مسعود آشنا؛ راهنما و بلاگر سفره. اون عاشق طبیعت و فرهنگ لرستانه و معتقده، فرهنگ و کتاب ها به چشمانی که می‌فهمن تعلق دارن. مسعود تورهای زیادی رو اجرا و همراهی کرده و طی یک لرستان‌گردی راجع به تپه‌ای تاریخی و باستانی می‌گه که در شهر زیبای خرم‌آباد قرار گرفته. با ما باشید تا با روایت این راهنمای سفر و گردشگری جوان و خوش‌انرژی بیشتر و بهتر از « قلعه فلک الافلاک» بدونیم.

قلعه فلک‌الافلاک به روایت راهنمای محلی لرستان، مسعود آشنا

سلام نو – سرویس گردشگری: قلعه دوازده بُرجی، دژِ شاپورخواست و قلعه فلک‌الافلاک نام‌های بنایی هستن که به زیبایی هر چه تمام تر به صورت آجری در دوره ساسانیان بر فراز تپه‌ای در شهر خرم‌آباد ساخته شده و در حال حاضر به عنوان اثری تاریخی و گردشگری در فهرست آثار ملی ایران در اومده. فلک‌الافلاک در دوره‌های متفاوت، کاربری‌های مختلفی داشته. از این بنای چشم‌گیر با توجه به داشتن موقعیت استراتژیک به عنوان مقر حکومتی، خزانه حکومتی، دژ و زندان استفاده می‌شده و اکنون کاربری موزه داره. مسعود توصیفات زیبنده‌ای درباره این اثر ملی داره: "دژ شاپور خواست یا قلعه فلک الافلاک بر فراز تپه ای باستانی و صخره ای به ارتفاع حدود ۴۰ متر در مرکز شهر خرم آباد قرار داره. تپه‌ای که قلعه بر روی آن قرار گرفته از دوران تمدن کهن ایلام و حتی قبل‌تر از آن مسکون بوده. احتمالا در حدود قرن سوم میلادی در زمان شاپور اول ساسانی این نقطه، مورد توجه به منظور ساخت دژ قرار میگیره و یکی از ارکان مهم شهر شاپور خواست ساخته میشه. قلعه فلک الافلاک در طول تاریخ با نام هایی نظیر: دژ شاپور خواست، دژ سیاه، دز بز، قلعه خرماباد، قلعه سفید، سلاسل، کاخ اتابکان، قلعه بالا، کوشک و قلعه فلک الافلاک ثبت شده و بومیان لرستان آن را با نام دوازده برجی می‌شناسن."

قلعه فلک‌الافلاک به روایت راهنمای محلی لرستان، مسعود آشنا

اون در ادامه به فضاهای مهم در مجموعه فلک الافلاک اشاره می‌کنه و درباره هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از این مجموعه و موزه‌ها این‌طور می‌گه: "مجموعه فلک الافلاک به مساحت تقریبی ۵۳۰۰ متر که از آن به عنوان یکی از شاه کارهای معماری قِلاع باستانی نام برده میشه دارای اندام های معماری چون: ۸ برج، دو صحن، ۳۰۰ جان پناه، چاه قلعه که به سرچشمه‌ی چشمه گلستان راه دارد، بقایای حمام، اطاقک زیر زمینی، دو شاه نشین، چند مخفی گاه، راه گریز، آب انبار هست. از جمله مهمترین کاربری های قلعه فلک الافلاک اینکه: در قرن چهارم هجری خزانه حکومتیِ خاندان بدر بوده، در دوران صفوی و قاجار از قلعه بعنوان مقر حکومت اتابکان و والیان لرستان (لرستان در این دوران شامل دو استان ایلام و لرستان و بسیارشهرهای لر نشین دیگر بوده) استفاده شده، در دوران پهلوی هم از قلعه بعنوان پادگان نظامی و زندان سیاسی استفاده شده تا اینکه در سال ۱۳۴۹ خورشیدی قلعه به شماره ۸۸۳ در رده آثار ملی کشور ثبت میشه و هم اکنون شامل دو موزه غنیِ باستان شناسی و مردم شناسی هستش. تصاویر در فصول مختلف سال و از نماهای مختلفی چون کوه مدبه و سفید کوه گرفته شدن. زمان مورد نیاز برای عموم تور ها جهت بازدید با توضیحات عمومی: ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه. تورهای مردم شناسی: حد اقل ۴ ساعت. تور های باستان شناسی: حد اقل سه ساعت. هزینه بلیط ورودی برای هر بازدید کننده داخلی ۹ هزار تومان در حال حاضر (۱۳۹۹). تایم کاری موزه: دو شیف صبح و عصر از حدود ۸ صبح تا ساعت ۱۹:۰۰. استفاده از راهنمای بومی فراموش نشه."

قلعه فلک‌الافلاک به روایت راهنمای محلی لرستان، مسعود آشنا

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید