از تابه خارج می‌کنیم و در همون روغن، سیر رو تفت می‌دیم و بعد رب گوجه فرنگی رو اضافه می‌کنیم.

در همین حین در تابه‌ای دیگه سبزی خرد شده که شامل نعنا، گشنیز، چغندر، سیر، ترشک، ترش واش، خالواش و چوچاق می‌شه رو همراه روغن سرخ می‌کنیم و این سبزی سرخ شده رو با رب و سیر تفت داده شده‌مون ترکیب می‌کنیم و می‌گذاریم حدود ۳ دقیقه این مواد با هم ممزوج بشن و خوب تفت داده بشن. در مرحله دوم به ترکیب موادمون ۲ لیوان سر خالی آب جوش و بعد مرغ‌های سرخ شده رو اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دیم تا خورش و مرغ با حرارت ملایم خوب جا بیوفتن.

مرحله سوم وقت سرخ کردن بادمجان و گوجه به صورت مجزا هست. در مرحله آخر زمان اضافه کردن آب نارنج، فلفل و نمک به خورش هست البته بعد از ۱ ساعت از پخت مواد با هم. ۱۵ دقیقه مانده به سرو، بادمجان و گوجه‌ها رو به خورشت اضافه کنیم تا طعم و عطر خورشت‌مون رو کامل کنیم.

تجربه طعم خورشت‌های گیلانی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید