ترکیه و ارمنستان بر سر بازگشایی مرزهای زمینی خود به روی سفر اتباع ثالت که به دو کشور سفر می‌کنند، به توافق رسیدند.

توافق ترکیه و ارمنستان برای بازگشایی مرزهای زمینی خود

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از آناتولی نوشت: وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که در راستای روند عادی سازی روابط آنکارا – ایروان مرزهای زمینی ترکیه و ارمنستان در اسرع وقت به روی سفر اتباع کشورهای ثالت باز شود.

وزارت امور خارجه ترکیه طی بیانیه‌ای درباره دیدارهای نمایندگان ویژه ترکیه - ارمنستان در روند عادی‌سازی روابط نوشت: توافق شد مرز زمینی ترکیه و ارمنستان در اسرع وقت برای اتباع کشورهای ثالثی که به دو کشور سفر می‌کنند باز و دو کشور روند و اقدامات لازم را در این زمینه آغاز کنند.

در این بیانیه با اشاره به دور چهارم مذاکرات عادی‌سازی روابط ترکیه و ارمنستان در وین با حضور «سردار کیلیچ»، نمایندگان ویژه روند عادی سازی ترکیه و ارمنستان و «روبن روبینیان»، معاون رئیس پارلمان ارمنستان آمده است که دو طرف توافق کردند که تجارت محموله‌های هوایی مستقیم میان ترکیه و ارمنستان در اسرع وقت آغاز شود.

بر اساس اعلام بیانیه وزارت خارجه ترکیه، نمایندگان آنکارا و ایروان در این مذاکرات، دیگر گام‌های ملموس که می‌تواند برای اطمینان از عادی‌سازی کامل روابط بین دو کشور که هدف نهایی است، برداشته شود، نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین دو طرف بار دیگر بر توافق خود بر ادامه روند عادی سازی روابط دو جانبه بدون هیچ پیش شرطی تاکید کردند.

روابط سیاسی ترکیه و ارمنستان به‌ سبب کشتار سال ۱۹۱۵ ارمنی ها به دست عثمانی ها برای دهه‌ها است که قطع بوده و مرزهای دو کشور نیز به روی یکدیگر بسته است.

ارمنستان و ترکیه در سال ۲۰۰۹ توافق نامه صلح مهمی را برای بازگرداندن روابط و باز کردن مرزهای مشترک خود پس از دهه ها امضا کردند، اما این توافق هرگز تصویب نشد و روابط متشنج باقی ماند. در جریان مناقشه قره باغ کوهستانی در سال گذشته، آنکارا از جمهوری آذربایجان حمایت و ایروان را به اشغال سرزمین‌های آذربایجان متهم کرده بود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید