تبریز از جمله شهرهایی است که قبل از رفتن باید دلتان را برای خوردن غذاهایی بی نظیر صابون بزنید. این شهر پر از غذاها و خوراکی هایی است که به محض رد شدن از کوچه های این شهر نیز بوی خوشش به مشامتان می رسد و اشتهایتان را قلقلک خواهد داد .

آموزش مرحله به مرحله ترشی بادمجان تبریزی

به گزارش سلام نو، از گذشته ها تاکنون بانوان ترک زبان به هنرمندی و دستپخت خوب خود معروف بوده اند. از انواع غذاهای لذیذ و خوش طعم گرفته تا مدل های مختلفی از شیرینی و دسر. اما از ترشی های اشتهاآور آنها نیز نباید به راحتی بگذرید، خصوصا ترشی بادمجان شکم پر تبریزی

ترشی بادمجان

مواد لازم برای تهیه ترشی بادمجان شکم پر تبریزی

سرکه: ۳ لیوان

هویج: ۳۰۰ گرم

بادمجان قلمی کوچک: ۱ کیلوگرم

آب: ۱ لیوان

نمک و ادویه ترشی: ۲ قاشق غذاخوری

نعنا خشک: ۲ قاشق غذاخوری

جعفری: ۲۰۰ گرم

سبزی ترشی ۳۰۰ گرم

سیر: ۲ بوته

فلفل سبز تند و زردچوبه: دلخواه

ترشی بادمجان شکم پر تبریزی

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر تبریزی

در گام نخست سبزی ها را پاک نموده، به خوبی آنها را شسته درون سبد یا آبکش قرار دهید تا آب آنها گرفته شود. حال سیرها را پوست کرده، تخم های فلفل ها را نیز خارج نمایید. هویج ها را نیز به خوبی شسته و بعد از آنکه پوست کردید، متناسب با سلیقه خود می توانید همه آنها را (سبزی جعفری، سیر، هویچ و فلفل) درون غذاساز ریخته و یا کاملا با چاقو خرد نمایید.

روی مواد حاصل، ۱ قاشق غذاخوری نمک و همچینن کمی زردچوبه (برای خوش رنگ شدن) به همراه ۱ قاشق چای خوری ادویه ترشی (برای عطر و طعم بهتر) و نعنا خشک ریخته و تمامی مواد را حسابی با هم مخلوط نمایید تا ادویه ها و سبزی ها به خوبی با هم ترکیب شوند. مواد فوق را درون ظرف در گوشه ای قرار دهید تا به خوبی طعم و مزه یکدیگر را گرفته و فرآیند مزه دار شدن آنها به خوبی انجام گیرد.

حال سرکه را به همراه آب درون قابلمه ای بزرگ ریخته، روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید. پس از آنکه به جوش آمد داخل آن یک قاشق نمک بریزید. می توانید برای آنکه عطر سرکه ها بهتر شود چند قطعه کرفس هم داخل آنها ریخته بعد از ۵ دقیقه خارج نمایید.

حال بادمجان ها را که قبلا شسته اید، داخل قابلمه قرار دهید تا نیم پز شود. دقت نمایید که به هیچ عنوان بادمجان ها کاملا نپزد زیرا له خواهد شد. پس از نیم پز شدن بادمجان ها، آنها را از قابلمه خارج و به آرامی کمی با دست فشار دهید تا آب اضافی آنها گرفته شود. سپس روی دستمال نخی یا حوله ای قرار داده تا رطوبت اضافه آنها گرفته شود.

حال با نوک یک چاقوی تیز به گونه ای برش طولی روی بادمجان ها ایجاد نمایید که بتوانید مواد را به راحتی در داخل آنها ریخته اما بادمجان ها از دو طرف پاره نشود. موادی که در گام نخست آماده و مزه دار کرده بودید را با قاشقی کوچک و به آرامی درون شکاف بادمجان ها قرار دهید. هنگام ریختن مواد، کمی قاشق را داخل بادمجان ها فشار دهید تا جا باز کرده و بتوانید مواد را کاملا درون آنها قرار دهید. البته مراقب باشید که بادمجان ها را له یا پاره نکنید. اگر داخل بادمجان ها تخم زیاد داشت، می توانید با قاشق کمی از آنها را خارج نموده و بعد مواد را داخل آنها قرار دهید. در انتها به آرامی لبه های بادمجان را به هم نزدیک نموده، این روند را برای تمامی بادمجان ها ادامه دهید.

بادمجان های شکم پر را می توانید درون یک ظرف بصورت عمودی در کنار هم و یا افقی بر روی هم چیده و از مایع سرکه ای که آماده کرده اید بریزید. میزان سرکه ای که در داخل شیشه ها می ریزید باید ۱ بند انگشت از سطح بادمجان ها بیشتر باشد البته دقت نمایید سرکه ها خنک شده باشند و به آرامی بر روی بادمجان ها بریزید تا به آنها آسیب نزند.

درب ظرف را محکم کرده و در جای خنک همچون یخچال قرار دهید. ترشی بادمجان شکم پر تبریزی شما آماده است اما بهتر است که برای آنکه به خوبی جا افتاده و طعم و مزه خوبی بگیرد حداقل ۲ هفته به آنها زمان داده و بعد مصرف نمایید.

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر مجلسی و خوشمزه مرحله به مرحله

ارزش غذایی ترشی بادمجان شکم پر تبریزی

این ترشی خوش طعم و محبوب، به دلیل دارا بودن مواد غذایی و سبزیجات مفیدی همچون: بادمجان، سیر، هویچ، جعفری و نعنا ترکیبی مفید بوده، عطر و طعم بی نظیر آن موجب افزایش اشتهای شما برای میل غذا می گردد.

ارزش غذایی بادمجان

۹۰% بادمجان را آب تشکیل داده، در نتیجه موجب آبرسانی بالا به بدن می گردد. همچنین بادمجان دارای مقادیر بسیار خوبی از ​​ویتامین های گروه B و C، A، E و ویتامین K می باشد. همچنین دارای مواد مغذی بسیار مفیدی همچون: منگنز، آهن، منیزیم، مس، کلسیم و پتاسیم نیز می باشد. طی نتایج حاصل از تحقیقات، بادمجان سرشار از آنتی اکسیدان های ضروری بدن بوده که در پیشگیری از ابتلا به سرطان ها بسیار مفید است. همچنین برای سلامت قلب، کبد، درمان دیابت و ... نیز بسیار مفید است.

 منبع: مجله گردشگری ۷۲۴

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید