براونی (Chocolate brownie) نوعی کیک شکلاتی است که کمی خیس به نظر می‌رسد و از مواد اصلی چون آرد، کره، تخم مرغ، شکلات یا پودر کاکائو و گاهی نیز از مغزهای خام مختلف (مثل مغز گردو، فندق، پسته و …)، چیپس شکلات، فراستینگ، خامه و … درست می‌شود و به طور معمول به شکل مربع یا مستطیل قالب زده و اغلب همراه با بستنی سرو می‌شود.

دستوذ پخت کیک خیس خانگی

“کیک خیس” خانگی دستورالعمل پیچده ای ندارد اما در عین سادگی بسیار خوشمزه و دلچسپ می باشد.

درست کردن کیک در خانه کار چندان سختی نیست.امروزه خیلی ها علاقه مند هستند تا کیک های مختلف را در خانه درست کنند و وقتی حرف از کیک خیس شکلاتی به میان میاید علاقه چند برابر می شود.

کیک خیس به دلیل بافت نرم و شکلات زیادی که دارد بسیار خوشمزه می باشد. 

مواد لازم برای دستور کیک خیس :

در تعیین مقدار مواد اولیه کیک خیس کاکائویی از لیوان استفاده شده است و فرقی ندارد  که شما از چه لیوانی استفاده کنید فقط تمام مواد اولیه را با یک لیوان اندازه گیری کنید تا تناسب مواد اولیه بهم نخورد.

مواد لازم

میزان لازم

تخم مرغ

۳ عدد

روغن مایع

۱/۵ لیوان

شکر

۱/۵ لیوان

پودر کاکائو

۴ قاشق غذاخوری پر

شیر به دمای محیط رسیده

۱/۵ لیوان

آرد سفید قنادی

۲ لیوان

وانیل شکری

۱ قاشق چایخوری

بکینگ پودر

۲ قاشق چایخوری

بهترین دستور تهیه کیک خیس شکلاتی :

کیک خیس  طرز تهیه های مختلفی دارد و هرکس بسته به ذائقه خود میزان شکلات و مواد دیگر آن را تغییر می دهد ما در این طرز تهیه تلاش کردیم  طرز تهیه کیک خیس ساده  را به شما آموزش دهیم.

مرحله اول :

برای تهیه کیک شکلاتی خیس ابتدا باید یک قالب مناسب برای تهیه کیک انتخاب کنید و برای اینکه کیک به ظرف نچسبد به اندازه چند قطره روغن درون ظرف ریخته و تمام ظرف را چرب با کمک برس آشپزی چرب کنید سپس مقداری آرد(خیلی کم) به قسمت های چرب شده بپاشید. 

کیک خیس شکلاتی

مرحله دوم :

 در ظرف مناسبی شکر و پودر کاکائو را بریزید و خوب با یکدیگر مخلوط کنید تا پودر کاکائو باز شود.

کیک خیس کلاسیک

مرحله سوم :

در ادامه شیر به دمای محیط رسیده را به مواد بالا اضافه  کنید و با کمک قاشق شروع به همزدن بکنید چون اگر مواد خشک باشد نمی توانید از هم زن استفاده کنید. پس از اینکه مواد را مقداری با قاشق هم زدید با هم زن برقی شروع به هم زدن مواد بکنید به طوری که شکر و پودر کاکائو به طور کامل با شیر ترکیب شوند.

مرحله چهارم :

پس از اینکه مواد را حدود سه دقیقه با همزن، هم زدید روغن مایع را به آرامی به مواد اضافه کنید و حدود پنج دقیقه به هم زدن ادامه بدهید تا مواد غلظت پیدا کند پس از اینکه مواد به غلظت مورد نظر رسید یک لیوان از مواد شکلات را کنار بگذارید تا بعد از پختن برای روی کیک و تزیین استفاده کنید.

مرحله پنجم :

حال در ظرف دیگری تخم مرغ ها را بشکنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید پس از آن تخم مرغ ها را تک تک به مواد اضافه کنید و با هم زن مخلوط کنید.

کیک خیس شکلاتی

مرحله ششم :

آرد، بکینگ پودر  و وانیل را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و چند بار آن را الک کنید سپس آن را به آرامی و کم‌کم به مواد اضافه می کنیم و با قاشق و یا همزن دستی شروع به همزدن بکنید. 

مرحله هفتم :

مواد را درون قالبی که آغشته به روغن و آرد کرده بودید بریزید و برای اینکه کیک پف کند ته قاشق را آغشته به روغن مایع کنید و سوراخ هایی را درون مایه ایجاد کنید. این کار به نظر ساده باعث می شود کیک پف زیادی کند.

مرحله هشتم :

قالب حاوی مواد کیک را حدود ۳۰ الی ۳۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید پس از گذشت زمان  گفته شده قالب را از فر خارج کنید و برای اینکه مطمئن شوید کیک به پخت کامل رسیده است چاقو را در کیک فرو ببرید اگر از مواد کیک به چاقو نچسبد یعنی کیک پخته شده است.

کیک خیس

مرحله نهم :

در ادامه پس از پخت کیک را از فر خارج کنید و به صورت دلخواه کیک را برش بزنید و همانطور که داغ هست یک لیوان مواد شکلات که کنار گذاشته بودید را روی کیک بریزید و چند دقیقه صبر میکنید تا شکلات به خورد کیک برود. شما می توانید با کمک خلال دندان سوراخ های نا محسوسی را روی کیک به وجود بیاورید تا مایع شکلات کاملا به خورد کیک برود.

کیک خیس

نکات مهم تهیه کیک خیس شکلاتی :

  1. در مرحله ششم وقتی آرد را به مواد اضافه میکنید نباید زیاد هم بزنید که باعث می شود پف کیک گرفته شود.
  2.  ۱۵ دقیقه قبل از اینکه شروع به پختن کیک بکنید باید فر را گرم کنید و در دمای ۱۷۰ درجه بگذارید.
  3. تا ۲۰ دقیقه بعد از آن که قالب را درون فر گذاشتید در فر را باز نکنید که باعث می شود پف کیک گرفته شود.
  4. برای تزیین کیک از خلال پسته ، خلال بادام و شکلات چیپسی می توانید استفاده کنید.
  5. شما می توانید شکلات را آب کنید و برای تزیین کیک استفاده کنید.

 منبع: نمناک

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید