المیادین با بررسی تحرکات آمریکا سه هدف مهم را دلیلی برای سفر رئیس‌جمهور این کشور به منطقه نام برد.

سه هدف مهم بایدن از سفر به غرب آسیا

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از المیادین، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طی اجلاس ناتو مادرید اعلام کرد که در سفر به خاورمیانه قصد دارد با ملک سلمان پادشاه و محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار کند.

دیدار با سعودی‌ها برای جو بایدن و دولت آمریکا از جنبه‌های بسیاری اهمیت دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به مسئله ایران، بحران انرژی و توافق‌های آبراهام اشاره کرد.

اولین هدف بایدن انرژی است. دولت بایدن طی دوره اخیر با بحران شدید انرژی مواجه شده و رئیس جمهور آمریکا قصد دارد از ظرفیت تولید نفت عربستان استفاده کند. بایدن که پیش از این حاضر به دیدار و گفتگو با ولیعهد عربستان نبود، حال برای افزایش عرضه و تولید نفت، ضمن سفر به عربستان دیدار با ولیعهد سعودی را در دستور کار قرار داده است.

بایدن به این مسئله آگاه است که آل سعود حتی در صورت قبول این پیشنهاد، توان جبران کمبودهای موجود در بازار انرژی به واسطه تحریم‌های روسیه را ندارند، اما به هر شکل تلاش دارد تا پس از سرباز زدن ریاض و ابوظبی از پذیرفتن خواسته‌های آمریکا و عدم پاسخ تلفن رئیس‌جمهور آمریکا پس از جنگ اوکراین، شرایط را تلطیف کرده و همکاری این دو پایتخت با نیازهای واشنگتن را در اوپک و اوپک پلاس فراهم آورد.

از سویی دیگر بایدن قصد دارد ضمن ایجاد یک کارزار علیه ایران، کشورهای منطقه از جمله عربستان را در جهت ایجاد ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران سوق دهد. اگرچه ادعاهایی در خصوص ایجاد ناتوی خاورمینه‌ای مطرح شده، اما به نظر نمی‌رسد چنین چیزی در دستور کار باشد و تنها ذیل سنتکام همکاری‌هایی صورت بپذیرد.

آخرین هدف بایدن مسئله عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو است. یکی از مهمترین اهداف رئیس جمهور آمریکا در این سفر علنی کردن ارتباط پشت پرده میان رژیم صهیونیستی و عربستان و بردن ریاض به سمت توافق‌های آبراهام (عادی سازی روابط) به شمار می‌آید. بایدن که قبل از عربستان به رژیم صهیونیستی می‌رود به دنبال آن است تا عربستان نیز مانند امارات به سمت توافق‌های علنی تجاری و امنیتی با این رژیم سوق داده شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید