آقابزرگی با اشاره به روند تورم در سال ۱۴۰۱ می‌افزاید: به اعتقاد من با این روند تورم، به سمت و سویی پیش می‌رویم که تا انتهای سال رکورد شاخص با وجود همه مدیریت‌ها و کنترل‌هایی که می‌شود، شکسته می‌شود. این اجتناب‌ناپذیر است.

پیش‌بینی مهم درباره بورس؛ شاخص حداقل تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد افزایش می‌یابد

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: شاخص بورس حداقل تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد افزایش می‌یابد و ۴۰ تا ۵۰ درصد بازدهی نسبت به ابتدای سال خواهیم داشت.

 خروج سرمایه از بورس زیاد شد؛ این را فعالان بازار سرمایه می‌گویند. آنها اعتقاد دارند ابهامات بسیاری در بازار سهام این روزها صدای بسیاری از سرمایه‌گذاران را در آورده و تعدادی از سهامداران خرد از بازار خارج شده‌اند.

این در شرایطی است که فضای سیاسی و متغیرهای اقتصادی، موجی از ابهامات در سرمایه‌گذاری آتی بازار سرمایه ایجاد کرده است و حتی برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که حتی آن گروه از تحلیگرانی که سال ۱۴۰۱ را سال پرواز بورس می‌دانستند، هم‌اکنون در تصمیم‌پیری و درگیر کردن پول خود در فرآیند سرمایه‌گذاری مردد هستند.

بررسی روند بازار نشان می‌دهد که از ابتدای خردادماه تاکنون شاخص با افت ۴.۵ درصدی مواجه شده؛ به طوری که از یک میلیون و ۵۸۲ هزار و ۱۴۳ واحد در روز پایانی اردیبهشت‌ماه به یک میلیون و ۵۱۳ هزار و ۷۱۵ واحد کاهش یافت است.

چرا بازار تحت فشار قرار گرفت؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه می‌گوید: مسایلی که انتهای اردیبهشت‌ماه پیش آمد، تاثیر منفی روی بازار سرمایه گذاشت. از یک طرف بحث فاصله گرفتن نرخ نیمایی و نرخ ارز بازار آزاد به وجود آمد که به زیان شرکت‌های صادراتی بود. از طرف دیگر، وعده‌های دولت در مورد صنعت خودرو نیز محقق نشد.

وی می‌افزاید: همچنین گزارش‌های پالایشگاهی‌ها با ابهامات بسیاری مواجه شد و کم‌کم قیمت‌ها در بازار جهانی رو به کاهش گذاشت. این‌ها باعث شد که تا حدودی بازار با کمبود مواجه شود و نرخ بهره نیز تا حدودی در بازار بین بانکی بالا رفت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: در این شرایط، ما چاره‌ای در بازار نمی‌بینیم جز این‌که تن به روند اصلاحی بدهد. باید به این شرایط البته یک مقداری هم فصل مجامع را اضافه کنیم. به‌هرحال فصل مجامع تا حدودی باعث کاهش تب و تاب بازار می‌شود و بازار را کمی آرام می‌کند. این‌ها شرایطی است که یک مقدار بازار را تحت فشار قرار داده‌اند.

دارابی درباره شرایط آتی بازار سرمایه عنوان می‌کند: ما در تیرماه قرار داریم و گزارش شرکت‌ها دارد منتشر می‌شود. فصل اول ۱۴۰۱ و همچنین عملکرد حسابرسی شده ۱۴۰۰ شرکت‌ها مهم است و بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

وی متذکر می‌شود: البته روند بازار جهانی هم مهم است؛ به طوری که در حوزه فلزات و مواد معدنی کاهش قیمت را در پی داریم. ما باید ببینیم اقتصاد جهانی به کدام سمت می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: من فکر نمی‌کنم بازار، رمقی برای رشد قابل ملاحظه داشته باشد و همچنان شاخص حول و حوش یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در نوسان خواهد بود.

این تصمیمات بازار سرمایه را به‌هم ریخت

در این میان، فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه نیز درباره روند بازار سرمایه می‌گوید: اگر بخواهیم ببینیم چه عواملی در ریزش بازار سرمایه در یک ماه گذشته اثر داشته است، باید دو بخش را در نظر بگیریم. یکی بخش به بخش سیاسی و یکی هم متغیرهای کلان اقتصادی مربوط می‌شود.

وی می‌افزاید: در حوزه سیاسی، ابهامات برجام و فراز و نشیب‌هایی که وجود داشت، دلخوشی‌ها و امیدواری‌هایی که در خصوص توافق به وجود آمد و در عین حال، ابهامات پی در پی که منجر به افزایش نرخ ارز شد، سایه سنگینی روی بازار سرمایه انداخت.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: اما مهم‌ترین اثر را متغیرهای اقتصادی روی بازار سرمایه داشت. از جمله این‌که تصمیمات نابه‌هنجار و غیرکارشناسی و نیز شرایطی که منجر به قطع برق صنایع و کارخانه‌ها شد، انگیزه سرمایه‌گذاری را در حوزه صنایع نیروگاهی کاهش داد.

آقابزرگی در ادامه تصریح می‌کند: یکی از مهم‌ترین عواملی که سایه‌اش را از ابتدای خردادماه در بازار سرمایه مشاهده کردیم، نگرانی و هراس مسوولان ناظر در بازار سرمایه به منظور پیشگیری از وقوع حوادثی مثل سال ۹۹ بود؛ به طوری که با خنثی کردن عطش تقاضا و جلوگیری از نوسانات، بازار از خرداد ماه سرکوب شد و نتیجه آن را در حال حاضر داریم می‌بینیم که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خرد و اشخاص حقیقی از بازار خارج می‌شوند.

وی متذکر می‌شود: در کل من فکر می‌کنم تصمیمات نابه‌جای اقتصادی و واکنش‌های نامناسب مقام ناظر نسبت به شکل‌گیری شاخص به ترتیبی که توجهات جلب شود، بی‌اثر نبوده است. تا حدودی در این زمینه همکاری‌هایی نیز با مسوولین تصمیم‌گیر اقتصادی کشور برای خنثی کردن آثار روانی افزایش قیمت کالاهای اساسی صورت گرفته و از ابزاری به عنوان قیمت‌ها و شاخص در بورس استفاده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: با وجود این‌که کالاهای اساسی افزایش ۵ تا ۱۰ برابری داشته، ولی شرکت‌ها و بورس هیچ تاثیری نپذیرفتند. این خلاف سوابق و روند گذشته است.

آقابزرگی با اشاره به روند تورم در سال ۱۴۰۱ می‌افزاید: به اعتقاد من با این روند تورم، به سمت و سویی پیش می‌رویم که تا انتهای سال رکورد شاخص با وجود همه مدیریت‌ها و کنترل‌هایی که می‌شود، شکسته می‌شود. این اجتناب‌ناپذیر است.

وی عنوان می‌کند: در این میان، تعدادی از سهامداران خرد و کسانی که دید کوتاه‌مدت داشتند، آسیب می‌بینند و به دلیل این‌که عجولانه تصمیم گرفتند، از بازار خارج شده و زیان می‌بینند.

این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد که شاخص حداقل تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد افزایش می‌یابد و ۴۰ تا ۵۰ درصد بازدهی نسبت به ابتدای سال خواهیم داشت.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید