یکی از دلایل خوش طعم بودن معروف ترین غذاهای محلی آستارا، وجود چاشنی های بی نظیر این منطقه است. رب انار وحشی، رب آلوچه وحشی، رب به و رب ازگیل برخی از این چاشنی ها بوده که زیر دستان هنرمندان شهر، طعمی رویایی می گیرند.

فهرستی از غذاهای معروف آستارا

به گزارش سلام نو، غذا یکی از نشانه های فرهنگ یک منطقه بوده که با آئین های آن گره خورده است. بسیاری از ذائقه های غذایی مناطق مختلف جهان بدلیل جنگ یا تجارت و مهاجرت دستخوش تغییرات فراوانی شده و به غنای غذایی آن منطقه افزوده است. استان گیلان یکی از مناطق گردشگری ایران بوده که لذیذ بودن غذاهای بومی و محلیش شهره آفاق هست. اما، بندر آستارا بدلیل قرار گرفتن در ناحیه مرزی، در غذاهایش طعم و مزه هایی بی مثالی وجود دارند. یکی از دلایل خوش طعم بودن معروف ترین غذاهای محلی آستارا، وجود چاشنی های بی نظیر این منطقه است. رب انار وحشی، رب آلوچه وحشی، رب به و رب ازگیل برخی از این چاشنی ها بوده که زیر دستان هنرمندان شهر، طعمی رویایی می گیرند. در ادامه مطلب غذاهای محلی معروف آستارا، قصد داریم به معرفی معروف ترین غذاهای سنتی آستارا بپردازیم.

مسما، غذای نذری و مهمانی ها

این مورد از معروف ترین غذاهای محلی آستارا را با آلو مسمای دیگر شهرهای استان گیلان اشتباه نگیرید. در این خوراک بسیار لذیذ که جز غذاهای نذری هست، به طور جداگانه جوجه محلی، آلوچه وحشی، رب گوجه فرنگی و پیاز خرد و سرخ شده را تفت می دهیم. سپس، همه اقلام را داخل آب قرار داده تا بپزند. بعد از بخار شدن آب و باقی ماندن جوجه ها، می توانید یکی از بی مثال ترین غذاهای بومی و محلی شهر بندری آستارا را میل کنید.

فهرستی از غذاهای معروف آستارا

آش دوغ

آش دوغ از جمله غذاهایی بوده که در بیشتر نقاط ایران ارائه می گردد. در شهر بندری آستارا، این آش را به این شکل طبخ می کنند که گوشت قرمز را که به شکل کوفته های ریز درآمده، خوب می پزند. این مورد از غذاهای محلی معروف آستارا بسته به ذائقه افراد در دو طعم ترش و شیرین ارائه گشته که بستگی به نوع دوغ آن دارد. البته، برای لذیذتر شدن این آش، می توان از ماست محلی هم استفاده کرد.

فهرستی از غذاهای معروف آستارا

نذیر چورک

نذیر چورک واژه ای است آذری به معنای نان نذری که البته در حال حاضر، چنین کارکردی ندارد. این نان لذیذ که با نام نان زرین هم شناخته می شود، شباهت زیادی با نان فطیر تالشی ها دارد. مطابق سنت مردم بومی و محلی بندر آستارا، دامادی که در خواستگاری جواب مثبت می گیرد، با طبخ این نان و چند هدیه نفیس، به خانه پدر عروس می رود. البته، در آیین دیگری به نام قره بایرام یا عید سیاه، اهالی این شهر بندری این نان را با خرما و حلوا برای تسلیت به خانه کسانی می برند که در طول آن سال عزیزی را از دست داده اند.

طریقه طبخ این نان بدین شکل است که با زعفران، تخم مرغ، آرد، کره، شکر و خامه خمیر نذیر چرک را تهیه کرده و داخل آن را با زردچوبه، کره، آرد و شکر پر می کنند. روی این نان ها را که داخل تنور پخته می شوند، با کنجد، رنگ زعفران و زرده تخم مرغ می آرایند. امروزه، بدلیل وجود فر می توان آن را داخل فر پخت.

فهرستی از غذاهای معروف آستارا

چیغیرتما

اگر مهمان سفره شام یکی از اهالی بومی و محلی بندر آستارا بودید، بهتر است آرزو کنید چیغیرتما برای شما سرو کنند تا مبادا بدون چشیدن این طعم لذیذ، از این شهر بیرون بروید. گوجه فرنگی، پیاز محلی، سیب زمینی و گوشت مرغ محلی به طور جداگانه سرخ شده و در آخر کار با تخم مرغ مخلوط می شوند.

فهرستی از غذاهای معروف آستارا

باستیرمای مرغابی

برای طبخ این مورد از معروف ترین غذاهای سنتی آستارا، باید ابتدا اردک را با پیاز درسته و رب ازگیل نیم پخت کنیم. سپس، مخلوطی از آبغوره، پیاز خرد شده، رب ازگیل و مغز گردو خرد شده را داخل شکل مرغابی می گذاریم. حالا مرغابی نیم پز را زیر برنج آبکشی شده قرار می دهیم تا دم بکشد. توصیه می شود این خوراک را با گوجه سرخ شده و ترشی هفت بیجار تناول کنید.

فهرستی از غذاهای معروف آستارا

بورانی پلو

اهالی بومی معمولا این غذا را در روزهای بارانی پاییز میل می کنند که غذای غالب مردم این منطقه است. برای پخت بورانی باید برنج و خلال کدو را به صورت کته طبخ کنید. البته، در بورانی به جای آب از شیر استفاده می کنند. شکر، کره و زردچوبه سایر مخلفاتی بوده که هنگام طبخ به آن افزوده می شوند. بهتر است بورانی را با ماهی دودی، ماهی شور و یا ماهی سفید میل کنید.

فهرستی از غذاهای معروف آستارا

لونگی ماهی یا مرغ

این مورد از غذاهای محلی معروف آستارا با مغز گردو، پیاز، آبغوره، نمک و فلفل، ماهی سفید با اشپل یا مرغ محلی تهیه می شود. اما، برای تجربه طعم لذیذ آن چاره ای ندارید جز اینکه خود را به بندر آستارا برسانید. در این غذای بومی و محلی از رب انار یا آلوچه ترش و رب ازگیل استفاده می کنند.

فهرستی از غذاهای معروف آستارا

جزوز یا قورما

مخلوطی از قلوه، دل و جگر گوسفند با گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی سرخ شده یکی از کامل ترین صبحانه های بومی را تشکیل می دهد و می تواند یک روز پر انرژی را برای شما فراهم آورد.

فهرستی از غذاهای معروف آستارا

 منبع: تابناک

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید